Pagina 1 van 1

Defecte Motor / Turbo 1.9 DCI

Geplaatst: 02 jul 2007 23:23
door DENNIS/LOES
Ik ben in het bezit van een Megane II 1.9 DCI uit april 2003 en heeft een kilometerstand van 248000. Afgelopen zondag heb ik een probleem gekregen met mijn motor. Ik reed op de snelweg toen er in het computer display een melding kwam “inspuitsysteem controleren” en het oranje lampje Service begon te branden. Ben gestopt bij het eerste volgende tankstation om onder de motorkap te kijken. Olie, water en brandstofleidingen waren oke. Ik heb opnieuw de motor gestart en de computer gaf niets meer aan en was het lampje met service weer uit. Dus heb ik mijn weg vervolgd. Enkele tientallen kilometers later begon de auto in te houden en te roken. Ik ben vervolgens een parkeerplaats op gereden om nogmaals te kijken of er iets aan de hand was onder de motorkap. Op het dashbord was de temperatuur, oliedruk OK er brande geen lampen. Toen ik de koppeling in trapte sloeg de motor op hol, tot rond de 4500 toeren en er was een enorme rook ontwikkeling. Het was niet mogelijk om de motor stop te zetten met de stopknop. Na verloop van tjd ging de motor langzamer lopen en sloeg toen af.

Ik heb via het forum begrepen dat dit een bekend probleem is en dat Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd

In de "Geel OTS schema" referentie OTS: OAJZ, staat dat Renault ALLE de kosten overneemt met betrekking tot defecte turbos (dCi 88 Kw) en de schade die hieruit voorkomt, voor de voetuigen (Laguna II, Espace IV, Megane, Scénic) die geproduceerd zijn voor juni 2003.
Blijkbaar is er geen toestemming van Renault nodig om de turbo en aanverwanten te vervangen, maar indien de motor ook defect is moet er wel toestemming worden gevraagd. Blijkbaar zou het kunnen dat je een deel zelf zou moet betalen naargelang de reeds afgelegde kilometers.
Verder mag het voertuig niet ouder zijn dan 5 jaar en het mag niet meer dan 150.000Km hebben gelopen.

Ik ben opzoek naar mede Renault Megane II rijders die het zelfde hebben meegemaakt, en die vervolgens gebruik gemaakt hebben van de regeling van Renault.

Groeten Dennis

Geplaatst: 13 jul 2007 21:38
door edwindelange
heb je de auto nog/

Geplaatst: 09 aug 2007 23:04
door voge
Zag het er ongeveer zo uit?

Afbeelding

Zijn er na 06-2003 aanpassingen geweest aan de 1.9 dci motor zodat dit probleem niet meer voorkomt? Ik ben namelijk van plan om binnenkort een mègane 1.9dci van 2004 met ongeveer 185.000km op de teller over te nemen, hoop dan niet te snel voor zo'n rookwolk te zitten.. :wink:

Geplaatst: 14 aug 2007 21:19
door Zakaria
Wooow jeetje zeg!! Dus alle 1.9 DCI moddellen voor juni 2003? Hebben problemen met de turbo?

Maar het zijn wel krachtige motoren met 6 versnellingen. Ik wil er ook een binnenkort halen.

Geplaatst: 15 aug 2007 22:10
door voge
Heb zelf ook al eens zo'n ding bij een Citroënspecialist zien staan, ook motorloos. Ik vraag me echt af wat er na een bepaalde datum (06-03 ?) aan het blok is veranderd, weet iemand het?

Geplaatst: 16 aug 2007 13:43
door tedslump
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Laguna. Geraamde schade 8000 euro. Renault Nederland wil 30% coulance verstrekken op de gemaakte kosten. De renaultdealer geeft aan dat normaal 40% coulance wordt gegeven, maar mijn auto was 20 dagen ouder dan 5 jaar en niet bij de dealer gekocht. Herkent iemand deze percentages? Het <Geel OTS schema> zegt hier niets over.

Geplaatst: 17 aug 2007 15:19
door voge
één ding is zeker, 't ziet er wel spectaculair uit.. :wink:

Maar 30 of 40% coulance vind ik wat weinig eerlijk gezegd, heb je de auto laten maken? Een laguna van 5 jaar oud koop je al bijna voor dat geld..

Geplaatst: 03 feb 2008 20:00
door SjaarD
Vandaag precies hetzelfde gehad.....1.9 Dci 120 pk Megane van mei 2003. Op de snelweg verloor ik vermogen. Ik wilde de eerstvolgende afslag nemen en op het moment dat ik uitvoegde was het al raak. Hevige rook achter de auto. Op het moment dat ik m in de vrij zet gaat de motor gigantisch op hol en er was nog meer rookontwikkeling (zoals op de bovenstaande foto inderdaad!).
Uitzetten ging niet meer. Ben uit de auto gegaan en 2 minuten later werd het minder en sloeg de motor af.
Auto had 175.000 gelopen, was er erg blij mee maar dit is weer drama natuurlijk! 30% coulance zou ik belachelijk vinden, een diesel moet "probleemloos" 175.000 kunnen lopen. Zijn er inmiddels al mensen die er meer van weten wat betreft de coulance...?

Re: Defecte Motor / Turbo 1.9 DCI

Geplaatst: 15 sep 2010 12:36
door dennislinnert
Hallo,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Dennis en ben in het bezit van een Nissan Primera uit 2003. Deze versie van de Primera heeft een Renault Megane 1.9dci motor en nou heb ik precies hetzelfde gehad met mijn turbo. Hij hield in en na enkele kilometers sloeg de motor op hol en tikte de 5000 toeren aan. Dit alles ging gepaard met behoorlijk wat rookontwikkeling en vervolgens sloeg hij af.

De turbo moet vervangen worden en schade aan de motor is nog niet bekend. Nou lees ik hier (een paar berichten eerder) dat de kosten hiervan volledig vergoed worden door Renault. Geldt dit ook voor de Nissan Primera en geldt dit nog steeds? Waar kan ik deze informatie vinden? Of weet een van jullie dit misschien?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Dennis