Pagina 1 van 1
Waterpomp
Geplaatst: 15 dec 2009 20:41
door Techline
Hallo allemaal,
We hebben nog steeds verwarmingsproblemen

met de megane coach uit 1996.
Het is een 8 klepper 1.6 liter.
De verwarming word niet warm, ik heb het koelsysteem schoon gemaakt (soda water en daarna langdurig spoelen met de tuinslang erop) maar nog steeds werkt het niet.
En vooral nu met de kou is het wel zo handig dat het werkt i.v.m. het ijsvrij maken van de voorruit.
Zou het kunnen zijn dat de waterpomp het heeft begeven

, en zoja hoe controleer ik de werking ervan.
Groeten,
Gerrit
Geplaatst: 15 dec 2009 21:44
door WillemS
Je zegt dat je met soda hebt gespoeld. Heb je ook de kachelradioteur apart doorgespoeld(m.a.w. de 2 slangen los van de kachelradiateur en daar de tuinslang in)? Loopt dat niet goed door dan is je kachelradiateur verstopt. SUC6
Geplaatst: 16 dec 2009 20:19
door Techline
Ja, ik heb de slangen losgehaald en apart doorgespoeld en ik heb niets gemerkt van een verstopping of zware vervuiling, de kleppen werken ook goed want als ik de stand naar koud draai dan word het nog kouder.
Geplaatst: 16 dec 2009 20:40
door WillemS
Als ik je verhaal nog eens doorlees lijkt het erop dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. Dit zou kunnen doordat de thermostaat open blijft staan(dus defekt). Als je een flink stuk gereden hebt is de radiateur aan de onderkant dan warm of koud? Voel ook eens aan de twee dikke slangen die naar en van de radiateur lopen zijn die goed warm? Blijft de radiateur koud en zijn de slangen lauw ipv heet dan is je thermostat defekt. SUC6
Geplaatst: 16 dec 2009 22:43
door Techline
De thermostaat is al vernieuwd en de slangen worden wel warm, ook de slangen naar de kachelradiator.
Geplaatst: 17 dec 2009 09:17
door WillemS
Beide kachelslangen ongeveer even warm? Is het systeem echt goed ontlucht ? Moet gebeuren bij plm. 2500 tpm en ontluchtingsventielen gebruiken.
Geplaatst: 18 dec 2009 13:38
door rrapptorr
ik heb het zelfde probleem bij de zelde type auto als hierboven omschreven, nadat ik de thermostaat vervangen had werd de kachel maar niet echt warm
ik heb maar een ontluchtings schroef (op de slang) gevonden zijn er meer ?
Geplaatst: 18 dec 2009 17:08
door WillemS
Afhankelijk van het motortype zijn er 2 ontluchtings-procedure's. Vul het expansievat helemaal, draai de ontluchtingsnippels open totdat er zonder luchtbellen koelvloeistof uitstroomt, draai de ontluchtingsnippels dicht. Vul het expansievat bij.
Motortype K9K en 722 of 728 of 729 of 732. Laat motor draaien met 1500tpm en varieer het toerental(tot het maximum toerental) 2 of 3 keer bruusk elke 2 min. ongeveer tot de ventilateurmotor de 2e keer inschakelt.
Motortype F4R, en 770 of 771 of 776 - F9Q, en 800 of 804 of 808 - K4J, en 730 of 732 - K4M, en 760 of 761. Laat de motor draaien met 2500tpm, tot de koelventilator 3 keer ingeschakeld is (dit is de tijd die nodig is voor het automatisch ontluchten). SUC6