Pagina 1 van 1
renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 13:53
door Autopech
Hallo allemaal,
Ik rij sinds kort een renault megane. Super auto, rijdt heel lekker totdat er op een dag bij mij een melding kwam van Motor overhit. Ik langs de kant stoppen motorkap open, bleek dat de koelvloeistof op was. Eindstand, veel witte rook uit de uitlaat bij het starten en bij het warmer worden van de motor wordt het erger.
Iemand enig ervaring of kennis?
In eerste instantie denk ik aan de turbo door het vele witte rook uit de uitlaat.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:27
door marc-o
Klinkt als lekke koppakking....
Misschien is het ook wel handig om het type te vermelden, benzine of diesel etc.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:33
door Autopech
het gaat om een diesel. 1.9 dci 88kw. het roken stopt niet en blijft doorgaan en bij een toere hoger als 2500 maakt hij ook een raar geluid erbij. er is ook spraken van vermogen verlies
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:37
door Autopech
marc-o schreef:Klinkt als lekke koppakking....
Misschien is het ook wel handig om het type te vermelden, benzine of diesel etc.
Het gaat om een diesel. 1.9 dci 88kw om precies te zijn. het roken blijft constant doorgaan zonder te stoppen. boven de 2500 toeren maakt hij er een rare geluid bij en er is sprake van vermogen verlies.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:45
door Rossy
Dat wijst allemaal op een kapotte koppakking.
Advies: Niet meer mee rijden dan noodzakelijk (naar een garage brengen) en vervangen.
Antonio.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:49
door Autopech
Rossy schreef:Dat wijst allemaal op een kapotte koppakking.
Advies: Niet meer mee rijden dan noodzakelijk (naar een garage brengen) en vervangen.
Antonio.
dus het zou niks te maken kunne hebben met de turbo?
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 16:52
door Rossy
Nee, de turbo staat niet in verbinding met de koelvloeistof.
Bij lage toerentallen doet de turbo ook nog niks en ook dan rookt de auto.
Als er blauwe rook uitkomt, dan is het vaak wel de turbo, maar dan slaat de auto ook vaak op hol en kan er echt niet meer mee gereden worden.
Antonio.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 06 aug 2011 17:05
door Autopech
Rossy schreef:Nee, de turbo staat niet in verbinding met de koelvloeistof.
Bij lage toerentallen doet de turbo ook nog niks en ook dan rookt de auto.
Als er blauwe rook uitkomt, dan is het vaak wel de turbo, maar dan slaat de auto ook vaak op hol en kan er echt niet meer mee gereden worden.
Antonio.
oke fijn om te horen. het is wel zo dat wanneer de auto stil staat dus bij het starten een beetje rook uitkomt en na dat d motor warmer wordt er meer wordt. de auto slaat zelf niet op hol hij blijft gewoon stationair.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 07 aug 2011 01:19
door marc-o
Als de auto nu te warm wordt, kan de cilinderkop kromtrekken.
Dan moet je dus de cliliderkop laten (afpersen en) vlakken, als dit nog kan.
Bepaalde cilinderkoppen van Renault mogen NIET gevlakt worden.
Is de cilinderkop dan krom, moet je een andere hebben...
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 15 mar 2012 10:08
door DHL
Is het niet beter dat je, bij de cylinderkoppen die gevlakt mogen worden, je dit best steeds doet? In de garage waar ik werkte gingen alle cylinderkoppen naar het revisiebedrijf om te vlakken. Omdat je anders heel wat kosten maakt en indien de kop beetje krom is je volledig moet herbeginnen.
Ook valt het me op dat je een bijgeluid hoort. Zou er dan meer schade kunnen zijn dan enkel die cylinderkop? Is de motor oververhit geweest?
Wil nog even bijzeggen dat wanneer een dieselmotor op hol slaat en je niet tijdig ingrijpt, de motor volledig in de soep draait. Vooral 2.2 dCi en 1.9 dCi waren hier zeer gevoelig voor. Als je olie te snel bijvult kan hierdoor de motor reeds op hol slaan. Is enkele keren gebeurd in de garage bij ons. Dit staat trouwens aangegeven in de instructieboekjes.
Mocht je het dan toch voorhebben kan je de motor niet stilleggen op de normale manier. Enige mogelijkheid is de wagen in de hoogste versnelling zetten en de koppeling snel laten opkomen zodat hij stilvalt. Ik hoorde van mensen die dit tegenkwamen en volledig in paniek geraakten. Zelfs eentje duwde ooit z'n zakdoek in de uitlaat in de hoop dat de motor hierdoor stilvalt. Werkt natuurlijk niet.
Nadien wagen zeker niet opnieuw starten maar laten slepen naar garage. En heel duidelijk zeggen wat er gebeurde, anders word hij daar nog gestart om binnen te rijden.
Is beetje off topic in jouw geval, maar misschien heeft iemand hier ooit wat aan.
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Geplaatst: 15 mar 2012 10:51
door mechanic
Deze motoren kunnen ook scheuren door overhitting, en dan praat je meteen over een ruilmotor..
Dit zie je pas als de kop eraf is meestal. Als ze toch moeten beginnen, kunnen ze de turbo heel goed beoordelen als de kop eraf is. Bij speling buiten toleranties vernieuwen/reviseren.