Pagina 1 van 1
Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 09 apr 2014 19:35
door musje83
Mijn Mégane (
Coupé - 1.6 16v - 2002) op LPG moet voor de APK maar staat al een week in de garage. De katalysator en einddemper zijn vervangen en hij komt nu vlekkeloos door de APK, op
EEN klein dingetje na: lambda waarde bij 4-gas meting. Ik heb hem warm gereden en een stukje flink doorgetrokken, maar de waardes blijven.
Stationair:
CO: 0,01%
CO2: 13,49%
HC: 10 ppm
O2: 0,75%
Lambda: 1,037
2500 toeren:
Lambda: 1,21-1,25
Je merkt dat hij stationair ook niet helemaal lekker loopt (schudt soms, valt stationair soms net onder 750 toeren).
Het probleem zit 'm voor de meting dus in de lambda waarde op toeren. Ik zie op het 'bonnetje' uit het apparaat wel dat bij 'brandstof=' benzine staat, geen lpg, maakt dat uit?
Ik begin een beetje desperate te worden, ik heb m'n auto hard nodig voor mijn werk en kan er zo de weg niet mee op. En om nou links en rechts auto's te blijven lenen bij familie en vrienden houdt ook een keer op...

Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 07:15
door mechanic
De o2 is ook aan de hoge kant. Lambda sensor eens shoonbranden? Vacuum slang rembekrachtiger loshalen en tijdens meting afdoppen met je vinger.
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 09:02
door musje83
Dat kan ik inderdaad proberen (schoonmaken dan, schoonbranden door stukjes hoog in de toeren te rijden hielp niet echt).
Doet dat afdoppen van de rembekrachtiger niet hetzelfde als je stuur helemaal naar links of rechts draaien?
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 10:05
door mechanic
Nee.
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 11:30
door musje83
Ok, duidelijk.. Ik ben geen monteur, hé
Voor mijn beeldvorming: vacuumslang rembekrachtiger loshalen, duim er op (of dichtmaken) en nog eens meting doen?
Kun je me kort uitleggen hoe dit zou kunnen helpen?
**edit: ik zie ook verhalen over de MAP sensor. Ik weet dat deze bij mij nogal los zit, een van de rubberen ringetjes (die hem op z'n plaats houden) is een beetje versleten. Ik merk alleen weinig verschil in stationair draaien als ik hem stevig in het blok druk. Heeft het nut hier even naar te kijken?
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 12:32
door mechanic
Tijdens de apk mag het afdoppen niet,van te voren wel.
De sonde wordt dan veel heter en reinigt zichzelf eigenlijk.
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 16:15
door musje83
Gaat hem niet worden, ze willen niet het risico lopen een steekproef te krijgen (tijdens een steekproef kun je dat trucje niet herhalen en valt de keurmeester door de mand)... andere tips?
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 10 apr 2014 21:07
door mechanic
Grote kans dat deze dan goed blijft. Apk is een moment opname,flauw van garage. Ze kunnen het proberen,is deze dan goed kan je alsnog lambdasonde vervangen.
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 14 apr 2014 19:43
door musje83
En weer een update. Schijnbaar waren de waardes op LPG nog steeds niet goed, ze keken 2x naar die op benzine. Nu dus het volgende:
- Auto loopt perfect op benzine. Alle waardes OK, lambda op toeren 1,005 ongeveer.
- Auto schakelt netjes naar LPG. Zakt dan heel even richting nul, herstelt naar 750 toeren. Lambda op 3000 toeren: 1,21
Zodra ik alle grootverbruikers inschakel en het stuur helemaal draai, kom ik SOMS tot 1,07 ongeveer, maar het pendelt nogal.
Hoe dan ook; op LPG kom ik maar niet aan die 1,03. Ik heb inmiddels de hele boel gereset, de auto goed in toeren getrapt en op temperatuur gebracht voor de meting, de uitlaat van voor naar achter gecontroleerd, de verdamper en slangen gecontroleerd - alles lijkt prima. Maar die lambda waarde blijft te hoog.
Rembekrachtiger afdoppen mocht niet - bij een steekproef doen ze de hele APK keuring van voor af aan opnieuw, inclusief remtest.
Nu sta ik op het punt hem naar een LPG specialist te brengen die wellicht de ECU opnieuw kan afstellen (ik las iets met k-factoren/gasinjectietijden), maar ik ben bang dat ik dan weer geld kwijt ben zonder oplossing. Iemand een idee?
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 15 apr 2014 12:14
door musje83
Ik heb Kees van Verdampere.nl gebeld en hij gaf aan dat ik kon proberen de verdamper druk wat te verhogen met een stelschroef op de verdamper, dit ga ik maar eens proberen. Verder las ik bij de Clio club (ook 1.6 16v blok) dat er een recirculatie slangetje op het blok zit, welke hij kon afdoppen waarna zijn auto veel beter liep op LPG. Ik weet dat er een slangetje zit die haaks op het blok zit, bovenop in het midden bij de luchtinlaat. Is dat dat slangetje? Hoe kan ik dat slangetje afdoppen?
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 16 apr 2014 09:56
door WillemS
Je zou hem toch naar een LPG-specialist brengen ! Waarom doe je dat dan niet ?
mvg WillemS
p.s. zelf "prutsen" kan je een backfire opleveren waardoor hij rijp is voor de sloop.
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 16 apr 2014 10:30
door musje83
Kees is een LPG specialist

Maar hij woont 1 uur rijden bij mij vandaan en heeft pas volgende week tijd. Andere LPG specialisten heb ik geen goede verhalen over gehoord, da's geld stukslaan op iets wat het probleem vaak niet oplost (veel LPG specialisten maken misbruik van hun positie, er zijn er maar weinig en Kees schijnt absoluut de beste en eerlijkste te zijn).
Re: Lambda waarde blijft te hoog voor APK
Geplaatst: 17 apr 2014 12:21
door musje83
Ik heb even geprobeerd de MAP sensor los te koppelen tijdens stationair draaien, en ik merk niet echt verschil qua motorloop... Kan het zijn dat die voor de problemen zorgt (specifiek het Lambda waarde probleem)?