Pagina 1 van 1

Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 12:46
door jacobsn
Hallo Forummers, misschien kunnen jullie me helpen;

Mijn vriendin rijd een Megane Break (1) uit 2000.
Vanmorgen wilde zij naar werk vertrekken, maar bij het aandoen van de verlichting (na het succesvol starten) viel de auto in z'n geheel uit.

Hierna is de auto niet meer te starten. Alles lijkt 'dood', behalve een (langzaam) knipperende led van de startonderbreker.
De sleutelpositie in het contactslot verandert hier niets aan, in alle standen blijft het dashboard helemaal donker - en veranderd er optisch niets.

De centrale portiervergrendeling werkt wel, en de startonderbreker-led knippert, dus ik ga ervanuit dat de ECU nog werkt.

--

Ik denk in eerste instantie aan (hoofd-)zekeringen op de accu, maar ben nog niet in/bij de auto geweest.

Is er wellicht iemand die kan adviseren welke zaken er (nog meer) te controleren zijn ? Ik heb een redelijk goede auto-kennis, en ka/zal de auto eventueel ook uitlezen. Al vraag ik me af of dat mogelijk is zonder dat de sleutel 'contact' maakt.

Dank alvast!

Re: Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 13:32
door WillemS
Er is nog een beetje stroom want de startonderbreker knippert.
Wat vaker bij wat oudere wagnes voorlomt is dat een van de accupolen door corrosie een slecht kontakt heeft.
Zodra er dan wat meer stroom gevraagd wordt gaan de meeste gebruikers "dood".
Ook kan het bij moderne accu's voorkomen dat bij vorst deze opeens defekt raakt.
Als dat de oorzaak niet is kan het ook dat de ECU inwendig is "versprongen" naar BAK2.dit kwam voor na vorst bij de oudere Scenics en meganes.
Maar hoop voor jouw dochter dat het het eerste is.
Succes mvg WillemS

Re: Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 13:53
door jacobsn
WillemS schreef:Er is nog een beetje stroom want de startonderbreker knippert.
Wat vaker bij wat oudere wagnes voorlomt is dat een van de accupolen door corrosie een slecht kontakt heeft.
Zodra er dan wat meer stroom gevraagd wordt gaan de meeste gebruikers "dood".
Ook kan het bij moderne accu's voorkomen dat bij vorst deze opeens defekt raakt.
Als dat de oorzaak niet is kan het ook dat de ECU inwendig is "versprongen" naar BAK2.dit kwam voor na vorst bij de oudere Scenics en meganes.
Maar hoop voor jouw dochter dat het het eerste is.
Succes mvg WillemS
Beste WillemS, dank voor uw reactie.

Ik neem aan dat ook in BAK2 modus het contactslot enig effect zou moeten hebben op het dashboard (?)
De accu is vol (groot licht werkt goed), en vanmorgen is er een andere volle accu bijgesloten om dit helemaal uit te sluiten.

Ik ben vooral benieuwd welke zekeringen dit effect (dashboard dood) zou kunnen veroorzaken.
Ook ben ik benieuwd of deze auto zonder 'contact' is uit te lezen via OBD. (heb de apparatuur zelf)

Re: Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 16:34
door WillemS
In de motorruimte zitten een aantal zekeringen die voor contactslot en voeding huis met hulp organen zijn 60Amp(oranje). meen ik.
In de zekeringkast in de wagen is een aparte zekering voor het dashbord 15Amp. meen ik.
Welk type Megane is het, het staat op het typeplaatje onderop de rechter B-stijl.

Re: Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 19:37
door jacobsn
WillemS schreef:Welk type Megane is het, het staat op het typeplaatje onderop de rechter B-stijl.
Er staat veel op deze sticker, vandaar even een foto - dat is het handigst denk ik.
Afbeelding

Re: Renault Megane Break - dood na aandoen verlichting

Geplaatst: 22 feb 2018 22:08
door WillemS
Het type is KA04
ga kijken of ik wat heb.