Defecte Motor / Turbo 1.9 DCI
Geplaatst: 02 jul 2007 23:23
Ik ben in het bezit van een Megane II 1.9 DCI uit april 2003 en heeft een kilometerstand van 248000. Afgelopen zondag heb ik een probleem gekregen met mijn motor. Ik reed op de snelweg toen er in het computer display een melding kwam “inspuitsysteem controleren” en het oranje lampje Service begon te branden. Ben gestopt bij het eerste volgende tankstation om onder de motorkap te kijken. Olie, water en brandstofleidingen waren oke. Ik heb opnieuw de motor gestart en de computer gaf niets meer aan en was het lampje met service weer uit. Dus heb ik mijn weg vervolgd. Enkele tientallen kilometers later begon de auto in te houden en te roken. Ik ben vervolgens een parkeerplaats op gereden om nogmaals te kijken of er iets aan de hand was onder de motorkap. Op het dashbord was de temperatuur, oliedruk OK er brande geen lampen. Toen ik de koppeling in trapte sloeg de motor op hol, tot rond de 4500 toeren en er was een enorme rook ontwikkeling. Het was niet mogelijk om de motor stop te zetten met de stopknop. Na verloop van tjd ging de motor langzamer lopen en sloeg toen af.
Ik heb via het forum begrepen dat dit een bekend probleem is en dat Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd
In de "Geel OTS schema" referentie OTS: OAJZ, staat dat Renault ALLE de kosten overneemt met betrekking tot defecte turbos (dCi 88 Kw) en de schade die hieruit voorkomt, voor de voetuigen (Laguna II, Espace IV, Megane, Scénic) die geproduceerd zijn voor juni 2003.
Blijkbaar is er geen toestemming van Renault nodig om de turbo en aanverwanten te vervangen, maar indien de motor ook defect is moet er wel toestemming worden gevraagd. Blijkbaar zou het kunnen dat je een deel zelf zou moet betalen naargelang de reeds afgelegde kilometers.
Verder mag het voertuig niet ouder zijn dan 5 jaar en het mag niet meer dan 150.000Km hebben gelopen.
Ik ben opzoek naar mede Renault Megane II rijders die het zelfde hebben meegemaakt, en die vervolgens gebruik gemaakt hebben van de regeling van Renault.
Groeten Dennis
Ik heb via het forum begrepen dat dit een bekend probleem is en dat Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd
In de "Geel OTS schema" referentie OTS: OAJZ, staat dat Renault ALLE de kosten overneemt met betrekking tot defecte turbos (dCi 88 Kw) en de schade die hieruit voorkomt, voor de voetuigen (Laguna II, Espace IV, Megane, Scénic) die geproduceerd zijn voor juni 2003.
Blijkbaar is er geen toestemming van Renault nodig om de turbo en aanverwanten te vervangen, maar indien de motor ook defect is moet er wel toestemming worden gevraagd. Blijkbaar zou het kunnen dat je een deel zelf zou moet betalen naargelang de reeds afgelegde kilometers.
Verder mag het voertuig niet ouder zijn dan 5 jaar en het mag niet meer dan 150.000Km hebben gelopen.
Ik ben opzoek naar mede Renault Megane II rijders die het zelfde hebben meegemaakt, en die vervolgens gebruik gemaakt hebben van de regeling van Renault.
Groeten Dennis