Pagina 1 van 1

waar op te letten bij aanschaf megane van de eerste serie

Geplaatst: 01 mar 2009 12:50
door Quint1981
Halo allemaal,

Ik wil namelijk een megane aanschaffen omdat mijn renault 19 roest gaten gaat vertonen in mijn rechter dorpel (er zit er al 1 en de rest is al onderweg). :cry:
en dat ik dadelijk voor de 3de keer weer mijn mijn wagen moet gaan uit lijnen (waarschijnlijk een krom chasis).

Dus waar moet ik opletten als ik een megane wil aanschaffen van de 1ste serie.
Welke motor is het betrouwbaartst.
Want ik zat te denken aan een 1,4e sinds dat die uitvoering de zuinigste is maar daar heb je niks aan als de motor veel problemen geeft bijvoorbeeld.

groetjes
Quint

Geplaatst: 01 mar 2009 13:24
door Ruud1984
Uit ervaring bij een kameraad weet ik dat een 1.6e ook redelijk zuinig is, en iets beter bij de wagen past (90pk)

Als de megane goed onderhouden is, hoef je je niet veel zorgen te maken.
Als je op internet rond zoekt kom je vanzelf ook wel tegen wat de meeste mankementen zijn.

Ik lees vaak over problemen met bobines (bij de 1.4 erger dan bij de 1.6), en startblokkeringen.
Ook de electronica geeft vaker problemen, probeer dus even alle knopjes en schakelaars uit.

Voor de rest is een megane uit de eerste serie betrouwbaar.
Ik zelf heb een megane break uit 1999 1.6 16v RXT (zo;n beetje elke denkbare luxe)
Heb de wagen met 137000 km gekocht en nu staan er 156000 km op en eigenlijk geen grote problemen gehad.

Geplaatst: 01 mar 2009 13:31
door Quint1981
Bedankt voor jr berichtje Ruud :)

Die problemen van de bobines dat wist ik al dat die problemen kunnen geven bij een Megane.
En als er 1 begint dan kan je ze beter allemaal gaan vervangen (indien van toepassing als er meerdere zijn).

Dan ik rustig gaan orienteren op een megane 1.4e of 1.6e :)

Groetjes
Quint

Geplaatst: 01 mar 2009 17:27
door CPTR
Stond ooit in de Autokampioen over de Megane:

Motor: olielekkage en lekke koppakking.

Remmen: vastzittende remblokken, remschijven defect en versleten, rembekrachtiging defect (bij diesel vacuümpomp), lek of met een klep die blijft hangen: (mei 2000) terugroepactie (benzine: rembekrachtiging, diesel: vacuümpomp).

Uitlaatsysteem: uitlaatspruitstuk gescheurd, achterste uitlaatdemper verroest, katalysator defect.

Overige problemen: ruitenwissermotor defect, bobine defect. Stoelen met defecte verstelling en versleten bekleding.

Groet,
Scenic

Geplaatst: 02 mar 2009 22:16
door Ruud1984
scenic schreef:Stond ooit in de Autokampioen over de Megane:

Motor: olielekkage en lekke koppakking.

Remmen: vastzittende remblokken, remschijven defect en versleten, rembekrachtiging defect (bij diesel vacuümpomp), lek of met een klep die blijft hangen: (mei 2000) terugroepactie (benzine: rembekrachtiging, diesel: vacuümpomp).

Uitlaatsysteem: uitlaatspruitstuk gescheurd, achterste uitlaatdemper verroest, katalysator defect.

Overige problemen: ruitenwissermotor defect, bobine defect. Stoelen met defecte verstelling en versleten bekleding.

Groet,
Scenic
Als dat over 1 Megane gaat heeft die wel heel erg veel pech gehad :D:D

Zo zie je maar dat er via internet genoeg te vinden is over dingen waar je op moet letten met de Megane

Geplaatst: 03 mar 2009 00:21
door CPTR
Ruud1984 schreef: Als dat over 1 Megane gaat heeft die wel heel erg veel pech gehad :D:D

Zo zie je maar dat er via internet genoeg te vinden is over dingen waar je op moet letten met de Megane
In januari 2002 was dat onderzoek gehouden in Nederland en Duitsland. Ruim 13.000 mensen vulden een vragenformulier in over hun auto. De Megane-familie werd ook beoordeeld.

Geplaatst: 03 mar 2009 11:35
door Ruud1984
Kijk, daar heeft Quint1981 tenminste iets aan :)

Inderdaad handig, zo'n onderzoek naar de meest voorkomende problemen en reparaties aan de Megane.

Geplaatst: 07 mar 2009 12:12
door Quint1981
bedankt voor de tips mannen. :D

ik neem alle slechte en goede ervaring in mijn zoek tocht mee. 8)

Groetjes
Quint

Geplaatst: 30 mar 2009 10:46
door DHL
Toch sterk aanraden om voor de 1.6 16V te gaan. Rijdt veel soepeler, heeft een beetje vermogen over. De 1400 rijdt nogal hakerig. De 1600 zal in dagelijks gebruik ook wel wat minder verbruiken omdat hij zich "niet zo moet inspannen"