Pagina 1 van 1

Groot onderhoud

Geplaatst: 03 sep 2013 18:21
door gustaaf
Hallo allemaal,

Helemaal nieuw op het forum :D
Heb 3 weken terug een zeer nette Renault Megane I phase II 1.6 16v automaat kunnen kopen met 120.000 km op te teller.
Was een overname wagen en geen onderhoudsboekje bij.
Dus het zekere voor het onzekere nemen en is vandaag binnen geweest voor De grote beurt...

*Olie + oliefilter
*4 bougies
*Luchtfilter ( pollenfilter was nog ok )
*Distributieriem + spanrollen en nieuwe waterpomp
*Automaatolie laten verversen
*Aan de computer gehangen of alles OK was... en dat was het :)

Totaalprijs : 694 euro
Denk dat we bij een officiele Renault Dealer duurder uit waren.

Re: Groot onderhoud

Geplaatst: 03 sep 2013 19:04
door mechanic
Daar was je het dubbele kwijt geweest :wink:
Veel plezier van je auto!

Re: Groot onderhoud

Geplaatst: 03 sep 2013 20:55
door WillemS
Ik mis nog de verversing van de koelvloeistof en de remvloeistof.
Deze worden vaak vergeten, tot je of vastzittende remmen of een lekke kachelradiateur krijgt.
Mijn advies is altijd alle vloeistoffen te verversen als je de onderhoudshistorie niet kent.
Het zijn de kosten niet en je bent weer helemaal up-to-date.
Veel plezier met je wagen.
mvg WillemS
p.s. hoevel olie kwam er uit de aut.bak? er zit zo'n 6 to 7 liter in. Na 1.000 km nogmaals verversen helpt.

Re: Groot onderhoud

Geplaatst: 03 sep 2013 21:20
door mechanic
Neem aan dat de garage de kvs ververst bij de waterpomp.. Remvl idd vergeten, elke 4jaar of 120.000km. Als je alles wilt doen ook de stuurbekrachtigingsolie vernieuwen..

Re: Groot onderhoud

Geplaatst: 03 sep 2013 21:45
door gustaaf
De KVS is mee ververst met de vervanging van de waterpomp...
Remvloeistof zal dan nog in orde worden gebracht :-)
En hoeveel olie er uit kwam ? Ik laat het aan de garage over :p

Re: Groot onderhoud

Geplaatst: 04 sep 2013 13:47
door WillemS
Mijn vraag over de hoeveelheid olie uit de automaat stel ik met rede, nl. de verse olie heeft een sterk reinigend en vuiloplossend vermogen. Blijft nu bv de helft van de oude olie erin achter dan zal het kunnen dat vervuiling die hier en daar is neergeslagen meegenomen wordt in de verse olie, zodat wat eerst wat aangekoekt zat nu gaat zweven.
Wat ik doe bij een wagen waarvan maar een gedeelte is ververst, de olie na 1000 km nogmaals te verversen en dan eventueel nog een keer na weer 1000 km. Zodoende haal je de meeste vervuiling er wel uit.
mvg WillemS