Pagina 1 van 1

Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 21 feb 2019 18:23
door DonDad
Mijn Espace IV 3.5 V6 aut.(158.000km) start met koude motor altijd probleemloos en direct. Echter bij een warme motor (ook na een uur stil te hebben gestaan) start hij niet direct en als hij uiteindelijk is gestart ruikt het alsof er teveel benzine is.
De dealer heeft al het gasklephuis gereinigd maar dit leverde niets op.
Wat zou dit kunnen zijn?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 21 feb 2019 20:42
door A110
Laat ze eens de brandstofdruk meten. De brandstofpompen gaan nog wel eens kapot.

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 22 feb 2019 08:19
door RichTrip
Er lijkt wel benzine te komen, getuige de lucht. Mijn eerste verdachte zou de BDP sensor zijn. Zit bovenop de versnellingsbak bij de aansluiting op de motor.

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 22 feb 2019 09:25
door DonDad
Ook is de computer uitgelezen en deze gaf geen meldingen. Is het bij de 2 bovenstaande reacties (brandstofpomp - BDP sensor) niet zo dat dit soort defecten is uit te lezen?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 22 feb 2019 09:42
door Renault47
let bij het starten eens op je toerenteller. Komt de wijzer tijdens het ronddraaien van motor -ook al slaat ie niet aan- uit de hoek dan is je bdp-sensor goed. Ik denk dat een sensor (inlaatluchttemp of koelvloeistof) misschien een verkeerde waarde doorgeeft bij warme motor.

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 04 apr 2021 17:46
door DonDad
Wanneer ik de auto start en de motor ronddraait geeft de toerenteller geen waarde, pas op het moment dat de motor aanslaat komt de teller uit de hoek. Is dan de BDP sensor defect?

Toegevoegd in 10 minuten 19 secondes:
Renault47 schreef: 22 feb 2019 09:42 let bij het starten eens op je toerenteller. Komt de wijzer tijdens het ronddraaien van motor -ook al slaat ie niet aan- uit de hoek dan is je bdp-sensor goed. Ik denk dat een sensor (inlaatluchttemp of koelvloeistof) misschien een verkeerde waarde doorgeeft bij warme motor.
Wanneer ik de auto start en de motor ronddraait geeft de toerenteller geen waarde, pas op het moment dat de motor aanslaat komt de teller uit de hoek. Is dan de BDP sensor defect?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 06 apr 2021 22:23
door WillemS
Probeer eens het volgende; Bij warme motor, stop de kaart in de kontaktsleuf, hoor je de benzinepomp lopen(ca.5sec). Haal de kaart er weer uit en wacht een paar seconden, stop vervolgens de kaart weer in de sleuf en start na 5 seconden. Loopt de motor dan meteen dan is de brandstofdruk niet optimaal. Lukt het zo niet, dan zou ik bij warme motor een check doen van de temperatuursensoren. die regelen n.l. ook de hoeveelheid branstof die ingespoten dient te worden.
Succes, mvg WillemS
p.s. hoe is de staat van de bougies?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 10 apr 2021 11:57
door DonDad
Gisteren geprobeerd maar dit gaf geen resultaat. Eerder heeft een Renault garage de temperatuursensoren gecontroleerd maar zover ik weet moest dit (volgens de monteur) met koude motor en waren deze goed. Er werd gedacht aan zwetende /lekkende injectoren maar ik lees dat er dan meerdere klachten zouden zijn.
Als ik de warme motor uitzet en kort daarna (kwartiertje of zo) weer start is er geen probleem, echter daarna tot wel uren daarna is het starten slecht. Als de motor dan aanslaat lijkt hij een aanloopje nodig te hebben. Bougies zijn misschien 8000 km oud. Nog andere suggesties?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 12 apr 2021 11:39
door Renault47
de temperatuursensoren (koelvloeistof en inlaatlucht) zijn koud gemeten en waren goed. Dit verbaast me niet omdat de koude start prima is. Ik zou als garage juist de sensoren meten als de auto na een rit enkele uren heeft gestaan, want dan treedt het probleem op. Meet je dan te hoge waarden dan zal er teveel brandstof worden ingespoten met als gevolg een slechte start.

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 12 apr 2021 21:46
door WillemS
Je hebt kennelijk mijn advies maar gedeeltelijk opgevolgd. Echt die sensoren zijn heel belangrijk voor zowel koud als warm starten.
Koelvloeistofsensor kost ongeeer 20 euro de andere wel iets meer. Maar meten is weten.
succes mvg WillemS

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 13 apr 2021 05:53
door larsdijkstra 16v
Inderdaad alle sensoren vervangen, kan nooit kwaad en hoort bij onderhoud. Bij onze Laguna hadden we een koelvloeistof temperatuur sensor die stuk was, slecht lopen en starten etc. Daarna weer perfect

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 14 apr 2021 10:53
door DonDad
WillemS schreef: 12 apr 2021 21:46 Je hebt kennelijk mijn advies maar gedeeltelijk opgevolgd. Echt die sensoren zijn heel belangrijk voor zowel koud als warm starten.
Koelvloeistofsensor kost ongeeer 20 euro de andere wel iets meer. Maar meten is weten.
succes mvg WillemS
Ik denk dat je doelt op het testen van de sensoren bij warme motor. Ik ga dit navragen bij de garage wat ze nu precies hebben gedaan (koud / warm). Het vreemde is wel dat als je kort na het uitzetten van de warme motor weer start, zo binnen een kwartier of zo er geen probleem is. De uren daarna is het slecht starten. Als ik de sensoren laat vernieuwen, dan ook de bdp-sensor of is deze niet relevant?

Zouden lekkende/zwetende injectoren toch een oorzaak kunnen zijn?

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Geplaatst: 14 apr 2021 21:02
door WillemS
Een temperatuur sensor heeft een bepaalde weerstandswaarde bij een bepaalde temperatuur. Het kan heel goed zijn dat bij koude motoer die waarde goed is, maar bij warm worden van de motor niet de juiste verandering meemaakt en dan afwijkt van wat nodig is om de juiste signalen te geven aan de ECU. Ik meet met een diagnose app. de temperatuur die de weerstand doorgeeft aan de ECU en meet met een infrarood temp.meter de temp. op de plek waar de sensor zit gemonteerd. Dan zie je direkt hoe groot de awijking is. Dit kan je zowel bij koude als warme motor doem.
Meen dat er 3 sensoren zijn op deze NISSAN moter die van belang zijn.
Succes, mvg WillemS
p.s. heb zelf meegemaakt dat de koelvloeistof een temp. van 60 graden had terwijl de sensor op het diagnoseapparaat 134 graden aangaf.
komt ook voor dat een sensor -40 aangeeft en dan is er een kortsluiting in de sensor.