Pagina 1 van 1

Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 29 jul 2010 17:15
door Ruud1984
Beste mensen,

Het gaat om een Renault Megane Break 1.6 16v uit 1999 (handgeschakeld).

Sinds enige tijd heb ik last van een klapperend geluid tijdens een bocht naar rechts.
Het lijkt van linksvoor te komen.
Eerst kwam het geluid alleen voor tijdens het op laten komen van de koppeling in de 2e versnelling, en als ik een bocht wat hard inreed.
Steeds vaker begint de wagen te klapperen, en dan met name in een redelijk scherpe bocht (rotonde bijvoorbeeld).
Doet zich het meest voor tussen de 20 - 40 km/h.
Voor de rest geen problemen met de wagen, wat gekke capriolen uitgehaald en hierbij heb ik nergens last van. (hard remmen, optrekken, slalommen etc etc.)

Ik heb dit probleem aangekaart bij de garage en deze heeft een stuurkogel (rechts) vervangen, en de versnellingsbaksteun.
Verder kon hij niets vinden dat het geklapper kan verklaren.

Nu verdenkt hij de uitlaat. Is het mogelijk dat een uitlaat deze klachten veroorzaakt.

Komt iemand dit probleem bekend voor? Mocht meer informatie nodig zijn, vragen!

PS. met deze garage overigens alleen goede ervaringen, dus ga er vanuit dat ie zijn best doet :)

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 29 jul 2010 20:56
door Rinus
Ik denk dat ik je niet kan helpen met je probleem aangezien ik in eerste instantie ook aan speling op de stuurkogel zat te denken, maar als het in een bocht naar rechts is zou ik eerder de kogel aan de linkerkant denken.

Het probleem en dan met name wanneer deze optreedt is wel opmerkelijk :D.
Ruud1984 schreef: Sinds enige tijd heb ik last van een klapperend geluid tijdens een bocht naar rechts.
Het lijkt van linksvoor te komen.
Ruud1984 schreef: en dan met name in een redelijk scherpe bocht (rotonde bijvoorbeeld).
Dat zijn geen Hollandse rotondes wel? :)

Als je een scherpe bocht naar rechts maakt wanneer je stapvoets rijdt en je rijdt dan door een geultje oid, hoor je hem dan ook klapperen?
Waarom ik dit vraag is namelijk, omdat ik het zelfde probleem had bij het inparkeren hier voor de deur :D

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 29 jul 2010 21:53
door Ruud1984
Neen, dat zijn limburgse rotondes :D
Hierbij bedoel ik dus een bocht waarbij je het stuur een kwart tot een halve slag moet draaien.

Heel af en toe (bij sommige gaten/hobbels in de weg, hoor ik het heel zachtjes, en soms ook bij uitschakelen van de motor (dit zou verklaart kunnen worden door een uitlaat die "doorhangt" en dus tegen de bodemplaat klappert. De uitlaat zit er overigens al minstens 2,5 jaar onder, en is in maart nog probleemloos door de keuring gekomen).
Mijn garagist is echter van mening dat er een "foute" uitlaat onder hangt, omdat ie vlak na het achterwiel eindigt.
Hij denkt dat een uitlaat van een megane hatchback is gemonteerd.

Bij inparkeren, of langzaam door een geultje rijden hoor ik niets.

Maar ik vraag mij af of een uitlaat onder het rijden enkel in zo'n specifieke omstandigheden zo'n kabaal kan maken.
Zelf dacht ik eerlijk gezegd ook aan speling op een stuurkogel of draagarm, echter zou dit toch beter waarneembaar moeten zijn onder andere omstandigheden.
Ik heb de garagist gevraagd de voorophanging extra te controleren ivm dit geluid, maar er is geen speling gevonden.
Auto is probleemloos door de APK gekomen, op een aandachtspunt voor voorbanden na.

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 aug 2010 11:08
door Ruud1984
Gisteren naar zeeland geweest, 450km (belgische) snelweg. Auto heeft geen rare kuren vertoond.
Echter stond ik vrijdagavond naast de auto en dacht bij mezelf, toch eens aan het linker voorwiel voelen.
Ben er achter gekomen dat het voorwiel bij een beweging van boven naar beneden geen speling heeft.
Maar als ik hem aan de zijkanten vastpak heeft ie wel speling aan de achterzijde. (je hoort dan ook een klonk)
Wat betekent dit normaal gesproken? Een fuseekogel of stuurkogel?

Wel vreemd dat de garage dit niet heeft gevonden.

Zal toch nog eens de garage bellen en vragen of hij er nog eens naar wil kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken alvast.

groeten Ruud

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 aug 2010 14:39
door WillemS
Wellicht is het nu je linkerstuurkogel(die die aan het stuurhuis zit).
De speling hiervan is lastig te konstateren.SUC6

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 aug 2010 14:54
door Ruud1984
Ja, bij een auto kan iets van de ene op de andere dag stuk gaan.
Garagist nog gebeld vandaag en die zei wel dat er beetje speling op stuurhuis zat.
Dit zou het (hele lichte) getik op de voorwielen verklaren.
Ben er achter gekomen dat die tik rechts ook zit, zij het in mindere mate.

Daarom had ie alles gecontroleerd van rubbertjes en kogeltjes, zodat ie zeker wist dat vrijwel alles spelingsvrij was.
Een nieuw stuurhuis is natuurlijk hartstikke duur, dus daar wil ik nog even niet aan denken.

Om nog even terug te komen op de uitlaatlijn.
Ik heb op een onderdelensite gekeken, en ben erachter gekomen dat de uitlaatlijn van een hatch en een break eigenlijk identiek is.

Is het normaal dat de uitlaat bij een megane break zo'n 30 cm voor de bumper eindigt? (vlak achter het achterwiel dus).

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 aug 2010 15:01
door WillemS
Kijk hier maar voor je uitlaat;
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... %E9gane+II
SUC6

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 aug 2010 16:53
door Ruud1984
Dankjewel voor de moeite.
Het gaat trouwens om een Megane 1 Phase 2.
Die site is wel handig.
Ik had op hbase gekeken en de Break/hatchback/scenic hebben inderdaad allemaal hetzelfde uitlaatsysteem. (zelfde artikelnummers)
Op jouw site van de bosal blijkt hetzelfde!

groet Ruud

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 29 sep 2010 21:11
door Ruud1984
Update:

Het geklapper, geratel is niet waarneembaar wanneer ik accelereer in de bocht, bij halfgas een beetje en als ik afrem op de motor is het niet aan te horen.
Ook als ik nu in de achteruit schakel en wat fors optrek ratelt ie flink.
Als de auto in de vrij rolt, of met koppeling ingetrapt nergens last van.
Geluid lijkt steeds heftiger te worden.

Groet

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 okt 2010 19:03
door mechanic
Een goeie garage moet dit toch vrij eenvoudig kunnen lokaliseren. Zonder proefrit is het via internet vrij lastig :D
Het is goed mogelijk dat het in je versnellingsbak zit zo te lezen, zou toch snel een andere garage om zn mening vragen.
Het is trouwens normaal dat bij de break de uitlaat een stuk voor de achterbumper ophoudt.

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 okt 2010 20:47
door Rojo69
Lijkt mij anders een trekstangrubber wat op raakt.
Geen last van overmatige schuine bandenslijtage voor of "zoekend" gedrag tijdens fors in de remmen?

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 okt 2010 21:26
door mechanic
Ja, maar als de auto al meerdere malen gecontroleerd is mag je er toch vanuit gaan dat ze zoiets eenvoudigs al wel gezien zouden hebben :)

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 01 okt 2010 21:30
door Rojo69
Helemaal mee eens.
Het is wel zo dat het niet zichtbaar hoeft te zijn. 8)
Het was maar een idee........

Re: Geklapper tijdens bocht

Geplaatst: 14 nov 2010 20:32
door Ruud1984
Beste mensen,

Sinds gisteren is het probleem opgelost, voor €231,-
De 2 voorste motorsteunen zijn vervangen en het is echt een wereld van verschil.
Drempels en bochten gaan veel soepeler en strakker.
En het geklapper tijdens bochten is 100% verdwenen.

Het probleem is nu wel dat ik rechtsvoor een brom hoor bij een snellere bocht naar links.
Volgens de garage kan dit een homokineet zijn die opeens in een andere 'stand' staat.
Wiellager is al 3x gecontroleerd en goed bevonden!

Vreemd dat kapotte motorsteunen zo'n rare symptomen kunnen veroorzaken.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
Nu op zoek naar het 2e probleem.

groet Ruud