Pagina 1 van 1

Mégane 1.9D (1999): Gloeibougies vast in cilinderkop

Geplaatst: 28 nov 2005 13:54
door renault15.17
Een vriend van me heeft het volgende probleem met zijn Mégane 1.9D van 1999:

"Probleem is (lijkt heel simpel maar is het niet) dat er twee gloeibougies defect zijn maar helaas 1 geheel geworden zijn met de cilinderkop.

De chef-monteur verwachtte dat als hij die ging proberen los te draaien ze waarschijnlijk in de cilinderkop af zouden breken. Omhier dan vervolgens bij te komen moet de brandstofpomp incl alle leidingen er van af (10-12 uur werk a 70 euro per uur). De kans bestond (en was groot, hij had dit ooit eerder meegemaakt) dat niet alleen de bougies braken maar waarschijnlijk ook de kop beschadigd zou raken. Aangezien de motor 213000 gelopen heeft en de brandstofpomp ook lekte (lucht aanzuigt) en er ook redelijk wat olie lekt was het financieel aantrekkelijker om een ruilmotor (incl pomp) te plaatsen ipv een nieuwe kop en een nieuwe pomp. Ik vond het persoonlijk financieel aantrekkelijker om dan helemaal niets te repareren en hopen dat hij het volhoudt. "

Hij heeft inmiddels een nieuwe auto besteld (Peugeot 307 :? ) dus vandaar dat hij een reparatie niet ziet zitten. Hebben jullie ervaring met zoiets?

Geplaatst: 28 nov 2005 20:50
door jasper11turbo
2 stellingen .

1; er bestaat een soort tril apparaat waarmee een stift als het ware los getrilt kan worden ..
Heb ik zelf geen ervaring mee , zag ik op de autovak afgelopen jaar .

2 ; laten zitten .

Geplaatst: 28 nov 2005 22:22
door mark en ivonne
een week lang elke dag inspuiten met kruipolie dan voorzichtig proberen eerst als de motor koud is als dat niet lukt proberen met warme motor lukt met gewone bougies ook meestal liefst nog een flinke klap recht op de bovenkant dat hij even schrikt dan losdraaien

Geplaatst: 29 nov 2005 12:09
door renault15.17
Wat kost het (in tijd en/of geld) normaal om vier gloeibougies te vrevangen bij zo'n Mégane? Weet iemand dat?

Geplaatst: 03 feb 2006 21:58
door Renaultje
2 tientjes per bougie en een half uur werk.

Geplaatst: 08 jun 2006 14:00
door Booze_
hmmmz.....

bougies die een geheel worden met de kop, en dat gebeurd nog vaker ook?

Lijkt op een constructiefoutje, toch?

Is de fabrikant daarvoor niet aansprakelijk dan? Want het zou tegenwoordig toch niet zo mogen zijn dat een motor na 200000 km al is afgeschreven....

Mijn eigen auto (Audi Coupe 5 cylinder) heeft er ondertussen 285000 gedraaid en is nog lang niet klaar hoor.......(Mijn vriendin rijdt een Megane Coupe, vandaar dat ik hier beland ben :)

Geplaatst: 11 jun 2006 09:25
door Remko de W
constructiefouten kennen ze bij renault niet... :D

ben eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen,
ik heb er nl bij mijn kangoo ooit eens 1 afgebroken,
en toen de kop er maar afgehaalt om te laten repareren...

Geplaatst: 13 jun 2006 07:41
door renault15.17
Remko de W schreef:

ben eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen
...
Is niet afgelopen, zoals gezegd is de auto ingeruild en volgens de RDW site heeft hij nog geen nieuwe eigenaar