Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet
Geplaatst: 07 jan 2024 10:00
Ik heb een probleem met de airco van mijn Renault Megane III Estate 1.5 DCI.
2 jaar terug tijdens de vakantie in het buitenland merkte ik dat de airco minder koelde. 2000 km. vóór de vakantie had ik hem in Nederland nog laten controleren en opnieuw afvullen. Ik dacht dat er mogelijk een lekkage was en ben ter plaatse naar een aircoservice gegaan. Er werd geen lekkage gevonden en het systeem werd met de aircomachine gecontroleerd, geleegd en opnieuw gevuld met koudemiddel, olie en UV vloeistof. De airco werkte op dat moment in de garage.
Terug op het vakantieadres heb ik nog het pollenfilter vervangen en voor het eerst met een speciale bus schuim die ik had mee gekregen van de aircoservice, de verdamper ingespoten.
De volgende dag tijdens het rijden bij een buitentemp. van 35 graden deed de airco helemaal niets meer. Terug naar de aircoservice en gevraagd of er mogelijk te weinig of juist teveel was gevuld. Dit bleek na weer aansluiten op de machine niet het geval. Er werd gezegd dat mogelijk de pomp kapot was.
Terug in Nederland ben ik bij verschillende aircoboeren en dealers geweest.
Een aantal keren werd de ECU uitgelezen en werden er geen fouten gevonden.
Er werd gezegd dat de pomp kapot is. Dat vindt ik heel knap geconstateerd want , er wordt bij geen enkele garage onderzoek gedaan. Wel ben ik telkens veel geld kwijt.
In het uitlezen van de ECU heb ik toch geen 100% vertrouwen. Eerder bij een motorprobleem gaf de ECU ook geen fout maar, ik heb toen zelf onderzoek gedaan en een sensor met een gecorrodeerd contact gevonden. Na schoonmaken was de storing over.
Nu rijdt ik inmiddels dus 2 jaar zonder airco. Ik vraag me af of dit wel gunstig is voor het systeem!
Ik ben heel tevreden over mijn Megane. Hij rijdt verder heerlijk en afgelopen jaar heb ik nog groot onderhoud uitgevoerd. (Nieuwe drukgroep, remschijven en banden).
Maar hij is van 2011 en heeft er inmiddels 300.000 km. op staan.
Ik wil graag de airco weer werkend hebben en wil ondanks de leeftijd hiervoor best wat kosten maken maar geen onnodige kosten voor waardeloze diagnoses.
De laatste garage waar ik was en waar ik aan vroeg of er kon worden gecontroleerd of de compressor wel werd aangestuurd zei, dat ze dit konden controleren met een proeflampje. (Okee die snap ik) maar zeiden ze als de pomp kapot bleek, konden ze een tweedehands pomp plaatsen. Spoelen en het vervangen van de condensor en expansieventiel was niet nodig??????!!!!!!!
Het moet toch mogelijk zijn om te checken of de compressor wel aangestuurd wordt en zo niet waar dan de storing zit?
Heb ik misschien de temperatuursensor van de verdamper verpest met dat schuimspul?
Graag advies. Misschien van “Mechanic”?
Waar vindt ik een goede aircomonteur. Liefst in de omgeving van Rotterdam die even kan kijken waar mogelijk het probleem zit en als de pomp kapot is deze kan vervangen samen met de andere nodige onderdelen en het systeem spoelen.
En niet zoals de laatste aircoboer zei. We gaan een aircocheck doen voor 135 Euro en daarna onderzoek á 80 euro per uur.
2 jaar terug tijdens de vakantie in het buitenland merkte ik dat de airco minder koelde. 2000 km. vóór de vakantie had ik hem in Nederland nog laten controleren en opnieuw afvullen. Ik dacht dat er mogelijk een lekkage was en ben ter plaatse naar een aircoservice gegaan. Er werd geen lekkage gevonden en het systeem werd met de aircomachine gecontroleerd, geleegd en opnieuw gevuld met koudemiddel, olie en UV vloeistof. De airco werkte op dat moment in de garage.
Terug op het vakantieadres heb ik nog het pollenfilter vervangen en voor het eerst met een speciale bus schuim die ik had mee gekregen van de aircoservice, de verdamper ingespoten.
De volgende dag tijdens het rijden bij een buitentemp. van 35 graden deed de airco helemaal niets meer. Terug naar de aircoservice en gevraagd of er mogelijk te weinig of juist teveel was gevuld. Dit bleek na weer aansluiten op de machine niet het geval. Er werd gezegd dat mogelijk de pomp kapot was.
Terug in Nederland ben ik bij verschillende aircoboeren en dealers geweest.
Een aantal keren werd de ECU uitgelezen en werden er geen fouten gevonden.
Er werd gezegd dat de pomp kapot is. Dat vindt ik heel knap geconstateerd want , er wordt bij geen enkele garage onderzoek gedaan. Wel ben ik telkens veel geld kwijt.
In het uitlezen van de ECU heb ik toch geen 100% vertrouwen. Eerder bij een motorprobleem gaf de ECU ook geen fout maar, ik heb toen zelf onderzoek gedaan en een sensor met een gecorrodeerd contact gevonden. Na schoonmaken was de storing over.
Nu rijdt ik inmiddels dus 2 jaar zonder airco. Ik vraag me af of dit wel gunstig is voor het systeem!
Ik ben heel tevreden over mijn Megane. Hij rijdt verder heerlijk en afgelopen jaar heb ik nog groot onderhoud uitgevoerd. (Nieuwe drukgroep, remschijven en banden).
Maar hij is van 2011 en heeft er inmiddels 300.000 km. op staan.
Ik wil graag de airco weer werkend hebben en wil ondanks de leeftijd hiervoor best wat kosten maken maar geen onnodige kosten voor waardeloze diagnoses.
De laatste garage waar ik was en waar ik aan vroeg of er kon worden gecontroleerd of de compressor wel werd aangestuurd zei, dat ze dit konden controleren met een proeflampje. (Okee die snap ik) maar zeiden ze als de pomp kapot bleek, konden ze een tweedehands pomp plaatsen. Spoelen en het vervangen van de condensor en expansieventiel was niet nodig??????!!!!!!!
Het moet toch mogelijk zijn om te checken of de compressor wel aangestuurd wordt en zo niet waar dan de storing zit?
Heb ik misschien de temperatuursensor van de verdamper verpest met dat schuimspul?
Graag advies. Misschien van “Mechanic”?
Waar vindt ik een goede aircomonteur. Liefst in de omgeving van Rotterdam die even kan kijken waar mogelijk het probleem zit en als de pomp kapot is deze kan vervangen samen met de andere nodige onderdelen en het systeem spoelen.
En niet zoals de laatste aircoboer zei. We gaan een aircocheck doen voor 135 Euro en daarna onderzoek á 80 euro per uur.