Verlies vermogen 2000 Renault Megane 1.9 dTi
Geplaatst: 18 apr 2013 13:05
Hallo,
Ik ben in bezit van een 2000 Renault Megane 1.9 dTi Hatchback met een kilometerstand rond de 260.000.
Probleem:
De laatste weken merk ik een aanzienlijk verlies van vermogen. Waar deze auto in het verleden probleemloos in z'n 5e versnelling accelereerde merk ik dat ik nu terug moet naar de 4e versnelling om meer snelheid te maken. Auto rijdt wel nog steeds vrij probleemloos 120-130 km/u maar het op snelheid komen gaat aanzienlijk trager dan eerst.
De auto rookt niet, ook onder de motorkap niet. Auto is in maart probleemloos door de keuring gekomen, inclusief de roetmeting. Het verbruik is sinds het ontstaan van het probleem niet afgenomen (1 op 19.5 ongeveer).
Ik dacht in eerste instantie dat de luchttoevoer wellicht probleem kon zijn, het luchtfilter is derhalve vervangen (dat was ook nodig zag ik). Op aanraden van de garage heb ik ook Shell premium getankt icm diesel toevoeging maar ik heb niet het idee dat dat iets helpt (anders dan dat het verbruik dan iets slechter wordt).
Er branden géén lampjes op het dashboard (ook nooit last van gehad, anders dan koelingslampjes eerder bij een lekke waterpomp die icm distributieriem rond de 240k km is vervangen).
Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken. Zoekende op internet kom ik mogelijkheden als Turbo, EGR Klep, lambdasonde, losse koppeling op de turbo kabel.
Ik ben een beetje huiverig om direct naar de Renault garage te gaan. Onze (2005) Scenic heeft daar menig uur doorgebracht en ik heb een enorme portie aan eenheidsprijzen en "standaardproblemen" voor m'n kiezen gehad (die auto is uiteindelijk dubbel afgerekend, 1x de aanschaf en nogmaals dat bedrag aan reparaties).
Ik ben in bezit van een 2000 Renault Megane 1.9 dTi Hatchback met een kilometerstand rond de 260.000.
Probleem:
De laatste weken merk ik een aanzienlijk verlies van vermogen. Waar deze auto in het verleden probleemloos in z'n 5e versnelling accelereerde merk ik dat ik nu terug moet naar de 4e versnelling om meer snelheid te maken. Auto rijdt wel nog steeds vrij probleemloos 120-130 km/u maar het op snelheid komen gaat aanzienlijk trager dan eerst.
De auto rookt niet, ook onder de motorkap niet. Auto is in maart probleemloos door de keuring gekomen, inclusief de roetmeting. Het verbruik is sinds het ontstaan van het probleem niet afgenomen (1 op 19.5 ongeveer).
Ik dacht in eerste instantie dat de luchttoevoer wellicht probleem kon zijn, het luchtfilter is derhalve vervangen (dat was ook nodig zag ik). Op aanraden van de garage heb ik ook Shell premium getankt icm diesel toevoeging maar ik heb niet het idee dat dat iets helpt (anders dan dat het verbruik dan iets slechter wordt).
Er branden géén lampjes op het dashboard (ook nooit last van gehad, anders dan koelingslampjes eerder bij een lekke waterpomp die icm distributieriem rond de 240k km is vervangen).
Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken. Zoekende op internet kom ik mogelijkheden als Turbo, EGR Klep, lambdasonde, losse koppeling op de turbo kabel.
Ik ben een beetje huiverig om direct naar de Renault garage te gaan. Onze (2005) Scenic heeft daar menig uur doorgebracht en ik heb een enorme portie aan eenheidsprijzen en "standaardproblemen" voor m'n kiezen gehad (die auto is uiteindelijk dubbel afgerekend, 1x de aanschaf en nogmaals dat bedrag aan reparaties).