Pagina 1 van 1
Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 30 nov 2019 09:10
door MaartenIV
Altijd lastig te beantwoorden maar gaarne feedback van Megane rijders.
Ik heb een 2010 Megane III , 1.5 DCI met ongeveer 287000 kilometers, niet niks.
Rijd ongeveer 30.000 per jaar.
Auto altijd goed onderhouden, voor net nieuw winter rubber, alle remerei recentelijk vervangen.
Mijn boordcomputer geeft an dat ik over 11000 onderhoud moet uitvoeren. Mij staat bij dat elke 150000 de riem etc vervangen dient te worden maar zie ook 160k staan.
Op de onderhoudscalculator staat er dat de wagen een beurt van €314,.nodig heeft, wat dit is staat er niet bij.
Mijn idee was de auto in te ruilen voor een nieuwere Megane IV a €14000 met 95000...deze staat echter op zomerbanden en heeft volgens de dealer een beurt van €400 en hij staat op zomerbanden.
Ik was van plan de mijne in te ruilen maar met dit onderhouden en nieuwe banden komt er zo €1000 bij.....
Mijn vraag is nu wat te doen, inruilen (nieuwer is altijd leuk) of nog een jaartje doorcruisen....? Halen Megane's dit soort hoge kilometerstanden? Hij verbruikt nagenoeg geen olie op het moment.
Bij voorbaat dank.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 30 nov 2019 09:32
door mechanic
Welke motor hangt er in je huidige mégane?
Met tijdig het voorgeschreven omderhoud kun je ver komen. Al is het risico bij hogere km-standen dat er zaken defect gaan wat groter.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 30 nov 2019 09:52
door MaartenIV
Oeps, toegevoegd, een 1.5 DCI. Ik kom ze eigenlijk nooit tegen met meer dan 300k vandaar mijn vraag.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 30 nov 2019 15:58
door mechanic
De slechte tijd van de 1.5dci is al een poos voorbij.
Deze motor met tijdig onderhoud komt ver,maar zoals ik al zei hoe meer km's op de klok hoe meer risico dat er eens wat sneuvelt. Injectoren,turbo,sensoren etc..
Op autoweek.nl is een klokje rond keuring van een kangoo 1.5dci met 6ton,en een dacia 1.5dci met 3 ton oid.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 01 dec 2019 12:36
door A110
Mijn advies zou zijn geef de auto nu nog zijn beurt en distributie en rij nog even door.
Uiteraard kunnen bij deze kilometerstanden componenten defect raken. Maar vergeet ook niet de afschrijving van de aankoopauto, het nodige onderhoud en ook de "meer" problemen. Hoe meer elektronica hoe meer storingen.
De inruilprijs zal nu ook al niet veel meer zijn maar zal ook niet veel meer gaan zakken zeg de komende 2 jaar.
En daarbij komt kijken wat gaat de politiek doen met diesel auto's
Gisteren sprak ik mijn broer die rijd een Nissan Qashqai 1.5 dci uit 2010 maar zonder roetfilter en ook hij word zwaarder aangeslagen per maand voor de extra fijnstof belasting (is trouwens een import auto uit België).
Dus tja waar doe je op dit moment goed aan.
Ik zeg maken en doorrijden totdat ie er bij neervalt en afwachten wat de toekomst plannen zijn van de politiek met betrekking op diesel auto's.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 01 dec 2019 16:08
door MaartenIV
Ja daar zat ik ook aan te denken.
Inruil bij Car Next is 2200€.... dus niet veel nee.
Vooralsnog is er niks te maken, loopt prima, alleen distributie...geen idee meer wat dat kost 500€?
Wel heb ik nieuwe APK nodig, doe ik normaal bij een Vakgarage, is het handig om dat bij een Renault dealer te doen?
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 01 dec 2019 17:50
door larsdijkstra 16v
Ik zou doorrijden. Verder doet ie het goed zeg je. Distributie vervangen en auto netjes bijhouden. Wellicht kun je een mooie afspraak maken met de vakgarage
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 01 dec 2019 18:10
door mechanic
Apk zou overal even 'goed' moeten zijn. Bij de dealer vaak goedkoper overigens.
Distributieriemset,waterpomp,poly v-riemset zal je een €500 kosten inderdaad.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 01 dec 2019 22:03
door MaartenIV
Ok, dank voor de input.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 04 dec 2019 10:30
door henkus
Ik heb zelf een Megane Estate gehad uit 2012. Heb er 367000 km mee gereden en hij reed nog perfect. Het enigste wat er toen aan zat te komen was de drukgroep en de gloeispiralen. Vond het een perfecte auto. Ik zeg dus ook doorrijden.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 09 jun 2020 10:25
door MaartenIV
Op basis van het ontvangen advies ga ik de distributieriem, filters etc. laten vervange. Vroeg me af of de multiriem ook vervangen moet worden en tevens de spanrol ook, is dit juist?
Waarom verkopen ze distributiesetmet waterpomp maar niet met spanrol en multiriem erbij? Of kijk ik niet goed?
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 09 jun 2020 11:02
door mechanic
Inderdaad de poly-v riem inclusief ook vervangen.
Die is als set re koop,evenals de tandriem.
Re: Inruilen of doorrijden...een eigenaardig probleem
Geplaatst: 15 dec 2020 10:23
door MaartenIV
Ben ik weer.
Schrijf hier maar even verder om een veelvoud aan draadjes te voorkomen.
Ik heb inmiddels de beurt uitgevoerd en zit op de 308.000 inmiddels en de vraag is of we verder gaan.
Afwegingen zijn hetzelfde, geld/kosten, dieselplannen, betrouwbaarheid en zonde om weg te doen.....
Had weleen akkefietje, de ABS computer was kapot, men vertelde dat dit vaker voorkomt omdat het ding op een plek zit die er vroeg of laat water in laat komen......duur geintje, zou bij Renault>1000€ kosten, heb iemand gevonden die m voor 400€ heeftgereviseerd, het lijkt weer te werken.
Wat vreemd is is dat de cruisecontrol in de vijfde versnelling niet meer functioneert, in de andere versnellingen wel....
De garage vertelde me dat rond de 300k de injectoren het ook nog wel eens willen begeven.
Er was een foutmelding in het systeem dat betrekking had op voorgloeien. Soms loopt ie wat stroef na de koude start of slaat net wat 'moeilijker'aan, kan dat daar wat mee te maken hebben? En is vervangen van gloeiers en injectoren kostbaar?
Auto loopt verder nog goed, hij is uit 2010 en de vraag is wederom ....gaan we door?
Alvast dank voor evt. input
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 16 dec 2020 21:17
door henkus
Gewoon doorrijden. Een diesel inruilen brengt niet veel op. Vooral niet met die kmstand. Ikzelf heb nu een Kadjar met dezelfde motor en zit inmiddels op 355000 km. Ook ik heb een foutmelding in het systeem over mijn gloeispiralen als ik met een dongle kijk en dus niet op mijn display en heb geen problemen met starten. Injectoren en of gloeispiralen vervangen is een dure grap. Ze willen nog wel eens breken met extra werk als gevolg. Ik zeg, doorrijden.

Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 16 dec 2020 21:51
door Kata
Zelfde mening als henkus -> doorrijden want idd is de vraag wat je nog gaat krijgen als je hem zoals hij nu is inruilt.
Maar je kan altijd de proef op de som nemen en eens horen wat je er nog voor krijgt bij inruil. Daarna kan je je de vraag stellen of je nu het geld van de inruil aanneemt of hoopt dat je er bijvoorbeeld nog een paar jaar mee kan rijden zonder kosten tot het einde verhaal is. Een wagen die je kent en waar je nog even mee door kan rijden gaat nooit meer zoveel in waarde verminderen als een nieuwe of recente tweedehandse.
En die cruise control? Gebruik je die écht heel veel?
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 17 dec 2020 09:32
door MaartenIV
@Henkus wow, 355k da's knap. Dank voor je antwoord, geeft de burger moed zeker gezien het feit dat je uit ervaring spreekt.
@ Kata, meer dan €2000 zal het niet zijn. Ikgebruik de auto 'intensief' tis een beetje m'n vrachtwagentje. De cruise control gebruik ik veel ja, ik wil zo zuinig mogelijk rijden en cruise control helpt daar enorm bij.
Heb geen idee hoe het systeem werkt maar het verbaast me dat ie het alleen in de 5e niet doet.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 17 dec 2020 10:58
door RichTrip
Dat van die cruisecontrol, is dat ineens ontstaan of is dat altijd al zo? Je hebt geen andere banden/velgen op de auto gezet?
Werkt de schakelindicator nog wel goed en dan met name het advies om van 4 naar 5 op te schakelen en wellicht nog meer van 5 terug naar 4?
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 17 dec 2020 13:18
door MaartenIV
@richtrip.
Nadat de abs computer is vervangen. Zijn winterbanden op gekomen maar dat gebeurt al jaren, zelfde velgen.Schakelindicator werkt.
In 2 t/m4 werkt cruisecontrolgewoon. Begrenzer werkt in allemaal.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 17 dec 2020 16:50
door RichTrip
De maat is precies hetzelfde gebleven? De juiste versnellings indicatie wordt mede bepaald door de relatie van het toerental van de motor in relatie tot de snelheid. Als die afhankelijkheid teveel afwijkt dan wordt als het ware de juiste versnelling niet meer vastgesteld/berekend, die valt dat als het ware buiten de marges. Dan werkt de CC niet meer.
Maar omdat ook de ABS computer is vervangen, dan kan er ook softwarematig iets mis zijn gegaan. Als dat door de dealer is gedaan, dan zou ik dit toch melden.
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 17 dec 2020 19:19
door MaartenIV
Zelfs dezelfde banden.
Operatie is gedaaan door Bosch center die gespecialiseerd is in revisie van die computers.
Alles gereset maar geen verschil
Re: Inruilen of doorrijden...
Geplaatst: 18 dec 2020 18:12
door ronny530
De cruisecontrol werkt in combinatie met de abs unit. Die unit is vervangen en zou moeten werken maar wat wel vreemd is in de hoogste versnelling valt de cruisecontrol uit. Ik denk dan aan een verschil in wiel sensoren waardoor er bij hoge snelheid er één niet goed meet en de cruisecontrol uitschakelt. Als het euvel na het vervangen van de abs unit is ontstaan zou ik het daarin gaan zoeken.