Lekkage en lampje koelsysteem megane 97
Geplaatst: 01 mar 2012 15:25
Hallo,
Ik heb een Megane 2.0 automaat uit 97 waar ik de laatste tijd een probleem mee heb met het koelsysteem.
Een aantal weken geleden merkte ik dat het koelvloeistofpeil redelijk laag stond in het reservoir (nog niet onder het minimum).
Ik ben toen direct naar een garage gereden om deze wat bij te vullen. Echter na zo'n 2,5 km begon het lampje te branden dat aangeeft dat de motor oververhit raakt. De temperatuurmeter stond echter nog op ong. een kwart.
Vervolgens ben ik na een stop van 10 minuten naar het tankstation gereden en daar kwam ik erachter dat de het koelreservoir tot de bodem leeg was. Deze heb ik bijgevuld tot de max waarnaar ik weer verder gereden ben. Het lampje bleef echter branden en na 2 km kwam ik bij een garage aan waar ik even wilde laten kijken. Op dit moment was het reservoir weer geheel leeggelopen en volgens de garage ook alle slangen.
Diagnose garage: kapotte koppakking; kosten 1000,-
Bij zelf nakijken bleek er echter een lek te zitten bij de temperatuursensor. Na bijvullen van het koelsysteem met slechts 1 liter (Dus hij was helemaal niet geheel leeg) zijn we dan ook een stukje gaan rijden waarbij het lampje uitwas maar de temperatuur ook niet erg opliep. (Max een kwart van de meter, normaal halverwege). Terug aangekomen bleek er slechts licht vloeistofverlies te zijn geweest.
Hierna heb ik een rubber afdichtingsringetje vervangen bij de temperatuursensor het systeem weer bijgevuld en een stukje gaan rijden. Het lekt lijkt nu wel weg te zijn maar het lampje van de motortemperatuur ging al heel snel (binnen 1 km) weer branden. De temperatuur leek in eerste instantie wel op te lopen tot halverwege maar zakte al snel weer terug tot iets meer dan een kwart.
Het peil in het reservoir is hierna wel gedaald maar dit komt waarschijnlijk omdat de slangen weer volgelopen zijn? Deze waren immers leeg rond de temperatuursensor na het vervangen van het rubberen ringetje.
Heeft iemand echter een idee wat de oorzaak kan zijn van het niet goed functioneren van het temperatuursysteem (Waarom brand het lampje wel en loopt de temperatuurmeter neit op)?
Daarnaast vraag ik me wel af waar destijds die liter water binnen een km is gebleven na het bijvullen van het reservoir terwijl het lek niet enorm groot was en er later wanneer we keken minder snel water weglekte?
Ik zat zelf al te denken aan de temperatuursensor die kapot kon zijn of dat er nog lucht in het systeem kan zitten, maar ik weet niet of dat echt een mogelijkheid is? Ik wil er namelijk niet te veel geld meer aan uitgeven.
Ik heb een Megane 2.0 automaat uit 97 waar ik de laatste tijd een probleem mee heb met het koelsysteem.
Een aantal weken geleden merkte ik dat het koelvloeistofpeil redelijk laag stond in het reservoir (nog niet onder het minimum).
Ik ben toen direct naar een garage gereden om deze wat bij te vullen. Echter na zo'n 2,5 km begon het lampje te branden dat aangeeft dat de motor oververhit raakt. De temperatuurmeter stond echter nog op ong. een kwart.
Vervolgens ben ik na een stop van 10 minuten naar het tankstation gereden en daar kwam ik erachter dat de het koelreservoir tot de bodem leeg was. Deze heb ik bijgevuld tot de max waarnaar ik weer verder gereden ben. Het lampje bleef echter branden en na 2 km kwam ik bij een garage aan waar ik even wilde laten kijken. Op dit moment was het reservoir weer geheel leeggelopen en volgens de garage ook alle slangen.
Diagnose garage: kapotte koppakking; kosten 1000,-
Bij zelf nakijken bleek er echter een lek te zitten bij de temperatuursensor. Na bijvullen van het koelsysteem met slechts 1 liter (Dus hij was helemaal niet geheel leeg) zijn we dan ook een stukje gaan rijden waarbij het lampje uitwas maar de temperatuur ook niet erg opliep. (Max een kwart van de meter, normaal halverwege). Terug aangekomen bleek er slechts licht vloeistofverlies te zijn geweest.
Hierna heb ik een rubber afdichtingsringetje vervangen bij de temperatuursensor het systeem weer bijgevuld en een stukje gaan rijden. Het lekt lijkt nu wel weg te zijn maar het lampje van de motortemperatuur ging al heel snel (binnen 1 km) weer branden. De temperatuur leek in eerste instantie wel op te lopen tot halverwege maar zakte al snel weer terug tot iets meer dan een kwart.
Het peil in het reservoir is hierna wel gedaald maar dit komt waarschijnlijk omdat de slangen weer volgelopen zijn? Deze waren immers leeg rond de temperatuursensor na het vervangen van het rubberen ringetje.
Heeft iemand echter een idee wat de oorzaak kan zijn van het niet goed functioneren van het temperatuursysteem (Waarom brand het lampje wel en loopt de temperatuurmeter neit op)?
Daarnaast vraag ik me wel af waar destijds die liter water binnen een km is gebleven na het bijvullen van het reservoir terwijl het lek niet enorm groot was en er later wanneer we keken minder snel water weglekte?
Ik zat zelf al te denken aan de temperatuursensor die kapot kon zijn of dat er nog lucht in het systeem kan zitten, maar ik weet niet of dat echt een mogelijkheid is? Ik wil er namelijk niet te veel geld meer aan uitgeven.