Pagina 1 van 1
geen compressie meer
Geplaatst: 01 dec 2009 18:27
door rrapptorr
hallo forummers,
ik heb een probleem met mijn megane 1.6 cope
plots heb ik geen compressie meer de uitlaat maakt een raar geluid en de motor lijkt op 3 poten te lopen
mijn maat (hee pietje

) heeft vandaag de thermostaat vervangen omdat het misschien daar aan kon liggen ook zijn de bougies schoon gemaakt, maar het probleem blijft
tijdens zo'n storing merkte ik dat de uitlaat echt rood gloeiend was
wie komt dit bekend voor en weet een oplossing??
bram
Geplaatst: 01 dec 2009 18:47
door mechanic
Als de auto op 3 poten loopt, wordt de ingespote maar niet ontstoken benzine in de uitlaat verbrand, dit verklaard dan het roodgloeien door de extreme temperatuur. Grote kans dat je kat hierdoor defect geraakt is.
Dat je motor geen compressie meer heeft, klopt niet gezien de motor nog loopt. Geen compressie=niet lopen van de motor.
De bobines/bougies zijn nog niet gecontroleerd? Kan zijn dat eentje defect is.
Grotere kans bij de 1.6e motoren is dat de koppakking defect is, waardoor ook bij de cilinders compressie verlies kan ontstaan.
Door een defecte thermostaat loopt de motor niet slechter, de temperatuur loopt alleen op/of niet omhoog.
Even puzzelen dus..
Geplaatst: 01 dec 2009 21:09
door rrapptorr
ik heb vergeten te vertellen dat de defect niet constant is de ene keer doet hij het goed dan weer niet
ik ga morgen een nieuwe bobine kopen hoop dat het dan over is....
Geplaatst: 01 dec 2009 21:36
door WillemS
Bougies schoonmaken? dat doen we tegenwoordig niet meer, lukt toch niet zo goed, tenzij je de beschikking hebt over een "sandblast". Gewoon op de voorgeschreven km.stand vervangen! Doe dat nu eens eerst, werkt het niet dan nwe bougiekabels en dan pas een dure bobine. En doe dan meteen een nw Luchtfilter. SUC6
Geplaatst: 02 dec 2009 10:33
door Rossy
Bij de oude Megane met een 1.6e motor is het bekend dat de bobines er nog wel eens mee op willen houden.
Dan kan je bougies en kabels gaan vervangen wat je wil maar het probleem gaat er niet van over.
Een bobine van deze auto kost bijna net zoveel als een set kabels hiervoor.
Antonio.
Geplaatst: 02 dec 2009 10:49
door rrapptorr
bedankt voor de snelle reacties,heb nieuwe bobines en bougies besteld maar kan ze pas morgen vroeg ophalen
nou zei iemand dat de cat waarschijnlijk defect was, kan dat kwaad?
Geplaatst: 02 dec 2009 10:58
door WillemS
Als je langdurig met deze storing hebt gereden en ook nog flink tekeer bent gegaan op de snelweg kan de katelysator kapot zijn. Dit is te checken door een viergasmeting te laten verrichten door de garage en anders merk je het wel bij de eerstvolgende APK-keuring(afkeur bij niet of onvoldoende werking van de Kat). SUC6
Geplaatst: 02 dec 2009 14:01
door Mathijs
Het rondrijden met een defecte katalysator wordt overigens gezien als een milieu overtreding.
Je kunt ook tussentijds een viergasmeting laten doen. Komt die negatief uit, dan weet je alvast waar je voor moet gaan sparen voor de volgende APK

Geplaatst: 02 dec 2009 20:06
door mechanic
mechanic schreef:Als de auto op 3 poten loopt, wordt de ingespote maar niet ontstoken benzine in de uitlaat verbrand, dit verklaard dan het roodgloeien door de extreme temperatuur. Grote kans dat je kat hierdoor defect geraakt is.
Je kan ook eens tegen de kat aantikken, als je het dan hoort rammelen is het zoiezo einde verhaal
Anders inderdaad bij een volgende apk afkeur als deze defect zou zijn.
Geplaatst: 18 dec 2009 13:41
door rrapptorr
bedankt voor de reacties, het is verholpen en de motor loopt weer als vanouds
Geplaatst: 18 dec 2009 17:56
door Rossy
En wat is er aan gebeurd dat het voor elkaar is?
Antonio.
Geplaatst: 20 dec 2009 12:55
door rrapptorr
ik heb de bobine vervangen en bougies dat was voldoende om weer goed te kunnen rijden
maar ik heb nu dat de kachel niet meer warm wil worden
ga morgen de zaak ff goed ontluchten