Pagina 1 van 1
Megane Schokt bij gasloslaten
Geplaatst: 13 mar 2010 18:54
door bowldave
Ik heb een Megane 1.6 uit 1998. Hij heeft al 200000 op de teller.
Nu begon hij vorige week opeens een beetje vreemd te doen.
Als je in een te hoge versnelling rijdt bij te lage snelheid gaat je auto normaal toch schokken??
Dat doet hij nu sinds kort in elke versnelling zodra ik het gas loslaat. Bij welke snelheid dan ook en het maakt niet uit bij wat voor snelheid. Ook als die 'goed' is. Toeren zijn ook gewoon normaal. En zodra ik gas geef heeft hij er geen last meer van..
Wel zit er een klein gaatje in de uitlaat pijp tussen de katalysator en de pot. Maar dat is al een jaartje.
Ook heb ik hem pas voor het eerst gewassen. Zou er iets nat geworden kunnen zijn??
Ik heb er weinig verstand van maar hoop dat jullie me kunnen helpen..
Geplaatst: 14 mar 2010 10:43
door mechanic
Gaat je versnellingspook ook op en neer bij dat schokken?
Controleer je motorsteunen eens, en dan vooral de pendelsteun aan de onderkant van de motor. Als deze (in)gescheurd is gaat je motor meer op en neer dan normaal.
Controleer ook even je vacuumslang van je MAP sensor, deze gaat vanaf de sensor naar het inlaatspruitstuk. Als hier een klein scheurtje in zit kan het zijn dat door de kanteling van de motor deze groter wordt en zo de motor laat schokken.
Geplaatst: 14 mar 2010 10:49
door WillemS
Als je je gaspedaal loslaat gaat de gasklep dicht. Als deze vervuild is krijg je ook van deze verschijnselen. Reinigen kan een oplossing zijn. Gebruik ook eens een flesje Fuel System Cleaner in een kwart volle tank en rij deze leeg tot aan reserve, dan voltanken met merkbrandstof. SUC6
Geplaatst: 14 mar 2010 10:57
door mechanic
Zou inderdaad ook kunnen. Bedenk me net dat de megane uit '98 waarschijnlijk geen pendelsteun heeft, maar dat deze rust op diverse rubberen steunen. Dan zou het kunnen dat 1 van deze steunen ingescheurd is.
Geplaatst: 14 mar 2010 21:48
door bowldave
Thnx! Zaterdag gaat ie op de brug. Zoizo om een nieuw achterstuk voor de uitlaat erop te laten zetten.
Kunnen ze daar ook naar kijken.
Is het voor nu schadelijk om er nog een weekje mee door te rijden of moet ik hem laten staan??
Wat kost dat ongeveer schatten jullie? Het gaat om het stuk tussen de demper en katalysator.
Geplaatst: 15 mar 2010 18:44
door DexterXL
Dus je bedoeld de tussendemper?
die kost bij mobilityparts.nl €61.75 ex verzendkosten
Mischien dat het een mede oorzaak is, maar ik verwacht vervuiling in je gasklephuis, mischien dat je
luchtfilter en bougies ook een rol mee spelen, en vergeet je bobines niet
Geplaatst: 17 mar 2010 22:45
door bowldave
Nou nieuw nieuws...
Vandaag is er een nieuwe voor midden en achter demper op gegaan. Dus hij rijdt weer stil.
Das iets...
Maar er is gekeken naar het 'schokken', de sensor van de km teller is al een tijdje stuk..en doet het af en toe wel en af en toe niet, en hij dacht als die leest dat de auto 0 km per uur gaat terwijl je 30 gaat de auto bepaalde kleppen dicht zet??? waardoor hij gaat schokken?? wel is het duidelijk het ergste als ik in de 2de versnelling rij.
in ieder geval dacht hij dat de kapotte sensor iets te maken had met het feit dat hij schokt? omdat de compueter andere gegevens binnenkrijgt dan wat eigenlijk het geval is.
steunen bij de motor zitten in ieder geval vast en goed.
Ook dacht hij aan een veranderde lucht benzine verhouding door het gat in de demper. dat hij nu wederom zal aanpassen als ik een tijdje rijdt dat het beter word??
ik ga in ieder geval even een flesje Fuel System Cleaner halen en dat eerst proberen!
Geplaatst: 18 mar 2010 17:57
door WillemS
Heeft de garage de snelheidssensor nu vervangen?
Dan moet het probleem over zijn, toch.
Geplaatst: 18 mar 2010 18:36
door bowldave
Nog niet, moet nog afspraak maken.
Maar mocht daar het probleem liggen waarom schokt hij ook als de snelheids meter het wel doet?
Geplaatst: 18 mar 2010 21:22
door WillemS
Raar dat de garage dat niet repareert.
Overigens het mengsel van de motor wordt o.a. geregeld door de Lambda-sonde, die zit bij deze auto VOOR de katalysator dus helemaal dicht bij de motor, hij regelt alleen de gassen die hij meet voor de katalysator.
Nu ik zo je verhaal enzo lees denk ik eerder dat deze wagen wat achterstallig onderhoud heeft.
Zoals b.v. versleten bougies en een vervuild gasklephuis en dito verstuivers. SUC6
Geplaatst: 19 mar 2010 00:31
door bowldave
Hij was alleen bij de garage voor de achter voor en midden demper en die zijn dus vervangen en naar het andere probleem dus alleen gekeken..
Hij zei inderdaad dat er 4 bougies miskien vervangen konden worden.
Ik heb iig vandaag er een flesje fuel system cleaner ingegooid... merk forte geloof ik? en het koste 25 euri.
kijken wat dat opleverd...