Pagina 1 van 1

Sleutel kapot

Geplaatst: 21 dec 2013 20:17
door Renault Motorsport
Beste mensen,

Vandaag was ik even bezig met de auto. Renault Mégane Coupé 1996 (wordt omgebouwd tot een crossauto). Opeens zat de sleutel gebogen in het contactslot en zat er een scheur in (ik was met het dashboard bezig en heeft waarschijnlijk een klap gehad, dom dus). Puntje bij paaltje, de auto wil dus niet meer starten. Hoe nu verder? In principe hoeft hij niet meer te kunnen starten op de oude manier. Kan ik van de ''oude'' constructie een startknop maken? Of is komt hier toch nog wat anders bij kijken?

Bij voorbaat dank.

Groet,

Watse

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 21 dec 2013 21:02
door WillemS
In de sleutel zit een transponder, een klein zwart blokje, deze zend een signaal uit dat opgevangen wordt door een "antenne" die rond je startslot zit, heel dun draad met een groot aantal wikkelingen.
De startblokkering reageert hierop door het vrijgeven ervan. Zonder transponder lukt het dus niet de wagen te starten.
mvg WillemS

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 06:33
door buzzin
oftewel, voor een crossauto: sleutel op/bij contactslot monteren en verder een startknop maken...lijkt me wel te doen toch?

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 08:45
door Renault Motorsport
Klopt, zoiets kwam zelf ook al wat in mij op alleen dacht dat dat misschien te simpel gedacht zou zijn. Het kan dus toch. In iedergeval bedankt voor beide antwoorden.

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 15:25
door Renault Motorsport
Hoe het allemaal bij die Renault auto's weet ik ook niet, maar heb het volgende verhaal.

Ben vanochtend naar de renault garage geweest om even te horen hoe het systeem in elkaar zat. Er werd me verteld dat de sleutel contact maakte met een infrarode sensor in het plafond. Als die verbinding goed is, wordt de computer vrij gegeven en kan de auto dus in principe gestart worden en dus ook de startonderbreker? Maargoed, ik zei, als ik de auto een halve dag van het slot heb en wil hem weer starten, kan ik zo de sleutel omdraaien en het ding doet het, dus er is geen sprake van onderbreking toch? Toen wist meneer het ook niet meer en ben dus niet echt wijzer naar huis gereden. Omdat ik toch geen zak te verliezen had heb ik de draden maar gewoon los geknipt en heb ik de groen/gele draad met de gele verbonden. Vervolgens daar de rode bij opgedraaid. Hup, het contact sprong erop. Oranje draad erbij gedaan en het ding liep weer als een trein. Schijnbaar is in het verleden de hele beveiliging zooi uit geprogrammeerd. Gelukkig maar, haha. Zal nu dus er een start paneel van fabriceren.

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 20:52
door nikk
Kom je goed weg! Heel wat avondjes leesvoer als je gaat zoeken op: Infrarood / ECU / startblokkering.

Veel fun bij het crossen gewenst!

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 21:42
door WillemS
Pfffff, heb jij even geluk. De infrarood is voor de deursloten en verder niet. Tegenwoordig zit de startblokkering in de programmatuur vd ECU. ws. zat die bij jouw wagen nog los in een kastje en is door een vorige eigenaar al verwijderd.
mvg WillemS

Re: Sleutel kapot

Geplaatst: 23 dec 2013 23:16
door Renault Motorsport
Precies, ben ook heel erg blij dat het zo is zoals het is. Toen ik op internet keek naar dit probleem bij Renault schrok ik nogal met die beveiliging daarvan. Kan ik dus lekker de feestdagen in :lol: Nu mooi er een startpaneel op knallen en gaan met die banaan. :D

Groet,

Watse