Pagina 1 van 1

inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 25 jun 2011 01:28
door dirk987
goeden dag


ik heb het volgende probleem ik hoop dat er mensen zijn die er wat meer van af weten .


ik heb een renault megane 2 1.5 dci 110 pk uit 2005.
met de volgende storing: inspuiting defect zodra hij die geeft slaat de motor uit en doet vervolgens helemaal niks meer.
Het gevolg naar de garage denken dat ze het gerepareerd hebben en vervolgens nar enkele 100 tal km weer ergens te stranden

nokas sensor is vervangen
verschillende draden zijn vervangen
de computer in de auto is vervangen


wie kan mijn hier bij helpen ( ben ten einde raad).



met vriedelijke groeten dirk

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 29 jun 2011 22:18
door groentje
Om te beginnen moet je dealer de storingen uitlezen. Anders kun je van alles gaan vervangen zonder resultaat. Er moet een storing in de computer staan, anders krijg je nl ook geen melding op het display.
Het zou mooi zijn als je die code hier op het forum plaatst, dan kunnen diverse mensen er hier vast wel iets mee. Het liefst uitlezen bij een Renault dealer, omdat dan achter elke code een stappenplan voor de juiste diagnose zit.

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 30 jun 2011 20:19
door dirk987
dat is gebeurt dan kom je uit bij de nokas sensor deze is al reeeds verschillende keren vervangen
maar de problemen blijven

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 02 jul 2011 22:12
door groentje
Als er verder geen storingen in het geheugen zitten, dan zou ik i.p.v de nokkenassensor de b.d.p. sensor vervangen.
Mocht dat niet helpen en komt bij uitlezen weer de nokkenas sensor in beeld, dan is mogelijk de spanning van de distributieriem niet juist.

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 13 jul 2011 18:04
door dirk987
hey groentje


na alles door geven te hebben en uitgevoerd te hebben is het een enkel 1000 km goed gegaan en daarna was hij weer stil gevallen
en vervolgens herhaaldelijk en geeft in de uitlees computer dat de nok as sensor weer kapot is deze hebben ze voor de zekerheid ook bij voor baad vervangen bij de laatste keer dus probleem niet opgelost ben ten einde raad



met vriendelijke gr

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 14 jul 2011 19:06
door renaultmonteur
bedrading belast met 21W lamp en V4 meting door meten
Singaal met een scoop (voorkeur) controleren voorbeeld singaal:

Afbeelding


voeding van de sensor controleren DEZE MOET 12Volt zijn!, hij schakeld naar massa die naar de PCM gaat, andere massa draad gaat ook naar de PCM

eventueel kun je het singaal controleren met een led tester.

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 14 jul 2011 23:09
door Hema
Ik vrees dat maar weinig mensen op dit forum deze uitleg bij kunnen houden, maar de kern is dat hier iets met bedrading of stekker verbindingen gaande moet zijn. De sensor gaat niet zo maar kapot en na vervanging komt de storing terug.
De elektrische belasting van de nokkenas sensor is zo gering dat spanningsverlies bijna niet vast te stellen is met proeflampjes of multimeters. Hiervoor moet inderdaad de V4 methode (4 punts meting worden gebruikt) met een flinke belasting. Mogelijk gewoon drie nieuwe draden trekken voor het experiment (jemoettochwat)

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 16 jul 2011 10:55
door renaultmonteur
hema, met een led spanningzoeker (TE-60 van midlock OA) kun je perfect hall gevers controleren


sensoren meet je op de PCM (heb je de bedrading ook gelijk gehad)

voornood eventueel op de HALL gever zelf.bekje op de + van de accu, en de meetpen in het midden, knippert hij dam werkt de hall gever,

en dan kun je het probleem in de bedrading of PCM zoeken (al software versie geupdate indien mogelijk? )

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 16 jul 2011 14:08
door Hema
Ja snap ik, maar de scope blijft mijn voorkeur houden. Hall sensoren op de krukas (zoals bij BMW, Opel en VAG) halen bij start toerental een knipperfrequentie van boven de 1000 Hz en daarbij zie je de LED tester niet meer knipperen en is de diagnose: defect. Geen scope, dan kan een oude contacthoek (dwell) tester ook haarfijn vertellen of er een bloksignaal is.
Toch heeft de scope de voorkeur omdat het horizontaal zijn van de blokken aangeeft of er overgangsweerstand is.

Voor de niet techneuten: ditisgeenalledaagsekost

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 16 jul 2011 15:23
door renaultmonteur
/ even op hema reageren


op mn eigen auto (corrado) heeft en hall gever voor toerental en ontsteking in 1.
deze heb ik ook een kapot gehad, led tester op de oude, geen singaal. nieuwe gemonteert, voor de grap weer geprobeert en je ziet hem duidelijk knipperen.

uitteraad is een scope ideaal voor zulke klusjes maar bij gebrek aan beter...

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 18 jul 2011 18:58
door dirk987
heren een andere vraag er is gemeten en de spaning is te laag af en de draden zijn vervangen de computer van de auto is ook vervangen waar moet je nu nog gaan zoeken ????



met vriendelijke groeten

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 18 jul 2011 19:55
door renaultmonteur
wat is te laag?

wat is er gemeten, post gaarne eens de gemeten waardes, anders wordt het gok werk, en dat mag niet./


controleer de kabelboom voor de accu bak, wil nog wel eens een kabelbreuk verstopt zitten

controleer ook de stekker van de AC compressor, deze wil nog wel eens oxideren met de meest wazige storingen tot gevolg

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 18 jul 2011 22:57
door groentje
Schiet me wat te binnen nu ik de reactie van renaultmonteur lees. Hij heeft het over de stekker v.d. aircopomp, maar de stekker van de druksensor v.d. airco is ook een beruchte.

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 16 aug 2011 20:07
door dirk987
mensen ik wil jullie bedankt voor de reactie maar helaas was de airco pomp ook niet de dealer heeft de auto terug gestuur d naar de inportuer en heeft daar lang gestaan en heb zo waar een nieuwe auto gekregen uiteraard nog zonder problemen tot nu toe

maar ik wil jullie bedanken voor je adviezen


met vriendelijke groet

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 16 aug 2011 21:35
door RichTrip
Maar wat was nu uiteindelijk de oorzaak dan?

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 26 sep 2011 14:55
door selma
Dag allemaal,

Sinds een paar dagen geeft onze auto (Renault Megane Scenic 2005, diesel) de melding "inspuiting controleren" en brandt service lampje. Nu heb ik alle reacties op de forum gelezen en ben erg bang dat er geen reden en/of oplossing achter te halen is. En dat we straks enkele honderden of zelfs duizenden euro s armer worden en dan zonder garantie dat het verhelpen is. Heeft niemand de juiste ervaring.
of dat iemand de juiste dealer of garage weet die weet wat er aan de hand is.

Deze melding blijft constant bij het rijden van 1e t/m 6 versnelling? Wat nu???

Graag advies.

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 29 dec 2011 14:48
door renaultmonteur
eerst uitlezen, de melding inspuiting defect is een algemene melding, voor zon beetje 10.000 foutcodes

Re: inspuiting defect renault megane station 1.5 dci

Geplaatst: 04 apr 2013 08:43
door Veerle
Help Help Help:

Onze Renault megane 1.5 dsi geeft ook de foutcode aan: inspuiting controleren. Auto is bij de garage geweest. Auto is uitgelezen. De code die naar voren kwam is: DF028, met daarbij de volgende beschrijving: Injector cylinder 3 besturing. Injector contr bij minimum pijl aanwezig.

Wie kan mij helpen?

groetjes,
veerle