Pagina 1 van 1

Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 30 sep 2018 01:44
door Ivo0
Hallo,

Sinds augustus dit jaar (2018) heb ik mijn Mégane gekregen.
Ik ervaar al vanaf het begin een ratel aan de bestuurders kant die steeds iets erger wordt.
Ik heb het idee dat dit uit de versnellingsbak komt.
Ik ben bij de dealer geweest maar die kon niks geks ontdekken.
Ik vroeg of hij die ratel gehoord heeft maar hij hoorde niets :think:

Is mijn gehoor nu zo goed of dat van hem zo slecht?

Zijn er mensen die dit geluid herkennen of hetzelfde probleem ervaren?

Je hoort het goed als ik gas geef en daarna me gas los laat...
Het is net alsof er speling tussen de vertanding zit.
Spraak-001.zip
Spraak 003.zip

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 05 okt 2018 13:20
door Ghia
Ik kan je niet helpen wat het is maar dit geluid is niet normaal alvast. Misschien is er iets niet goed vastgezet of ligt tegenaan te rammelen?
Terug naar de dealer zou ik zeggen en desnoods een andere. Succes

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 25 okt 2018 13:33
door Bose71
Ik heb ook zo'n vage klacht ( Megane4 Estate Bose ) . Ik denk hetzelfde geluid. Als je rijdt dan hoor je het en als je de koppeling intrapt, is het weg. Ik moet er nog even mee naar de dealer.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 25 okt 2018 17:12
door Ivo0
Ja klopt ik heb ook de estate bose. 1.2 TCe
Ik heb nu contact opgenomen met renault Nederland... want dealer wil/kan niet zomaar een bak vervangen en dan maar afwachten of het geluid weg is... ik heb ook in een andere auto gereden bij de dealer... Dit was het zelfde type en die had ook dat geluid... zou er een terugroep actie komen?

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 26 okt 2018 06:20
door larsdijkstra 16v
Je laat je dan toch niet zo afschepen? Vraag dan een monteur mee om samen te rijden en het hem te laten horen.
Zo mondig als men hier is kun je dat dan toch ook doen...? :wink: bij ons gaat altijd een monteur met je mee als je daarom vraagt

Geplaatst: 26 okt 2018 19:50
door haelewyn
Ik hoor precies iemand rijden in een Amerikaan met 8 cylinder of met een vrachtwagen. Ik twijfel tussen de 2.
Een 1,2 TCE hoor je normaal gezien zo goed als niet rijden.

Op vrijloop vergeet ik hem soms uit te zetten omdat ik hem totaal niet hoor.
Ik hoor ook geluiden van iemand die ademt ... denk niet dat de microfoon onder de motorkap zit dus. Ik hoor een ratel maar het is ook net alsof de auto zonder isolatie en met een defecte uitlaat geleverd is. Is het geluid dan zo erg versterkt ?

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 26 okt 2018 22:13
door Ivo0
Hahaha een Amerikaan en een vrachtwagen is het niet...
Het is wel degelijk een Mégane 4, 1.2 TCe.
Dat geluid wat op ademen lijkt is de turbo die je hoort bij het gas geven en loslaten.
Deze geluids opname is gemaakt met me telefoon op knie hoogte aan de bestuurders kant. De geluids opname is wel iets harder dan in werkelijkheid... maar wel degelijk te horen.
Het lijkt wel een product eigenschap van de 1.2 TCe
Omdat de test auto van de dealer (zelfde type) ook dat geluid maakt. Echt een hinderlijk geluid :(
Het lijkt wel een koffie molen haha

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 27 okt 2018 11:26
door puccini
Inderdaad dat geratel (vooral bij snel accelereren) van die versnellingsbak is een producteigenschap waar Renault zich op beroept, mijn Megane 4 1.2 TCe uit 2016 heeft precies hetzelfde. Renault doet er helemaal niets aan en je wordt met een kluitje in het riet gestuurd, en de dealer doet niets want die beroept zich weer op Renault.
Sinds 1974 rijd ik Renault en om de 2/3 jaar koop ik een nieuwe Renault, maar deze Megane is de laatste welke ik van Renault heb aangeschaft en ga nu echt naar een ander automerk overstappen !

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 29 okt 2018 13:51
door adinsx
Rond welk toerental speelt de ratel? Tussen 2300 en 2800 tpm? En ook stationair?
Bij mijn ex III Estate GTlin 1.2 TCe130 had ik vanaf 20.000 km een gek rateltje in de motorruimte zitten. Auto is een paar keer op de brug geweest om het te simuleren en te luisteren, maar lokaliseren lukte niet. Uiteindelijk bleek het de distributieketting te zijn (toch al een zwak puntje van de 1.2 TCe).

Ik kon het op de den duur ook goed horen als ik stapvoets ergens wegreed en dan met het raam open. Een ratelend geluidje. Of het hetzelfde is, geen idee, maar het zoekbeeld wel. Eerst niet te vinden / lokaliseren om er daarna op een andere manier achter te komen.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 29 okt 2018 14:41
door Bose71
adinsx dit is toch iets anders. Wat jij omschrijft heb ik 2x ( ! ) gehad bij mijn vorige Duster 1.2 TCe.. Dit zou in eerste instantie de automatische kettingspanner van de distributieriem te zijn maar bij de tweede keer eisde Renault Nederland verder onderzoek. Hieruit bleek dat de oliepomp te weinig druk gaf ( 0.7 tegen 1.6 bar normaal )

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 29 okt 2018 14:49
door adinsx
Duidelijk verhaal. Tja, dan kan ik er weinig aan toevoegen. Het ratelende/krakende geluid in de III nooit gehad, en nu een IV GT met EDC met zijn eigen dingetje (hoge pieptoon bij uit stilstand wegrijden tot 10 km/u).

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 08 nov 2018 14:27
door Cleem
Ik heb hetzelfde probleem, al sinds dag één.
Mijn Megane TCE140 bose 05-2018 is reeds diverse malen bij de dealer geweest, enkel zonder resultaat.
Renault Nederland heeft inmiddels gereageerd dat dit euvel, ratel/schrapend geluid, niet schadelijk en niet afwijkend is t.o.v. identieke auto’s en inherent is aan de constructie van de auto met het nieuwe type motor H5H.
Een oplossing is er niet en zal er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Inmiddels heb ik via mijn dealer 3 gelijkwaardige Meganes mogen testen, maar ook hier is het geluid in gelijke mate aanwezig.
Aangezien deze ratel tussen 80- 120 km/h ook van 1.2Tce modellen uit 2016 eigenaren bekend is, ga ik er sterk vanuit dat deze ratel niet door de motor, maar door de TL4 6-bak veroorzaakt wordt en dit helaas door Renault nog niet als technisch mankement c.q. defect geclassificeerd wordt.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 16 dec 2018 22:41
door Bose71
Cleem dat het aan de versnellingsbak ligt klinkt zeer aannemelijk aangezien het geluid verdwijnt zodra je de koppeling intrapt.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 11 feb 2019 09:46
door PartII
Ik heb dit ratelende geluid ook al vanaf dag 1 dat ik hem heb. Een keer iemand mee laten rijden en die hoorde het ook. Later een monteur mee laten rijden en die hoorde niets. Ik vind het zelf een irritant geluid en kan me niet voorstellen dat dit zo hoort. Het is voor mij een reden om niet meer voor een renault te kiezen de volgende keer. Bij de garage hebben ze nog nooit van het probleem gehoord en ze hebben vorige week wat dingen vastgezet maar dat heeft 0,0 resultaat gehad. Ik denk dat ik er maar mee leer leven en in ieder geval geen renault meer als leaseauto neem. Auto is verder prima maar de ergernis aan het geluid wint het.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 22 okt 2019 22:10
door Cleem
Inmiddels heeft Renault de versnellingsbak na 15 maanden vervangen. Het geluid was volledig verdwenen, zelfs de turbo hoorde ik nu voor het eerst fluiten. Echter na een stevige rit kwam de ratel na ca. 3 dagen weer terug. Het ruwe schraapgeluid tijdens lastwissel is nu gelukkig in mindere mate aanwezig als voorheen. Enkel heb ik nu helaas weer een bijkomstig probleem. Na het vervangen van de versnellingsbak kraakt en trilt het koppelingspedaal tijdens het op- en terugschakelen wanneer de motor en de versnellingsbak hun bedrijfstemperatuur hebben bereikt. Nadat de aandrijflijn weer volledig is afgekoeld, werkt de koppeling weer soepel en geruisloos. De koppelingscilinder wordt nu vervangen, hopende dat dit euvel hiermee verholpen wordt.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 30 jun 2020 17:42
door Cleem
Nu 8 maanden verder, koppelingscillinder aan pedaal inmiddels 2x vervangen, koppelingsset (drukgroep,druklalager, cillinder) compleet vervangen. Geluid komt steeds weer terug bij warme motor na ca. 30 min.
Op verzoek Renault Nederland KIM rapport aangemaakt.
Conclusie: product eigenschap, technisch i.O (15 mnd. geen last van gehad)
Oplossing Renault Nederland: inruilen op nieuwe Megane.

Ratel versnellingsbak is gelukkig niet erger geworden en inmiddels acceptabel.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 30 jun 2020 20:26
door Kata
Cleem schreef: 30 jun 2020 17:42 Nu 8 maanden verder, koppelingscillinder aan pedaal inmiddels 2x vervangen, koppelingsset (drukgroep,druklalager, cillinder) compleet vervangen. Geluid komt steeds weer terug bij warme motor na ca. 30 min.
Op verzoek Renault Nederland KIM rapport aangemaakt.
Conclusie: product eigenschap, technisch i.O (15 mnd. geen last van gehad)
Oplossing Renault Nederland: inruilen op nieuwe Megane.

Ratel versnellingsbak is gelukkig niet erger geworden en inmiddels acceptabel.
"Inruilen op nieuwe Megane". Hoe bekijken zij dat? Kan je zonder opleg je oude inruilen voor een nieuwe of mits (kleine) opleg?

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 01 jul 2020 10:46
door Cleem
Nee, met huidige kortingen op voorraad modellen en enige tegemoetkoming Renault Nederland.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 01 jul 2020 12:09
door Kata
Ok, Enerzijds lijkt me dat afhankelijk van het uiteindelijk kostenplaatje geen slechte deal. Maar anderzijds ware het gewoonweg beter geweest als je gewoon probleemloos van uw voertuig kon genieten natuurlijk.

Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt.

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Geplaatst: 01 jul 2020 12:37
door Cleem
Dat is ook mijn probleem. Deze huidige megane 1.3TCE 140 Bose is voor de rest tip-top in orde, nadat de bak is vervangen, was ik voor een week super tevreden.
Alles was opgelost, bumper was net terug uit de carroserie afdeling vanwege aanlopen achterklep. Ik begrijp alleen niet dat ze de oorzaak bij Renault tot op heden en met de huidige ervaring nog steeds niet hebben hebben kunnen analyseren. We hebben het hier over een hydraulische koppeling, geen complexe DCG bak. Dit model is sinds 2016 op de markt, de facelift staat inmiddels voor de deur.