Pagina 1 van 1
Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 03 dec 2010 20:42
door Renault10
Hallo,
Ik ben benieuwd wat de gemiddelde levensduur is van remschijven op een Renault Megane II met automatische versnellingsbak.
Wat zijn jullie ervaringen?
Groet, Tinus
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 03 dec 2010 21:35
door WillemS
Nou ik heb alleen ervaring met die van een Safrane PhaseII automaat, bij 150.000km vervangen maar was nog niet echt nodig, maar we gingen met de caravan op vakantie en de blokken waren wel aan de beurt. Heb wel origineel spul gemonteerd.
SU6
p.s. je zou de dikte eens kunnen meten, en voel langs het oppervlak met je vingers als dat erg hobbelt ben je aan de beurt.
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 05 dec 2010 18:14
door mechanic
Helemaal afhankelijk van je rijstijl. Over het algemeen zitten renault remschijven vrij snel aan de minimale maat. Maat staat meestal in de rand van de remschijf, kun je zien als het wiel eraf is.
Houd er rekening mee dat als ze er nog net boven zitten en je blokken wel op zijn, de schijven niet meer de levensduur van blokken mee gaan en je ze het best kunt vernieuwen ook al zitten ze nog net boven de maat.
Geen risico nemen met matige remmen!
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 05 dec 2010 18:23
door Renier
Ik heb met mijn Laguna II automaat (ook nog stukje zwaarder dan de Megane) nog alle 4 de originele schijven en blokken, staat nu bijna 100.000 km op de teller.
De blokken voor moeten wel over zo'n 10.000 km vervangen worden gok ik
Bij m'n Megane II automaat zijn bij aanschaf had bij inruil (89.000 km) ook nog originele schijven.
Blokken en remklauwen waren vervangen ivm piepende remmen (bekende Megane II kwaal)
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 07 dec 2010 22:43
door mechanic
Een laguna II automaat die bij 100.000km nog de originele blokken/schijven heeft zou ik twijfels bij trekken, gezien wat ik in de werkplaats tegenkom. Uitzonderingen altijd daargelaten
Remblokken achter zijn altijd de binnenste die snel slijten, in tegenstelling tot de dikte van de buitenste blokken zijn deze vaak een stuk slechter. Een rondje remmen bij de dealer zou ik niet graag betalen! Zal een 800e zijn?
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 07 dec 2010 23:45
door Renier
Tja, ik weet het natuurlijk nooit 100% zeker, maar in de onderhoudshistorie kon ik niets van remmerij terugvinden.
Een kennis van me met veel eigen sleutel ervaring gaf aan dat de voorste blokken binnenkort wel aan vervanging toe zijn, hij wilde me dat wel leren om zelf te doen. Hij levert ook originele Renault blokken en schijven aan diverse garages voor een zeer scherpe prijs

Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 28 dec 2010 10:34
door Renier
mechanic schreef:Een laguna II automaat die bij 100.000km nog de originele blokken/schijven heeft zou ik twijfels bij trekken,
Net even navraag gedaan bij de dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest: voorste remblokken zijn nog origineel, achter zij ze met 63.000 km (afleveringsbeurt voor ons) vervangen.
Schijven zijn alle 4 nog origineel.
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 28 dec 2010 12:22
door mechanic
Oke, dan zal er vast rustig met de auto gereden zijn
Controleer de remschijven ook goed als je de blokken voor gaat vernieuwen.
Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 28 dec 2010 15:29
door Renier
Klopt en ik ben zelf ook een rustige rijder.
De 2.0 16V AUT nodigt ook niet echt uit tot snel rijden
Die schijven voor hebben we laatst nog gecontroleerd toen de winterbanden eronder gingen, zien er nog zeer goed uit

Re: Levensduur remschijven Megane II automaat
Geplaatst: 29 dec 2010 19:33
door Rossy
Wanneer er met een automaat veel in de stad gereden wordt kan het inderdaad voorkomen dat ze relatief snel kromtrekken.
Dit door het vele optrekken en vooral afremmen.
Wanneer je dan staat te wachten met de voet op de rem, wat noodzakelijk is anders gaat de auto er vandoor, hebben de remschijven veel sneller de neiging om krom te trekken.
Moet je langer wachten of ben je niet de eerste in de rij, zet dan de auto in neutraal of zelfs park zodat de rem losgelaten kan worden.
Antonio.