Pagina 1 van 1
Renault Megane wil niet starten als het koud en nat is
Geplaatst: 29 dec 2006 12:05
door IvoG
Ik heb een renault Megane die ik gisteren probeerde te starten nadat hij twee dagen niet had gereden. Het is toen redelijk koud buiten geweest maar ook nat. Hij startte met geen mogelijkheid.
Vanochtend opnieuw geprobeerd nadat er een zonnetje op gestaan had en hij start in een keer.
Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt,
Geplaatst: 29 dec 2006 14:00
door Mathijs
Dat kunnen vochtproblemen zijn, bijvoorbeeld in de verdelerkap, maar wat ook kan is een niet goed werkende luchtomloop voor de koude start.
Als het alleen nat is, en niet koud, en je hebt startproblemen, dan zou ik aan de verdelerkap of gare bougie kabels denken.
Als het alleen koud is, en niet nat, en je hebt startproblemen, dan zou ik aan de luchtomloop denken
Geplaatst: 29 dec 2006 14:57
door IvoG
Als het alleen koud is heb ik geen last met starten. Het is alleen als het nat is en de temperatuur zo rond de 5 graden is geweest. Toen de temperatuur nog hoger was heb ik met nat geen problemen gehad dus kan niet goed beoordelen of het nu een probleem zou zijn als de het nat is en de temperatuur hoger.
Dus Bougies/verdelerkap zijn dan de meest voor de hand liggende probleempunten?
Ik denk dat ik mijn auto begin volgende week even naar de garage breng (deze week zijn ze dicht helaas) want hij had toch ook een beurt nodig. Is er nog iets dat ik nu zelf kan doen om te voorkomen dat hij volgende week helemaal niet meer start en ik hem naar de garage moet slepen?
Geplaatst: 29 dec 2006 15:08
door Mathijs
Dan denk ik dat het alleen een vochtprobleem is, en de bougiekabels en verdelerkap de meest voor de hand liggende punten zijn.
Geplaatst: 29 dec 2006 15:20
door IvoG
Is daar nu eigenhandig redelijk eenvouding iets aan te doen om het vocht te weren totdat ik hem volgende week voor een beurt wegbreng?
Geplaatst: 29 dec 2006 16:56
door Verwijderde gebruiker 25
Kabels kan je heel eenvoudig zelf bestellen
Geplaatst: 30 dec 2006 15:58
door Mathijs
Er zijn spuitbusjes in de (auto)handel die vocht werend zijn.
Alleen niet opspuiten met draaiende motor, wanneer je een lekkende bougiekabel hebt die op dat moment niet staat te vonken dan heb je opeens een vlammenwerpertje in je handen...

Geplaatst: 01 jan 2007 12:46
door avantime-fan
Eerste dag in Oostenrijk van de laatste vakantie. Van 40 gr. in italië overgegaan naar 6 gr. in Oostenrijk. Volgende dag moesten we maar liefst 7 keer op de start knop drukk voor dat de Scénic eindelijk starte. Dus zal wel met condens/vocht te maken hebben.
Geplaatst: 03 okt 2008 20:09
door Bigf00t
Dit probleem inmiddels ook 2 keer meegemaakt. Een keer na een goede wasbeurt, andere keer vanmorgen na een flinke regenbui.
Lijkt dus idd een vocht/condensprobleem te zijn wat vaker voorkomt bij Renault.
Het leek alsof de accu leeg was, maar nadat ik de startkabels gepakt had (10/15 min.) probeerde ik het nog een keer en startte hij ineens wel. Boordcomputer was wel beide keren gereset (tellers op nul).
Vrij lastig als je snel weg moet.
Geplaatst: 03 okt 2008 20:22
door mechanic
Zou toch eerder denken aan een vliegwielsensor. Even controleren met de Clip.
Geplaatst: 04 okt 2008 13:36
door Bigf00t
Bedankt voor je antwoord.
Ik zal de sensor eens laten controleren binnenkort. Lees op een ander forum dat het ook aan de inductie spanning van de startmotor kan liggen.
Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik schrijf even de minpunten op die binnenkort nagelopen moeten worden. Gelukkig is mijn lijstje nog niet zo lang, tot nu toe alleen 2 keer het startprobleem gehad en de remblokken achter die aan vervanging toe zijn.
Dat het tijdens natte omstandigheden plaatsvond is dus gewoon toeval geweest?
Geplaatst: 07 feb 2009 17:41
door Emile
Hallo. Een wat late reacite. Ik was wat aan het bladeren en zag deze post over het startprobleem.
Heb dit 1,5 maand geleden ook gehad met mijn megane uit 2000. Bleek een vochtgevoelig contact te zijn van de toerentalsensor (of misschien de sensor zelf). Wegenwacht erbij gehad. Aan de diagnosestekker: geen probleem te zien. Kwam toevallig tegen het contact en het probleem was opgelost.. starten en lopen. Naderhand niets meer gemerkt.
Groet,
Emile