Pagina 1 van 1
Verwarming Megane coupe (1996)
Geplaatst: 25 okt 2009 21:48
door Techline
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb meteen al een vraag
We hebben 2 megane's, een CC uit 2007 en sinds kort een coupe uit 1996.
Met de laatste hebben we een probleem met de verwarming.
In eerste instantie bleef de motortemperatuur altijd laag, na het vervangen
van de thermostaat is dat probleem verholpen (denk ik

).
Als we nu een rit van zeker 5 km maken wil de kachel temperatuur nog het
gevraagde niveau halen, dus mijn vraag is nu,

hoe kan dit,
Het is een megane coupe met een 1.6 motor uitgerust met airco.
Alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst: 26 okt 2009 10:21
door WillemS
Ik begrijp je vraag niet zo goed. Is de motortemp. ok? Kan de kachel op koud en warm? Reageert de kachel dan goed? Is het koelsysteem goed "ontlucht", het luistert bij franse auto's nogal nauw. Je dient de procedure exact op te volgen. SUC6
Geplaatst: 26 okt 2009 17:31
door mechanic
Ik zou beginnen met het opnieuw ontluchten van het koelsysteem.
Zijn 2 nippels als het goed is, eentje bij je thermostaathuis en eentje in een kachelslang. Gebruik deze!
Daarna het systeem goed op peil zetten, en de motor warm laten lopen.
Nu kan je controleren of alles naar begoren werkt, dus of de thermostaat opent, en de koelvin inslaat. Beide radiateurslangen horen warm/heet te worden als de thermostaat geopend is. Als de vin in geslagen is, is de motor zodanig warm dat ook je kachel goed moet werken. Doet die dit niet, is er een ander probleem.
Na 5km is een motor nog niet helemaal op temperatuur hoor, dus kan zijn dat je langer moet rijden voor de kachel echt warm word.
Geplaatst: 26 okt 2009 18:15
door Techline
De motor komt wel goed op temperatuur maar de verwarming blijft gewoon koude lucht geven.
Enig idee waar ik de ontluchtnippel van de kachel kan vinden, die bij het thermostaathuis heb ik wel ontlucht nadat
ik de thermostaat heb vervangen.
Geplaatst: 26 okt 2009 19:31
door mechanic
Er zou er nog eentje in de kachelslang/radiateur kunnen zitten. Als dit niet zo is, heb je maar 1nippel.
Als je die ontlucht hebt, zou je de motor kunnen laten draaien met de dop van het reservoir eraf, dan blaast die alle lucht eruit.
Maar als de boel wel goed op temperatuur komt, en ontlucht is, zit het probleem denk ik ergens anders. Kachelradiateur die verstopt zit??
Geplaatst: 26 okt 2009 19:51
door Techline
En hoe kan ik er achter komen of de kachelradiator verstopt zit ?
Of is het handiger om er direkt een schoonmaalmiddel in tegooien ?
Geplaatst: 27 okt 2009 00:31
door wesley015
Als je kachel radiator verstopt zit heeft een schoonmaakmiddel of een pil geen zin meer.
Je kunt de kachel radiator de-monteren en kijken of je hem door kan spoelen.
En anders een nieuwe er in zetten.
Geplaatst: 27 okt 2009 12:23
door WillemS
Je kunt nog proberen de twee slangen van de kachelrad. los te maken, dan met een tuinslang de radiator doorspoelen, je merkt snel genoeg of er nog water doorheen gaat, zo,nee, dan heb je pech= nwe kachel-radiator monteren (het kan zijn dat een vorige eigenaar al eens een pil heeft toegevoegd), zo, ja, dan kan je het hele koelsysteem doorspoelen met Forte Cooling System Flush, houd je aan de instrukties op de fles. En dan weer afvullen en ontluchten. SU6
Geplaatst: 27 okt 2009 14:21
door wesley015
WillemS schreef:Je kunt nog proberen de twee slangen van de kachelrad. los te maken, dan met een tuinslang de radiator doorspoelen, je merkt snel genoeg of er nog water doorheen gaat, zo,nee, dan heb je pech= nwe kachel-radiator monteren (het kan zijn dat een vorige eigenaar al eens een pil heeft toegevoegd), zo, ja, dan kan je het hele koelsysteem doorspoelen met Forte Cooling System Flush, houd je aan de instrukties op de fles. En dan weer afvullen en ontluchten. SU6
Ja klopt als een bus willem. Dat had ik daarboven al genoemd namelijk.
Geplaatst: 27 okt 2009 16:16
door Mathijs
Als de auto een binnentemperatuur meter heeft (ik las airco, maar weet niet of die een (semi) automatische is of hand bediende), kan het dan niet zo zijn dat die temperatuur meter vervuild is waardoor het systeem er van uitgaat dat het warm genoeg is in de auto ?
Of dat het aanzuig motortje die de lucht langs die sensor moet zuigen het begeven heeft.
Weet dat die sensoren nogal eens onder het stof komen te zitten, waardoor ze onjuiste meetwaarden gaan geven.
Ook de motortjes willen nogal eens vastlopen door aangezogen stof.
Geplaatst: 27 okt 2009 17:02
door mechanic
Dat is op deze megane niet van toepassing gezien het bouwjaar, is een handgebediende.
Geplaatst: 27 okt 2009 17:26
door Mathijs
Dus deze auto heeft geen sensor voor de binnen temperatuur ?
Hmm, lijkt me lastig. Maar goed, dan gaat dat verhaal dus niet op.
Geplaatst: 27 okt 2009 18:00
door Techline
Klopt het is een handmatige airco (die wel werkt).
Waar kan ik de kachelradator vinden ? en waar zitten de slangen om eventueel de radiator door tespoelen.
En we hebben weer een nieuw probleem

.
Soms wil de auto niet van de centrale deurvergrendeling en dus ook niet starten als we de deur handmatig openen, of is het handiger omdat in een ander gedeelte van het forum voor teleggen ?
Geplaatst: 27 okt 2009 18:51
door wesley015
Techline schreef:Klopt het is een handmatige airco (die wel werkt).
Waar kan ik de kachelradator vinden ? en waar zitten de slangen om eventueel de radiator door tespoelen.
En we hebben weer een nieuw probleem

.
Soms wil de auto niet van de centrale deurvergrendeling en dus ook niet starten als we de deur handmatig openen, of is het handiger omdat in een ander gedeelte van het forum voor teleggen ?
Het probleem kan in je sleutel zitten. Misschien je batterij leeg of je chip kapot.
Of het probleem kan in de ontvanger zitten in de auto.
Maar om even terug te komen op de radiator. Die zit via de binnen, achter het dashboard kastje,
tegen het schutbord gemonteerd.
Geplaatst: 27 okt 2009 19:41
door Techline
Ik zal één dezer dagen eens een poging ondernemen om de radiator te vinden, en de batterij van de sleutel is pas nog vervangen.
Soms gaat het weken goed en dan is er opeens dat probleem met de afstandsbediening weer, na een bepaalde tijd werkt het weer zoals het hoort.
Heb net de sleutel uit elkaar gehaald en alles goed schoon gemaakt (nu werkt het weer)
Afwachten maar ....
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties (heb ook al enkele tips voor de CC uit 2007 gevonden, super allemaal)
Geplaatst: 29 okt 2009 22:59
door DexterXL
Ik weet niet hoe de kachelradiateur aangesloten zit, maar op mijn ex-5je zaten ze onder de motorkap,
daar heb ik de slangen afgekoppeld, en op 1 van de uiteinden de tuinslang gezet, uiteindelijk kwam er aardig
wat prut uit en werkte het weer een stuk beter, daarna kan je er een reiniger toevoegen, deze werken meestal
boven een bepaalde temp. dus werkt het niet als je korte stukjes rijd.
Geplaatst: 29 okt 2009 23:12
door wesley015
DexterXL schreef:Ik weet niet hoe de kachelradiateur aangesloten zit, maar op mijn ex-5je zaten ze onder de motorkap,
daar heb ik de slangen afgekoppeld, en op 1 van de uiteinden de tuinslang gezet, uiteindelijk kwam er aardig
wat prut uit en werkte het weer een stuk beter, daarna kan je er een reiniger toevoegen, deze werken meestal
boven een bepaalde temp. dus werkt het niet als je korte stukjes rijd.
Bij de megane zit die via de binnenkant.
Geplaatst: 31 okt 2009 17:58
door Techline
Ik ben nog niet aan de radiator toegekomen maar de afstandsbediening werkt tot op heden (heb de sleutel en de ontvanger schoon gemaakt) weer zoals het bedoeld was.
Geplaatst: 31 okt 2009 21:56
door wesley015
Dat is dan alvast 1.
Geplaatst: 09 nov 2009 18:22
door Techline
HELP ..........
Nu wil de auto dus helemaal niet meer reargeren op de afstandbediening.
Ik heb de sleutel gecontroleerd (met de camera van een mobi) en die werkt wel.
Weet iemand waar en hoe ik de startblokkering kan omzeilen want een auto die alleen maar op de parkeerplaats staat is niet echt handig.
Oja, waar precies zit de kachelradiator,

ik heb al op de rug onder het dashboard gelegen maar zie geen radiator.
Geplaatst: 09 nov 2009 20:05
door WillemS
Werkt je sleutel op infrarood of op een FM-frequentie? In het laatste geval kan het voorkomen dat op bepaalde plekken in Nederland deze niet of slecht werkt, door straling. Bij infrarood moet je de AB goed op de ontvanger in de auto richten.
Om de lokatie van je kachelradiateur te vinden helpt wellicht het volgende: Als je de motorkap opent zoek dan naar 2 duimdikke slangen die van de motor naar het schutbord lopen en daar doorheen gaan, nou daarachter zit dan je kachelradiateur. SUC6
Geplaatst: 09 nov 2009 21:27
door Techline
De slangen heb ik gevonden, dus dat moet lukken.
Ik heb het hele internet afgezocht en ben er achter gekomen dat er een noodcode is om de auto toch te kunnen starten.
Ik heb een (dos) programma gedownload en daar komt wel een code uit maar die werkt niet
Is er iemand die een code voor mij kan opvragen of is er iemand die een werkende code generator heeft.
Het type van de auto is : DAOF
en de sleutel heeft het nummer SU2LN
de code die ik eruit krijg is : 3489 (maar die werkt dus niet)
Ik wacht maar af en anders moet ik maar een code aanschaffen, maar heb gelezen dat die niet goedkoop zijn bij de dealers.
Geplaatst: 10 nov 2009 18:06
door Techline

Het is gelukt

, op diverse internetforums hadden ze het over grote bedragen die je zou moeten betalen voor de startcode, maar bij de renault-dealer in Zaandam was het geen enkel probleem

.
Nu alleen nog een nieuwe sleutel aanschaffen

en dan werkt dat gelukkig weer.
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, zonder de aanwijzingen had ik het zeker niet op kunnen lossen.