Remblokken achter vervangen espace 4
Geplaatst: 13 feb 2011 12:16
Hallo,
Afgelopen week de remblokken (achter) vervangen van mijn espace 4
Is goed te doen hoor...
Aangezien ik zelf het prettig vind om elkaar te helpen met verhaal en foto,s , probeer ik zo ook m,n bijdrage te leveren voor de geintresseerden onder ons..
Nadat wiel verwijderd is en de auto veilig staat opgekrikt..
2 bouten los van remklauw (sleutel of dop 18) , handremkabel los, en met hamertje de klauw los schuiven van de remschijf.
Voor de duidelijkheid ...De remleiding blijft vastzitten aan remklauw want er zit namelijk een flexibele stuk remleiding tussen. Uiteraard wel met grote zorg en voorzichtigheid behandelen...
Ik moest met hamertje wel wat heen en weer tikken i.v.m. roestrand op de remschijf.
Veer laten zitten... met de schuifklauw (zie foto) kan je de 2 blokken eruit halen.
Aan de cilinderkant zit hij om de de cilinder heen geklemd met veertjes op het remblok.
Als je naar de nieuwe set remblokken kijk dan snap je wel wat ik bedoel. Met behulp van klein schroeverdaaiertje de remblokken eruit wippen.
Nu komt het lastigste, tenzij je het juiste gereedschap heb hiervoor.
Remcilinder met een punttang of speciaal gereedschap met de klok mee terugdraaien.
Er moet tegelijk flink kracht worden gezet naar binnen toe anders gebeurt er niks. (ik heb voor de zekerheid onder de motorkap de dop van de remvloistof los gedraaid). Als het nu niet lukt, dan even googlen want er staan genoeg tips om het wel voor elkaar te krijgen.
Remklauw en schijf met staalborstel zo goed als mogelijk schoonmaken, en eventueel met remreiniger inspuiten.
Remblokken bij de schuifgedeeltes lichtjes invetten (zie 3e foto) en beginnen met binnenste remblok (aan de cilinderkant) over de remcilinder heen klikken of schuiven . Schuifklauw terugschuiven en dan het andere blok monteren.
Even kijken en aanvoelen of ze soepel in de remklauw zitten en dan het geheel weer monteren
Remklauw terugzetten over de schijf , 2 bouten weer vast, handremkabel weer vast, wiel erop en vast zetten, auto laten zakken en wiel natrekken.
Ik probeer er 3 foto,s bij te zetten voor de duidelijkheid..
Succes....
Afgelopen week de remblokken (achter) vervangen van mijn espace 4
Is goed te doen hoor...
Aangezien ik zelf het prettig vind om elkaar te helpen met verhaal en foto,s , probeer ik zo ook m,n bijdrage te leveren voor de geintresseerden onder ons..
Nadat wiel verwijderd is en de auto veilig staat opgekrikt..
2 bouten los van remklauw (sleutel of dop 18) , handremkabel los, en met hamertje de klauw los schuiven van de remschijf.
Voor de duidelijkheid ...De remleiding blijft vastzitten aan remklauw want er zit namelijk een flexibele stuk remleiding tussen. Uiteraard wel met grote zorg en voorzichtigheid behandelen...
Ik moest met hamertje wel wat heen en weer tikken i.v.m. roestrand op de remschijf.
Veer laten zitten... met de schuifklauw (zie foto) kan je de 2 blokken eruit halen.
Aan de cilinderkant zit hij om de de cilinder heen geklemd met veertjes op het remblok.
Als je naar de nieuwe set remblokken kijk dan snap je wel wat ik bedoel. Met behulp van klein schroeverdaaiertje de remblokken eruit wippen.
Nu komt het lastigste, tenzij je het juiste gereedschap heb hiervoor.
Remcilinder met een punttang of speciaal gereedschap met de klok mee terugdraaien.
Er moet tegelijk flink kracht worden gezet naar binnen toe anders gebeurt er niks. (ik heb voor de zekerheid onder de motorkap de dop van de remvloistof los gedraaid). Als het nu niet lukt, dan even googlen want er staan genoeg tips om het wel voor elkaar te krijgen.
Remklauw en schijf met staalborstel zo goed als mogelijk schoonmaken, en eventueel met remreiniger inspuiten.
Remblokken bij de schuifgedeeltes lichtjes invetten (zie 3e foto) en beginnen met binnenste remblok (aan de cilinderkant) over de remcilinder heen klikken of schuiven . Schuifklauw terugschuiven en dan het andere blok monteren.
Even kijken en aanvoelen of ze soepel in de remklauw zitten en dan het geheel weer monteren
Remklauw terugzetten over de schijf , 2 bouten weer vast, handremkabel weer vast, wiel erop en vast zetten, auto laten zakken en wiel natrekken.
Ik probeer er 3 foto,s bij te zetten voor de duidelijkheid..
Succes....