Megane III startproblemen
Geplaatst: 10 jul 2025 16:10
Een aantal weken geleden stopten de achteruitrijlichten en parkeersensoren van onze Megane III Grandtour uit 2011 ermee.
De garage heeft destijds de achteruitrijschakelaar vervangen, waarna de verlichting en de sensoren weer werkten.
Echter, sinds die tijd hebben we startproblemen. Soms start de auto meteen, maar soms zijn er talloze pogingen voor nodig.
Toen ik wat ging rondkijken op het internet, kwam ik erachter dat dit met de achteruitrijdschakelaar te maken kan hebben, omdat die een dubbele functie heeft en ook registreert of de bak in zin vrij staat.
Om de motor te kunnen starten, moet de koppeling of de rem ingedrukt zijn, maar het lijkt erop dat de auto ook in zijn vrij moet staan (hierover zijn de meningen verdeeld, maar waarom zou er anders een schakelaar in de auto zitten die dit controleert?)
Ik heb de auto uitgelezen en geconstateerd dat de koppelingsschakelaar en de remschakelaar werken. De achteruitrijdschakelaar werkt ook, maar hij geeft dus niet aan dat de auto in zijn vrij staat (hij geeft dus altijd aan dat er een versnelling is ingeschakeld).
Ik heb de schakelaar uitgebouwd en handmatig bediend. Daaruit bleek dat de schakelaar zelf niet stuk is:
- als de plunjer van de schakelaar niet is ingedrukt, maakt geen van beide punten contact.
- als de plunjer een stukje wordt ingedrukt, geeft de lezer aan dat de auto in zijn vrij staat.
- als de plunjer nog iets verder wordt ingedrukt, maken beide punten wederom geen contact.
- als de plunjer helemaal wordt ingedrukt, geeft de lezer aan dat de auto in zijn achteruit staat.
Het lijkt er dus op, dat de plunjer te ver of juist niet ver genoeg wordt ingedrukt, als de auto in zijn vrij staat.
Daarom heb ik de schakelaar langzaam uit de bak gedraaid, om te zien of de lezer op een bepaald moment zou aangeven dat de auto in zijn vrij stond. Dat was niet het geval. Ik ga er dus van uit dat de plunjer niet ver genoeg wordt ingedrukt als de auto in zijn vrij staat. Maar ik kan hem dus niet verder in de bak draaien.
Ik heb inmiddels al een andere schakelaar geprobeerd, om zeker te weten dat het niet aan de schakelaar zelf ligt, maar dat heeft ook niet geholpen.
Het enige wat ik kan verzinnen om ervoor te zorgen dat de schakelaar wel ver genoeg wordt ingedrukt, is de kabel naar de pook korter maken (als deze verstelbaar is tenminste). Maar ik ga ervan uit dat dit ook invloed heeft op de positie van de bak als hij in de overige versnellingen wordt gezet?
Daarnaast vind ik het vreemd, omdat het dus totdat de schakelaar is vervangen altijd probleemloos heeft gewerkt (en ik denk niet dat iemand aan de kabel van de pook heeft gezeten). En verder dat de auto dus de ene keer wel start en de andere keer niet. Dus misschien hoeft de bak toch niet in zijn vrij te staan om te kunnen starten? Maar wat zou dan wel de oorzaak kunnen zijn, terwijl de koppelings- en remschakelaar wel gewoon werken. Misschien een kabelbreuk?
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of het kwaad kan om te proberen de kabel naar de pook korter te maken?
De garage heeft destijds de achteruitrijschakelaar vervangen, waarna de verlichting en de sensoren weer werkten.
Echter, sinds die tijd hebben we startproblemen. Soms start de auto meteen, maar soms zijn er talloze pogingen voor nodig.
Toen ik wat ging rondkijken op het internet, kwam ik erachter dat dit met de achteruitrijdschakelaar te maken kan hebben, omdat die een dubbele functie heeft en ook registreert of de bak in zin vrij staat.
Om de motor te kunnen starten, moet de koppeling of de rem ingedrukt zijn, maar het lijkt erop dat de auto ook in zijn vrij moet staan (hierover zijn de meningen verdeeld, maar waarom zou er anders een schakelaar in de auto zitten die dit controleert?)
Ik heb de auto uitgelezen en geconstateerd dat de koppelingsschakelaar en de remschakelaar werken. De achteruitrijdschakelaar werkt ook, maar hij geeft dus niet aan dat de auto in zijn vrij staat (hij geeft dus altijd aan dat er een versnelling is ingeschakeld).
Ik heb de schakelaar uitgebouwd en handmatig bediend. Daaruit bleek dat de schakelaar zelf niet stuk is:
- als de plunjer van de schakelaar niet is ingedrukt, maakt geen van beide punten contact.
- als de plunjer een stukje wordt ingedrukt, geeft de lezer aan dat de auto in zijn vrij staat.
- als de plunjer nog iets verder wordt ingedrukt, maken beide punten wederom geen contact.
- als de plunjer helemaal wordt ingedrukt, geeft de lezer aan dat de auto in zijn achteruit staat.
Het lijkt er dus op, dat de plunjer te ver of juist niet ver genoeg wordt ingedrukt, als de auto in zijn vrij staat.
Daarom heb ik de schakelaar langzaam uit de bak gedraaid, om te zien of de lezer op een bepaald moment zou aangeven dat de auto in zijn vrij stond. Dat was niet het geval. Ik ga er dus van uit dat de plunjer niet ver genoeg wordt ingedrukt als de auto in zijn vrij staat. Maar ik kan hem dus niet verder in de bak draaien.
Ik heb inmiddels al een andere schakelaar geprobeerd, om zeker te weten dat het niet aan de schakelaar zelf ligt, maar dat heeft ook niet geholpen.
Het enige wat ik kan verzinnen om ervoor te zorgen dat de schakelaar wel ver genoeg wordt ingedrukt, is de kabel naar de pook korter maken (als deze verstelbaar is tenminste). Maar ik ga ervan uit dat dit ook invloed heeft op de positie van de bak als hij in de overige versnellingen wordt gezet?
Daarnaast vind ik het vreemd, omdat het dus totdat de schakelaar is vervangen altijd probleemloos heeft gewerkt (en ik denk niet dat iemand aan de kabel van de pook heeft gezeten). En verder dat de auto dus de ene keer wel start en de andere keer niet. Dus misschien hoeft de bak toch niet in zijn vrij te staan om te kunnen starten? Maar wat zou dan wel de oorzaak kunnen zijn, terwijl de koppelings- en remschakelaar wel gewoon werken. Misschien een kabelbreuk?
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of het kwaad kan om te proberen de kabel naar de pook korter te maken?