Pagina 1 van 1

wil niet starten, boodschap: stuurkolom niet vrij

Geplaatst: 18 aug 2011 18:17
door jurgg
Beste mensen,
Ik heb sinds 5 maanden een Renault Megane grand tour uit 2004.
Soms probeer ik te starten, wat niet lukt, de auto geeft als boodschap: 'stuurkolom niet vrij', en 'service'. Het stuurslot zit er dan op, en de auto start niet. Dit is me nu 5 keer overkomen. Bij uitlezen is er niets te vinden in de computer. De batterijen in de sleutels zijn nieuw.
De Renault-dealer waar ik hem gekocht heb, heeft als eens electronica ergens achter de kaartlezer vervangen, maar het probleem is er nog steeds (Helaas kwam ik hier tijdens mijn vakantie achter). Als ik maar blijf proberen te starten, is hij tot nu toe altijd nog gestart (Dit is na 15 tot 30 minuten continue proberen, dus daar wordt je niet blij van...ook niet de rij achter me bij de pomp...duwen kan je ook niet, want het stuurslot zit erop...).
Tijdens mijn vakantie heb ik in bij een Renault-dealer in Duitsland de auto laten uitlezen, deze garage kon niets vinden in de computer en ook niets mechanisch onder het stuur.
Morgen gaat ie terug naar de dealer, deze gaat er nogmaals naar kijken.
Heeft er hier iemand een idee of ervaring met dit probleem? Die auto moet gewoon goed werken, en ik ben het zat de deur plat te lopen bij de garage.
Groet, Jurgen

Re: wil niet starten, boodschap: stuurkolom niet vrij

Geplaatst: 18 aug 2011 19:14
door mechanic
Lijkt mij dat de stuurkolom defect is, maar meestal moet je hier wel iets van terugvinden in de computer.
Stuurkolom gaan vaker intern defect en geeft dan het stuur niet meer vrij.
Een tikje tegen de kolom, of accupool even demonteren wil nog ooit helpen.

Re: wil niet starten, boodschap: stuurkolom niet vrij

Geplaatst: 19 aug 2011 11:11
door DHL
Dit kan evenwel gebeuren zonder er iets stuk is. Staat (of stond iig vroeger toch) in het instructieboekje.
Wanneer je de kaart inbrengt en het stuurslot niet ontgrendeld moet je met het stuur heen en weer bewegen terwijl je op de startknop duwt. Is zoals een wagen met een traditioneel slot vroeger. Dan moest je soms ook met het stuur heen en weer bewegen als er teveel spanning door gedraaide wielen op het stuurslot zat.
Moet er eens op letten, wellicht staan je wielen gedraaid of spant het stuur hard tegen het slot op die momenten...