Pagina 1 van 1

megane valt spontaan uit tijdens rijden

Geplaatst: 14 feb 2010 10:01
door ardje
Hallo,
ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een megane 2-liter uit 1996 (5-deurs). Gasinstallatie is uitgebouwd en hij rijdt weer op benzine (niet door mij gedaan).Ik zit met de volgende vervelende problemen.
1. na een ritje, stond ik stil bij de verkeerslichten en spontaan viel ie uit. dit gebeurt ook ineens tijdens het rijden, het complete vermogen is weg en alle lampjes gaan aan en je moet opnieuw starten (terwijl dit ook best lang duurt, voordat ie weer daadwerkelijk start!). Ik heb op dit forum gezocht en heb wat tips gevonden en uitgevoerd, maar gisteren viel ie weer een paar keer uit. ik hoop dat iemand mij helpt.
2. de auto haalt; hij klimt naar de 1500 toeren en zakt daarna weer. stationair gewoon even 1 minuutje draaien en dan begint ie weer te halen, klimt ie naar de 1500 toeren en zakt daarna weer.
3. hoog stationair toerental. 1200 toeren. ik heb vernomen dat dit is omdat ie op gas heeft gereden.

Ik heb de min-kabel van de accu vervangen, doorgemeten en maakt goed contact met massa. ook gemeten vanaf motorblok en versnellingsbak. daar zat het probleem niet verwacht ik. De zekeringkasten bekeken, alle zekereringen eruit gehaald, opgeschuurd (oxidatie) en contactspray in kast/op zekering en teruggeplaatst. misschien dat ie even geen contact kon maken, dacht ik. ik heb gaskleppenhuis gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt.
Dit zijn de dingen die ik heb gevonden op het forum, maar na de uitvoering hiervan, zit ik nog steeds met de problemen.... wie o wie kan me helpen...?

Geplaatst: 14 feb 2010 10:40
door mechanic
Het spontaan uitvallen kan te maken hebben met een slechte BDP sensor op de versnellingsbak.
Je zou deze kunnen reinigen,maar mocht het de oorzaak zijn is vervangen toch echt de oplossing.
Wat betreft het "halen' van de motor, heb je de vacuumslangen al gecontroleerd?

Geplaatst: 16 feb 2010 22:05
door MeganeGrandTour
Puntje 1 anders mogelijk nokkenas sensor.

Zelf ooit bij defecte nokkenas sensor bemerkt dat auto afsloeg bij stoplicht, dan wel stationair draaien, als de koppeling was ingetrapt.

Geplaatst: 17 feb 2010 08:54
door ardje
mechanic schreef:Het spontaan uitvallen kan te maken hebben met een slechte BDP sensor op de versnellingsbak.
Je zou deze kunnen reinigen,maar mocht het de oorzaak zijn is vervangen toch echt de oplossing.
Wat betreft het "halen' van de motor, heb je de vacuumslangen al gecontroleerd?
Dank je voor je tips. Ik heb de BDP sensor vervangen (doorgemeten etc...) en werkt allemaal. Ik had gehoopt dat eea verholpen was, maar na 3 minuten hetzelfde euvel. de slangen etc, allemaal gecontroleerd en toen kwam ik achter het volgende. Een hoog toerental, schommelen en ik heb het stekkertje uit de luchtmassameter gehaald. dit had geen enkel effect, terug erin, eruit, etc en de auto vertoonde geen enkele verandering (lijkt me dat het toerental helemaal "doordraait"). Zou dit het ook kunnen zijn? Alvast bedankt!

Geplaatst: 17 feb 2010 20:44
door WillemS
@ardje, Het hoge stationair en zagen vd motor is in de meeste gevallen een gevolg van een vacuumlek in het inlaatgedeelte.
Een goed uitgeruste garage heeft een rookmachien waarmee ze dit soort lekkage kunnen opsproren. SUC6

Geplaatst: 18 feb 2010 16:36
door ardje
even een update wat allemaal gedaan is, met welk gevolg.
vervangen: alle slangen, luchtfilterslang, temperatuursensor inlaatlucht, luchtregelschuif stationair toerental, gasklepweerstand, bdp-sensor

hierna nog steeds hetzelfde probleem. nu is de druksensor inlaatlucht vervangen......

de motor draait nu 1200 toeren stationair. hij haalt (of zaagt) niet meer. ook bij flinke belasting, etc, etc geen problemen meer. hij valt ook niet uit.
Stationair toerental van 1200 vind ik acceptabel. Ik neem aan dat dit niet te wijzigen is?

Het voor de eerste keer starten na een tijdje stil gestaan te hebben, is nog even lastig. zou dit te maken kunnen hebben met bobine of bougies ?
Welke functie heeft de krukassensor in dit verhaal? is het nog nodig hier ook iets mee te doen?

Ik dank ieder hartelijk voor het meedenken en het vrijmaken van tijd om een mogelijke oplossing te bedenken. Misschien dat jullie mijn bovenste vragen ook nog zouden kunnen beantwoorden!!!
alvast bedankt!!!

Geplaatst: 18 feb 2010 16:50
door DexterXL
1200 rpm vind ik toch echt aan de hoge kant, draai zelf met 2.0i bij warme motor zo'n 700 rpm,
in hoevere dit af te stellen is heb ik geen idee van, maar denk niet dat bougies of bobines hier een rol
in spelen, hierdoor zou hij alleen maar beroerder moeten gaan lopen.

Geplaatst: 18 feb 2010 17:44
door WillemS
En toch denk ik dat er nog ergens valse lucht binnenkomt. Laat eens een viergas-meting doen en uitlezen op fout-code's. SUC6

Geplaatst: 18 feb 2010 18:22
door ardje
@dexterxl: bedankt voor je bericht. de vorige eigenaar vertelde me, dat dit te maken had met het voorheen rijden op gas. zou dit ermee te maken kunnen hebben? ik ben allang blij, hij liep eerst op 1500 en liep op naar 2200.....
alvast bedankt voor je reactie!

Geplaatst: 18 feb 2010 18:23
door ardje
@willemS: dank je voor je reactie. ik ga morgen naar een renault-garage en vraag hen de auto uit te lezen op foutcodes. ik ben benieuwd en houd je op de hoogte. zie ook mijn reactie aan dexterxl: zou dit te maken kunnen hebben met het voorheen op gas rijden?

Geplaatst: 19 feb 2010 14:40
door Rossy
Lijkt mij niet.
Ik heb in het verleden een Renault 19 gehad met eenzelfde motor, zij het met een iets kleinere cilinderinhoud, deze had ook op LPG gelopen, ongeveer de eerste 170.000 km, ik kreeg hem met 230.000 kilometer, en die liep gewoon 750/800 rpm stationair, ook geen zagen of op een andere manier vreemd lopen.
Dit was ook een F3 motor, welliswaar een 1700 (F3N) en geen 2000 (F3R) maar verder komen de motoren sterk overeen.

Antonio.

Geplaatst: 19 feb 2010 15:53
door ardje
Ik wil jullie hartelijk danken voor het meedenken. Ik heb de auto uit laten lezen, en het bleek de koelvloeistoftemperatuursensor te zijn, die een foutmelding gaf. Hij ging ervan uit dat de motor al warm was, en daardoor deed de motor dus moeilijk met het starten. Ding kost 22 euro, laten vervangen en klaar.
Het starten is nu geen probleem meer, hij haalt/zaagt niet meer (probleem eerder opgelost met luchtinvoersensor) en wonderbaarlijk: toerental is nu 850 toeren (1000-1100 koud). Wat zo'n klein dingetje allemaal teweeg kan brengen!! nogmaals bedankt voor het meedenken!!!!

Geplaatst: 19 feb 2010 16:08
door Rossy
Stom zendertje van een paar tientjes.
Kan soms grote gevolgen hebben.
BDP sensor is ook zo'n ding, als die het begeeft, start de hele auto niet meer.
Kost ook een paar tientjes en het kan je flink ziek maken.

Antonio.

Geplaatst: 19 feb 2010 20:24
door Verwijderd43
Rossy schreef:Stom zendertje van een paar tientjes.
Kan soms grote gevolgen hebben.
BDP sensor is ook zo'n ding, als die het begeeft, start de hele auto niet meer.
Kost ook een paar tientjes en het kan je flink ziek maken.

Antonio.
Onderdeel wel, het laten vervangen zit je al gauw aan zo'n eur 150,=
Zijn van die typische dingen die je zelf moet leren kunnen doen

Geplaatst: 19 feb 2010 23:19
door WillemS
Wat leren we hiervan?
Eerst laten uitlezen op fout-code's, bespaart een heleboel kosten van op de gok vervangen onderdelen!!