Pagina 1 van 1
hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
Geplaatst: 29 dec 2016 10:46
door makbussum
Besten,
Ik heb in juni een renault megane DCI 110 gekocht. In de zomer kon ik er behoorlijk zuinig mee rijden, ik haalde makkelijk 4,0 liter per 100 km.
Nu in de winter rijdt ik niet zuiniger dan 5.0 liter op 100 km. Ik rijd een groot deel op de snelweg, meestal niet harder dan 100 km en af en toe een stukje in de stad. De ritten in de winter zijn eerder nog meer op de snelweg dan in de zomer.
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
Ik heb al bij twee renault dealers gevraagd over de motor temperatuur, maar dat schijnt normaal te zijn bij deze renault.
hartelijke groet
Catrinus Mak
Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
Geplaatst: 29 dec 2016 14:10
door Mathijs
makbussum schreef:...
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
...
Ja, mijn inziens wel.
De motortemperatuur heeft een verband met een goede, optimale verbranding van de brandstof.
Gezien de huidige buitentemperaturen is het niet verwonderlijk dat de motortemperatuur wat lager blijft dan zomers, en dus ook de verbranding wat minder optimaal is, al zou je denken dat de moderne electronica dit zou opvangen.
Wat je sommige mensen wel ziet doen, en het is niet iets wat ik direct aanraad, is een stuk karton of speciale kappen voor de grille zetten, zodat de motor minder door de rijwind gekoeld word en dus een hogere temperatuur haalt.
s-l225.jpg
Sterker nog, heb begrepen dat sommige moderne auto's (Alfa Romeo geloof ik) een lamellen systeem hebben achter de grille die zelf zorg draagt voor een ideale motortemperatuur i.c.m. de buitentemperatuur, door meer of minder rijwind door de radiator te laten gaan.
Duidelijk dus dat het niet alleen electronisch is te regelen.
Lang verhaal kort:
- er kan een verband zitten tussen brandstofverbruik en (motor)temperatuur
- dit kan mede te maken hebben met de huidige buitentemperaturen, hoewel niet deze niet extreem zijn
Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
Geplaatst: 31 dec 2016 12:34
door MaHeDu
MakBussum,
Zelf maak ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. (Behalve op vakantie dan schiet het niet op.....

Zoals aangegeven is de buitentemperatuur sterk van invloed op het verbruik evenals het filerijden en de wind. Daarnaast "schiet" het verbruik omhoog met wel 15-20 procent als je constant 120-130 rijdt. Ook bij het stadswerk is het verbruik een stuk hoger. Daarnaast kan een te lage bandenspanning ook van invloed zijn op het verbruik.
Ik kan niet opmaken om welke uitvoering het gaat. Zelf heb ik een Megane Estate III Phase 2 DCI 110 uit 2014. Hierbij is het verbruik bij 100 km per uur op het stuk Arnhem-Amsterdam (a12a2) viceversa (ca.200), wat ik een paar keer per week rijd rond de 4 / 4,2 liter 100km.
Voor wat de temperatuur verwijs ik naar de bijlage.
Bedrijfstemperatuur Renault.pdf
)
Groet,
Marcel
Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
Geplaatst: 31 dec 2016 14:59
door DHL
5 liter is een mooi verbruik in de winter hoor. Iedere auto verbruikt meer als het koud is door de langere opwarmingsfase en het feit dat er meer met elektrische randapp gereden wordt. Lichten bvb kosten 0,4 l per 100 km las ik onlangs. Mistlichten 0,2 l per 100 km.
Mijn auto verbruikt nu ook een dikke liter meer.
Om u een idee te geven, mijn vrouw rijdt met haar Scenic altijd korte afstanden. Die zit aan 9 liter. Wanneer ik er een lange rit mee doe geraak ik tot 5,5 liter. Dus 5 liter is zeker niet slecht...
Dat de motor minder warm wordt heeft er niet veel mee te maken. Dat komt omdat het rendement van die motoren zo hoog is dat er weinig thermische warmte verloren gaat.