Pagina 1 van 1

Wegligging megane Coupe op slecht wegdek

Geplaatst: 08 jun 2006 12:40
door Booze_
Hi all,

Mijn vriendin heeft sinds enkele maanden een Megane Coupe uit 1,6e 1998. Het is een erg fijne wagen om mee te rijden, en hij bevalt goed, op het iets minder praktisch zijn in sommige gevallen na dan..... :)

Deze auto ligt als een huis op de weg, en gaat de hoek om alsof het een kart is, terwijl er volgens mij toch de standaard veren/shokbrekers onder zitten. Op de snelweg met 120 km/u wil de auto nog wel eens onverwachts naar links schieten of naar rechts schieten bij het overrijden van een dwarsrichel...best link, maar als je het weet is daar goed mee te rijden. Tenminste, dat dacht ik. :( :(
Gisteren voor het eerst met deze auto de moerdijkbrug over, voor diegenen die daar vaker komen, het wegdek is daar belachelijk slecht. De wegligging van de megane trouwens ook bleek op dat stuk weg, de auto slingerde van links naar rechts over de snelweg, en was zelfs met 70 km/uur nauwelijks te houden. Na de brug weer normaal asfalt en het probleem was weg...... :shock: :shock: :shock: :shock:

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We willen deze auto eigenlijk nog een aantal jaren blijven rijden, maar met dit soort grappen gaat dat zeker niet lukken, ik maar voorral ook mijn vriendin wil een veilige auto met een veilig weggedrag, dus eigenlijk willen we het gewoon maken. :)

Gr
Hein

Geplaatst: 08 jun 2006 22:47
door hans
misschien is het onderstel toch aangepast of liggen er een andere maat banden onder? Door een stugger onderstel en lagere profielbanden kan het weggedrag van de auto dusdanig veranderen dat het niet meer comfortabel is. Kan nooit de bedoeling zijn dat je met 70 het gevoel hebt dat je de controle verliest over de auto.

Geplaatst: 09 jun 2006 07:27
door Verwijderde gebruiker 25
Ook zou ik als ik jou was voor de zekerheid controleren of de schokbrekers niet lek zijn. Ook lekke schokbrekers kunnen tot zulk slecht weggedrag leiden...

Geplaatst: 09 jun 2006 14:11
door Booze_
Status update:

Gisteren zijn de voorbanden (Fulda) verplaatst naar achter na overleg met de bandenspecialist, hij gaf aan dat deze banden welke gemonteerd zijn bij aankoop nogal zoekerig zijn, en dat hij deze niet meer verkocht om die reden.

Voor heb ik nieuwe banden laten leggen (Dunlop Sport SP01), het is hiermee wel minder, maar nog niet weg. Het gezoem van de scheef afgesleten achterbanden (wat normaal schijnt te zijn bij deze auto) is gelukkig ook weer weg :)

We gaan het zo nu even aankijken, de schokbrekers lijken goed, vertonen geen sporen van lekkage en de auto deint na het induwen niet na. Blijven de problemen dan gaan we de schokbrekers maar eens testen en de auto opnieuw uitlijnen.

Wordt vervolgd :)

Geplaatst: 11 jun 2006 09:34
door Remko de W
uitlijning controleren kan natuurlijk nooit kwaad.
welke bandenmaat heb je er op liggen en is de originele maat.

voor meer specifieke dingen over de megane coupe,
zou je ook hier eens kunnen kijken.
www.meganeclub.nl

Groet Remko

Geplaatst: 11 jun 2006 14:12
door Booze_
De megane is goed uitgelijnd, daar twijfel ik niet aan,

Hij is op vlak asfalt ongeloofelijk koersvast, wjkt niet naar links of naar rechts uit, geen trillingen in het stuur bij gasgeven, constante snelheid of met het remmen. Op een goed wegdek is de wegligging geweldig,

maar zodra er ribbels, hoogteverschillen oid in de weg zitten heb ik het idee dat de wagen "zweeft". Wat me opvalt is dat de auto wel kraakt met insturen de laatste tijd, en dat de achteras bonkt bij korte ribbels.

Bandenmaat is 195/50/15, voor Dunlop SP01, achter Fulda vagejitsu.......

Geplaatst: 11 jun 2006 17:28
door Remko de W
Ja , dan zou je idd aan de schokbrekers gaan denken...

Geplaatst: 20 jul 2006 21:32
door dusty
Misschien heb je speling op de fusekogel of de rubbers van de draagarm beginnen slecht te worden?

Geplaatst: 25 aug 2006 19:55
door Booze_
Nou....

dat heb ik allemaal gechecked bij aankoop (sep 2005) en het probleem is er ook al net zo lang eigenlijk, tijdens proefrit niets gemerkt....

Met de andere banden is het beter, maar soms voel je hem in de bochten "Springen" achter en je voelt dan ook duidelijk dat de achterkant een stapje naar buiten doet.....meteen daarna ligt hij weer als een blok op de weg, tot de volgende hobbel.....

Schokbrekers lijken goed te zijn.....[/i]

Hmmmmm

Geplaatst: 06 sep 2006 15:31
door aschaake
Mijn zwager had in bochten dat de auto plots korter draaide...dat bleken de fesee kogels te zijn. rechtuit en op glad asfalt had hij geen last. Ik zou er toch echt even goed naar laten kijken. Als je in de kreukels ligt heb je helemaal niks meer. En het blijven mooie wagens die coupe uitvoering.

Geplaatst: 08 sep 2006 21:16
door r5alpine
ik heb een coupe 2.016v gehad met het zelfde probleem
ik heb het opgelost door aan de achterkant spoorverbreders te plaatsen
hier moet je even mee experimenteren hoe breed je ze moet hebben
ik had ze van 1 cm per wiel en was van het probleem af

groet Ron