Pagina 1 van 1

Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 21 apr 2020 13:23
door RenaultMegane2011
Hierbij een vraag aan de Renault Megane experts.

Een tijdje terug heb ik mijn auto voor onderhoud (oliefilter/olie verversen) naar vrijgevestigde monteur gebracht. Ik kreeg de auto niet meer rijdend terug, diverse lampjes branden etc. en moest afgesleept worden naar de Renault garage, daar bleek dat er walnoten schilfers in de cilinders (90 procent defect) zaten. De monteur heeft aangegeven dat hij schilfers heeft gezien en de motor te hebben schoongespoten.

Ik zit natuurlijk met tal van vragen na dit debacle en hoop dat de experts hierover wat kunnen zeggen...
*Is het mogelijk om überhaupt te rijden met een Renault Megane, met schilfers in de cilinders (en 90% kapot !) ?.
*Op welk punt gaan de waarschuwingslampjes branden ?.
*Is het mogelijk dat de schilfers in de cilinders zijn gekomen tijdens de werkzaamheden ?.
*kan er hierdoor nog meer schade ontstaan aan de motor, door bv het steeds opnieuw opstarten ?.

De auto was 2 weken daarvoor nog helemaal nagekeken door de Renault garage en reed tot het moment van onderhoud zonder problemen
en branden geen waarschuwingslampjes. Bedankt experts voor jullie mee kijken/denken !.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 21 apr 2020 14:17
door mechanic
Wat bedoel je precies met 90% kapot?
Zolang er nog compressie is zal de motor draaien,maar vaak niet heel best.

In principe is dat niet mogelijk,tenzij deze via de olie dop in de motor zijn gevallen. Het luchtfilter houd dit tegen voordat het de motor in gaat. Tenzij het filter helemaal vergaan is.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 21 apr 2020 22:12
door jans01
"De auto was 2 weken daarvoor nog helemaal nagekeken door de Renault garage en reed tot het moment van onderhoud zonder problemen
en branden geen waarschuwingslampjes. Bedankt experts voor jullie mee kijken/denken !"

Vraag me af wat je dan 2 weken daarna bij een "vrij gevestigde monteur" doet....

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 22 apr 2020 16:22
door ronny530
Walnoten schilfers in de cilinders heb ik nog nooit meegemaakt maar het kan wel als de monteur alle bougies heeft verwijdert en toen de motor met een hoge drukspuit heeft schoongespoten. Dan vraag ik me af hoe dom kun je zijn want met alle bougies er uit en de huidige elektronica die op de motor is gemonteerd is het schoonspuiten van een motor vragen om problemen. Edoch als de motor weer goed loopt en de waarschuwingslampjes lichten niet meer op heb ik meer het idee dat vocht de oorzaak is geweest. En dan nog iets de walnoten schilfers komen niet vanzelf op de motor te recht maar komen van een boom bij u uit de buurt vandaan en dat is wel iets om rekening mee te houden.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 22 apr 2020 22:14
door nikk
Ik vraag me sowieso af waarom er bij een oliewissel een motor wordt schoongespoten.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 22 apr 2020 22:30
door mechanic
Wanneer een auto met een hoop vuil onder de kap,of een vuile motor voor een onderhoudsbeurt/oliewissel kwam spoot ik dat ook zuiver. Stukje service,wanneer je een beetje weet wat je doet ook prima.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 22 apr 2020 22:55
door jans01
Schoonspuiten met lucht of remmen reiniger ja indien echt noodzakelijk. Service is nooit gratis en moet op de een of andere wijze betaald worden, of je doet jezelf tekort als bedrijf en gaat uiteindelijk failliet. Bij revisie vervanging onderdelen reinigen is een ander verhaal. Ik heb liever wat vettigheid op een draagarm of subframe, roest het ook niet.
Ik wantrouw oudere auto's met een te schone motorruimte en onderzijde, dan is er vaak iets te verbergen!

De poster van dit bericht heeft nu een schone maar niet functionerende motor veroorzaakt door een beunhaas die zich niet aansprakelijk voelt ? Had dan alles bij de dealer gedaan, geen brokken gehad, garantie en nu nog kunnen rijden. Kwaliteit moet betaald worden en goedkoop is duurkoop.

Ik deed en doe ook veel zelf en dat is 30 jaren goed gegaan. Koppelingen , distributie etc. : Ik laat het nu doen, minder zin in en gegarandeerd goed, garantie en je wordt ook sneller geholpen bij een kleine storing. Autorijden kost geld en als je dat niet hebt, houdt alles op.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 22 apr 2020 22:59
door mechanic
Met flat-rate tijden en ervaring hou je vrijwel elke keer wat tijd over voor dit soort dingen.
Auto's werden gestofzuigd en gewassen/schoon buiten gezet.

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Geplaatst: 23 apr 2020 11:45
door Andere Peter
Vind het een ontzettend vervelend maar ook vreemd verhaal.
Hoe komen die walnotenschilfers in de cilinders, dat is de grote vraag in deze lijkt mij.
Van onderaf uit de motor lijkt mij onmogelijk door de zuiger veren, blijft optie bougie’s eruit over, tijdens het werk walnoten doppen vlak bij de auto?
Vergeten olie te vullen klinkt mij meer aannemelijk, dan rijd je misschien nog 200 meter voordat het kraakt aan alle kanten!
verbrande olie word ook hard en kan aan “koeken” op een cilinderwand, ziet er uit als een schilletje?
Almetal de hobby monteur de rekening laten betalen, dat is wel duidelijk als je niet uit de garage/werkplek kan wegrijden.
Succes iig