Pagina 1 van 1
megane 1,5dtc zwarte rook bij gas geven
Geplaatst: 15 mei 2009 18:12
door jaap46
mijn renault megane 1,5 dtc rookt erg veel heb de egr klep schoon gemaakt maar rookt nog steeds is uitgelezen maar ze kunnen geen storing vinden ik denk zelf dat die lucht te kort komt kan iemand mij mischien vertellen wat het zou kunnen zijn b.v.d....jaap
Geplaatst: 15 mei 2009 19:53
door mechanic
een turbo wellicht?
zou echt vanalles kunnen zijn.
Geplaatst: 15 mei 2009 20:06
door jaap46
ja oke daar was ik ook al bang voor ik ga zo en zo beginnen met de egr klep weer te demonteren en dan de turbopomp ik denk dat die ook wel verstopt zit egr klep ha ik al schoon gemaakt en leiding ook maar turbo nog niet daarna maar eens kijken naar de verstuivers want daar is er ook volgens mij ook 1 of twee van overleden maar ik hou je op de hoogte mocht je je nog iets te binnen schieten hoor ik dat graag van je in ieder geval bedankt voor je reactie en mocht je nog iets te binnen schieten hoor ik het graag...gr jaap
Geplaatst: 16 mei 2009 14:49
door jaap46
nou heb de hele boel schoon gemaakt maar nog steeds de zelfde rook de turbo zag er goed uit egr klep zag er ook nog goed uit kan een auto zo roken als er verstuivers kapot zijn ???hij trekt voor geen meter en veel rook ook luchtfilter schoon hij gaf van de week wel een storing injectie defect dus nou mischien weet iemand hier iets van ...gr jaaptrouwens hij rookt nu erger als vorige week..
Geplaatst: 16 mei 2009 16:13
door CPTR
Je kunt ook even een rondje rijden zonder de EGR-klep aangesloten en kijken hoe die dan rookt.
Vele TDI rijders zijn je voorgegaan in het afdoppen van deze klep.
Er kan een lampje gaan branden van de gloeispiraal of het milieu-lampje.
Geplaatst: 17 mei 2009 08:22
door jaap46
kun je me mischien vertelen hoe ik dat moet doen daar heb ik dus geen ervaring mee heb al op internet gekeken maar kan er niets over vinden ...gr jaap
Geplaatst: 17 mei 2009 08:55
door CPTR
Ik weet niet waar je de EGR bij de Megane kunt vinden, wellicht dat Mechanic dit weet?
Als je hem hebt gevonden kun je de EGR buitensluiten door het losnemen van de stekker. Let wel: je moet wel zeker zijn dat hij dan in gesloten toestand blijft staan en niet is vastgekoekt in open stand. De motor vervuilt gigantisch door die EGR en vervuilt kleppen, verstuivers, variabele schoepen en katalysator.
Op ProblemCar kun je lezen over de Laguna DCI's zonder EGR:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=74678
In post #17 vind je een handleiding voor het vinden van de EGR, alleen dat is een 1.9 DCI.
Geplaatst: 17 mei 2009 09:00
door jaap46
de egr heb ik er al afgehad en schoon gemaakt ik weet dus wel waar die zit maar hoe je hem kunt afsluiten dat is voor mij een vraag ..gr jaap
Geplaatst: 17 mei 2009 23:49
door CPTR
Zie hier enkele websites:
Algemene informatie:
http://wiki.tdiclub.nl/EGR
Specifiek met plaatjes:
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm
En met de benodigdheden en kosten:
http://www.xius.be/index.php?option=com ... &Itemid=58
Voor een Renault diesel zal denk ik ongeveer hetzelfde gelden als voor een Volkswagen diesel.
Geplaatst: 25 mei 2009 23:07
door Erik_78
Ik was afgelopen weekend in de Ardennen opeens al m'n vermogen kwijt. Plankgas nog ongeveer 2000 toeren en veel, heel veel rookontwikkeling... Ik heb de EGR-klep laten vervangen en alles werkt weer naar behoren. Afdoppen begin ik niet aan trouwens. Volgens mij reduceert een EGR-klep de NOx uitstoot én schijnt het ook van invloed te zijn op de temperatuur van de motor (duurt langer voordat deze warm is, alleen geeft het instrumentarium dat niet aan). Een verstopte klep schijnt sneller voor te komen bij de zuinige dieselaars (zoals ik)...
Geplaatst: 30 mei 2009 10:09
door jaap46
oh die van mij rookt niet zo erg meer maar als ik het dan zo lees dan kan het best eens kunnen dat bij mij ook de klep zijn tijd heeft gehad. want ik heb nu de steker eraf gehaalt en dan rookt die bijna niet meer.dus maar eens een nieuwe erop zetten je weet het maar nooit....gr jaap
Geplaatst: 02 jun 2009 14:33
door CPTR
Je kunt de zaak inderdaad weer eens goed schoonmaken, maar het probleem zal dan weer langzaam terugkomen heb ik het idee.
Geplaatst: 02 jun 2009 14:46
door Ep Woody
Beluister de verstuivers ook even. Met een schroevendraaier of stetoscoop tegen de hoge druk leidingen tegen de verstuivers aan. Het moet zachtjes brommen, hoor je een tonk-tonk-tonk dan is het niet goed en moeten je verstuivers gereviseerd worden.