Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2
Geplaatst: 31 aug 2021 10:51
Nou. Bijna alles in orde. Donderdag afspraak om de bak te spoelen, bed ingebouwd, vrijdagochtend vroeg naar Barcelona. Is/was/is het plan.
Gistermiddag voor de lunch even naar 'de dagcamping' gereden. Lunch gegeten en wat video's bekeken en vooral beluisterd, ik rij weg met 15km/u rond het grasveld en op het moment dat ik gas geef om de rijksweg op te rijden doet de auto 0. Geen gas. Beetje vooruitkomen tot niks, schakelen niks. Ik kon net de bushalte op rijden en daar gaf alles het op. Dashboard zwart. Zelfs het rode éénoog lampje uit bij een poging tot starten na een ratelend relaisgeluid. Nieuwe accu (juni 2021) leeg.
Nou heb ik al eerder het probleem gehad dat de accu niet goed oplaadde, maar dan kreeg ik vooraf al wat signalen. Bijvoorbeeld vreemde meldingen van de boordcomputer. Een vriend van me met een auto en een multimeter kon me helpen de auto te starten en als ik even flink gas gaf kon ik even met flink gas achteruit tot ik gas terugnam. Daarna weer 0 torq omdat de motor geen benzine kreeg. Rem systeem nakijken, ABS nakijken en wat meer meldingen. Motor uit, motor aan, gas geven en weer 15 meter achteruit terug naar het grasveldje van de dagcamping. In 3 slagen stond ik net buiten de gemeentegrens weer in pauzestand.
Nu kon ik wel de ANWB bellen want ook na het laten lopen van de motor en hopelijk opladen bleef de motor uitvallen na een paar meter. De meegenomen multimeter gaf iets meer dan 12,5v aan en beiden dachten we te weten dat het 14v moest zijn om te weten dat de accu opgeladen werd. De vriend met de auto en multimeter is weer vertrokken en 2 uur later was de man van de ANWB er. Ik had nog wel de accu losgekoppeld om de boordcomputer een reset te geven na alle vreemde meldingen.
Na hem te hebben uitgelegd dat ik afgelopen weekend de koelvloeistof had vervangen en dat de overloop over de +pool van de auto is gelopen omdat het plastic dat ik er overheen had gehangen losgelaten had, startte de auto met een jumpstart. De multimeter van de ANWB man gaf 54- van de 800 KW/u die het zou moeten zijn aan. De ANWB man stelde voor een proefrondje om het gras te rijden en dan met hem achter me aan de 3KM mee te rijden naar de garage waar ik de auto zelf kan nakijken. Dynamo was zijn conclusie. Bij de garage aangekomen heeft ie nog één keer de mulimeter gepakt en na 3KM binnen de bebouwde kom gaf de accu nu 420 KW/u aan. En dat is vreemd. Mijn conclusie is; het ligt niet aan de dynamo, maar iets in het laad-circuit doet raar. Ik las later die avond iets over een "exciting-coil". Ik ben al een paar uur op zoek naar het doel van de zekeringen op de pluspoolaansluiting.
Daarnet ben ik ook op zoek gegaan naar de juiste ODB2 scanner omdat het me goed lijkt die voortaan bij me te hebben als me dit soort dingen overkomen. Maar de beste die ik tegenkom is duurder dan veel mensen zeggen dat ie zou moeten kosten (139,00). Is daar advies over te geven en mag daar hier advies over gegeven worden? M'n vakmanschap is ICT-systemen in de breedste zin dus ik wil natuurlijk graag de module waar ik het meest mee kan en mag. Ik weet daarom ook dat ik geen systeem hoef waarmee ik aan dingen kan komen waar ik beter niet aan kan zitten.
Pfff....ik hoop dat iemand van jullie toevallig net tijd en zin heeft om op tijd te reageren zodat ik zo'n 'canclip(?)' snel in huis heb en een fix kan toepassen waarmee ik geen vertraging oploop en donderdag naar Woerden kan rijden en vrijdag naar Barcelona. Ik weet dat jullie passioneel en begenadigd zijn. Ik ben meer dan gelukkig met de hulp en kennis die jullie hier delen. Ik doe mijn best om mijn ervaring ook te delen op een manier waarop een andere hobbyist en liefhebber er genoeg in herkent om zijn of haar problemen snel de baas te kunnen zijn. Bijvoorbeeld hoe kan een accu na 3KM binnen de bebouwde kom van 54 KW/u naar 420 KW/u opgeladen lijken te zijn?
Gistermiddag voor de lunch even naar 'de dagcamping' gereden. Lunch gegeten en wat video's bekeken en vooral beluisterd, ik rij weg met 15km/u rond het grasveld en op het moment dat ik gas geef om de rijksweg op te rijden doet de auto 0. Geen gas. Beetje vooruitkomen tot niks, schakelen niks. Ik kon net de bushalte op rijden en daar gaf alles het op. Dashboard zwart. Zelfs het rode éénoog lampje uit bij een poging tot starten na een ratelend relaisgeluid. Nieuwe accu (juni 2021) leeg.
Nou heb ik al eerder het probleem gehad dat de accu niet goed oplaadde, maar dan kreeg ik vooraf al wat signalen. Bijvoorbeeld vreemde meldingen van de boordcomputer. Een vriend van me met een auto en een multimeter kon me helpen de auto te starten en als ik even flink gas gaf kon ik even met flink gas achteruit tot ik gas terugnam. Daarna weer 0 torq omdat de motor geen benzine kreeg. Rem systeem nakijken, ABS nakijken en wat meer meldingen. Motor uit, motor aan, gas geven en weer 15 meter achteruit terug naar het grasveldje van de dagcamping. In 3 slagen stond ik net buiten de gemeentegrens weer in pauzestand.
Nu kon ik wel de ANWB bellen want ook na het laten lopen van de motor en hopelijk opladen bleef de motor uitvallen na een paar meter. De meegenomen multimeter gaf iets meer dan 12,5v aan en beiden dachten we te weten dat het 14v moest zijn om te weten dat de accu opgeladen werd. De vriend met de auto en multimeter is weer vertrokken en 2 uur later was de man van de ANWB er. Ik had nog wel de accu losgekoppeld om de boordcomputer een reset te geven na alle vreemde meldingen.
Na hem te hebben uitgelegd dat ik afgelopen weekend de koelvloeistof had vervangen en dat de overloop over de +pool van de auto is gelopen omdat het plastic dat ik er overheen had gehangen losgelaten had, startte de auto met een jumpstart. De multimeter van de ANWB man gaf 54- van de 800 KW/u die het zou moeten zijn aan. De ANWB man stelde voor een proefrondje om het gras te rijden en dan met hem achter me aan de 3KM mee te rijden naar de garage waar ik de auto zelf kan nakijken. Dynamo was zijn conclusie. Bij de garage aangekomen heeft ie nog één keer de mulimeter gepakt en na 3KM binnen de bebouwde kom gaf de accu nu 420 KW/u aan. En dat is vreemd. Mijn conclusie is; het ligt niet aan de dynamo, maar iets in het laad-circuit doet raar. Ik las later die avond iets over een "exciting-coil". Ik ben al een paar uur op zoek naar het doel van de zekeringen op de pluspoolaansluiting.
Daarnet ben ik ook op zoek gegaan naar de juiste ODB2 scanner omdat het me goed lijkt die voortaan bij me te hebben als me dit soort dingen overkomen. Maar de beste die ik tegenkom is duurder dan veel mensen zeggen dat ie zou moeten kosten (139,00). Is daar advies over te geven en mag daar hier advies over gegeven worden? M'n vakmanschap is ICT-systemen in de breedste zin dus ik wil natuurlijk graag de module waar ik het meest mee kan en mag. Ik weet daarom ook dat ik geen systeem hoef waarmee ik aan dingen kan komen waar ik beter niet aan kan zitten.
Pfff....ik hoop dat iemand van jullie toevallig net tijd en zin heeft om op tijd te reageren zodat ik zo'n 'canclip(?)' snel in huis heb en een fix kan toepassen waarmee ik geen vertraging oploop en donderdag naar Woerden kan rijden en vrijdag naar Barcelona. Ik weet dat jullie passioneel en begenadigd zijn. Ik ben meer dan gelukkig met de hulp en kennis die jullie hier delen. Ik doe mijn best om mijn ervaring ook te delen op een manier waarop een andere hobbyist en liefhebber er genoeg in herkent om zijn of haar problemen snel de baas te kunnen zijn. Bijvoorbeeld hoe kan een accu na 3KM binnen de bebouwde kom van 54 KW/u naar 420 KW/u opgeladen lijken te zijn?