Pagina 1 van 1
Megane 1.9 dci 2004.
Geplaatst: 04 apr 2009 16:08
door remco504coupe
Hallo Renault liefhebbers,
Mijn broer heeft recent een Megane grand tour 1.9dci 2004 gekocht.(ong. 170.000km).
Dit rijdt gewoonlijk fantastisch.
Nu is het de tweede keer in circa 10.000km. dat de EGR-klep (exaust gas return) dicht zit.
Dan springt de auto op de noodloop en trekt dan voor geen meter meer.
Maandag heeft hij hiervoor een afspraak bij de dealer.
Daar wordt het alweer schoongemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat kun je doen om dit te voorkomen?
Is zo'n EGR wel eens aan vervanging toe?
Ik hoor graag jullie meningen.
Groetjes, Remco.
Geplaatst: 04 apr 2009 19:11
door mechanic
de uitlaatgassen van zoon diesel zijn natuurlijk verre van schoon, en vervuilen op den duur de egr-klep.
deze kan dan worden gereinigd, maar niet alleen de egr is vervuild. het inlaatciruit wordt hierdoor ook vervuild.
de auto heeft in 5jaar een flinke boodschap gemaakt, en is dus eigenlijk altijd goed warm geweest. als je nu minder rijdt, minder lange stukken komt die vuiligheid die in al die tijd is opgebouwd sneller los en vervuild die de egr nu sneller.
deze zijn alleen aan vervanging toe als de vervuiling zo erg is dat het niet kan worden gereinigd, of er inwendig een storing inzit.
Geplaatst: 04 apr 2009 19:37
door remco504coupe
Hij rijdt 6 dagen in de week 200km. per dag, dus aan de korte stukjes kan het niet liggen.
Denk je dat het normaal is na 10.000km de egr weer vuil te hebben?
Ik zal zowiezo tegen hem zeggen dat hij ook naar het inlaatsysteem moet laten kijken.
De auto gaf nl. de melding dat het injectiesysteem vuil was, de wegenwacht las de auto uit en
die stelde de egr diagnose.
grt. Remco.
Geplaatst: 04 apr 2009 20:21
door DHL
Regelmatig goed in toeren trekken zodat de vuiligheid eruit komt. Je kan de egr ook afkoppelen of een nieuwe laten plaatsen. De recentere zijn met teflon behandeld als ik me niet vergis.
Geplaatst: 03 dec 2009 20:13
door Edwin Veldkamp
Is dit voor elke 1.9DCI type gelijk en kan ik dit om de 10.000km ook verwachten?
Geplaatst: 03 dec 2009 22:18
door WillemS
Allereerst merkbrandstof(V-power bv.)tanken. Verder een reiniger toevoegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.
Als je bij de dealer bent vraag dan of ze produkten van Forte kunnen gebruiken, werkt perfekt. En verder, ja, ons wegennet en gebruik veroorzaakt deze vervuiling in hoge mate. Een diesel moet goed kunnen doortrekken en blazen anders zal je telkens hiermee worden geconfronteerd. SUC6
Geplaatst: 03 dec 2009 22:47
door Edwin Veldkamp
Ik heb niet zo veel verstand van motoren maar heb hiervoor 2,5 jaar een Fiat op diesel gehad en nergens problemen mee gehad.
Altijd de goedkoopste diesel getankt.
Fiat was van 1999.
Geplaatst: 04 dec 2009 09:40
door WillemS
@ Edwin, Nou jij slaat de spijker op z'n kop. Het verschil tussen 1999 en 20004 is de toegenomen mileu-eis, waardoor de huidige motoren nu zo schoon moeten zijn dat als ze niet optimaal gebruikt kunnen worden deze onmiddelijk vervuilen. Heb met diverse RDW keurmeesters gesproken en zij beamen ook dat mn. de roetfilters een groot probleem zijn, zelfs motorschade is tegenwoordig niet geheel uit te sluiten, Dus regelmatig inwendig reinigen kan een oplossing zijn. SUC6
Geplaatst: 04 dec 2009 09:43
door Edwin Veldkamp
Misschien domme vraag, maar zit er op de Scenic II van 2004 1.9Dci al een roetfilter?
Geplaatst: 04 dec 2009 09:46
door WillemS
Dacht het niet, maar de motormanagement regeling is wel aangepst aan de mileu-eisen van 2004 tov 1999. mvg WillemS