Pagina 1 van 1

2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 04 feb 2023 12:12
door kingkitesurf
Hallo experts.
Recentelijk heb ik een Renault Espace 2.0T uit 2006 gekocht. Top auto met 260k op de teller. Mee naar Spanje gereden en toen ging hij sputteren. Hij verloor zijn vermogen en ik kreeg een melding injectie controleren. Uitlezen gaf aan dat er een injector kapot was. Die wordt vervangen maar toen ging ik graven in de geschiedenis en kon niets vinden over de distributie vervanging. Dat wordt dus noodzakelijk. Ik ben redelijk handig met autos (oldtimers) maar heb dit bij de Renault nog nooit gedaan. Tevens zag ik op youtube (Poolse gast) dat hij speciaal gereedschap heeft. Weet iemand of er een duidelijke procedure film of omschrijving bestaat hoe dit aan te pakken? Een complete set met rollen en ook gelijk de multiriem kost zo'n kleine 200 eur dat is het me waard maar de 1400 eur die de specialist vraagt niet (de auto is dat niet eens meer waard). Hoop op wat hulp mbt instructies.
Dank.
Groet Job

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 04 feb 2023 13:55
door mechanic
Bij dit model espace is de riemerij met veel ruimte te vervangen, 120.000km of 5jaar is de interval ervoor.

Vervang de tandtiemset inclusief waterpomp, de multiriemset én de dempende krukaspoelie.
Laatst genoemde is gevulcaniseerd rubber wat slijt, loopt de multiriem eraf dan komt deze tussen de tandriem en kromme kleppen.
Ook daar is de interval 5jaar of 120.000km.

Het speciaal gereedschap is te koop voor niet te veel, je hebt de blokkeerstift zonder schroefdraad nodig en de nokkenas lineaal.
De f4r turbo motor, heeft een andere aanpak dan de turboloze variant.

Het krukastandwiel is een vaste, dus de moeren van de nokkenastandwielen moeten los gezet worden om de riemspanning te verdelen.
Om deze weer juist vast te zetten is een apart stukje gereedschap, maar dat is niet noodzakelijk.

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 04 feb 2023 18:26
door kingkitesurf
Dank voor je reactie. Klinkt complex. Vraag is eigenlijk of er een werkplaats handboek bestaat waar de procedure stap voor stap in staat beschreven. Of een goede instructiefilm op youtube (heb alleen een poolse gevonden en die is wat rommelig)

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 05 feb 2023 09:50
door zoranari
Kijk op deze site. Zo heb ik mijn distributieriem vervangen, staat stap voor stap hoe je dat moet doen.

https://www.amt.nl/10785/stap-voor-stap ... -vervangen

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 05 feb 2023 11:06
door mechanic
Kan het artikel niet lezen, maar het amt heeft een pagina gewijd aan de 1.6 16v, dat is een geheel andere procedure.

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 05 feb 2023 16:25
door addwin
https://www.autoservicebladel.nl/nl/dis ... ice-bladel

Laten doen bij deze mannen, ga ik zelf niet aan werken voor dit geld.

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 05 feb 2023 16:37
door mechanic
En dan is het halve werk gedaan, met het risico op cilinderkop schade.

De dempende krukaspoulie en de spanrol van de poly v-riem hebben dezelfde interval, en zitten niet in de offerte.

Loopt de poly v-riem stuk/eraf, komt deze tussen de tandriem en is het kassa!

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 06 feb 2023 05:41
door larsdijkstra 16v
Wat mechanic zegt, ook die laten doen! Bij mijn vorige Laguna ll 170 pk turbo was die waarschijnlijk nog origineel of 1 x vervangen, ding was aardig droog etc...

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 06 feb 2023 09:35
door Renault47
Bij mijn eerste Vel Satis met 2.0T f4r motor ook op advies van Renault de krukaspoelie mee laten vervangen bij km.167.000. Monteur liet na afloop de afgekomen delen zien waaronder de krukaspoelie, en daar werd je niet vrolijk van.

Re: 2006 Espace 2.0t 170pk - distributie vervangen

Geplaatst: 06 feb 2023 09:41
door mechanic
Het is een slijtagedeel met dezelfde vervangingsintetval als de riemen, de dealer weet dat. Is een schrijven over geweest met welke motor indices nummers, maargoed dit zelfde onderdeel zat op veel modellen en gingen zeer vaak kapot.

De motor dient weer volledig geblokkeerd te worden,
allemaal extra werk en risico.
Als de prijsstunter al deze onderdelen meeneemt is het daar ook minder gunstig.