Pagina 1 van 1

storing in het gaskleppenhuis

Geplaatst: 04 okt 2011 10:25
door J. de Jong
Model/uitvoering :
Bouwjaar :Geachte Velsatis liefhebber,

Ik ben in het bezit van een Velsatis 2 ltr. Turbo uit 2002 en ik rijd sinds 3 jaar met plezier op lpg.
De volgende storing doet zich voor, waar mijn garage helaas tot nu toe niet uitgekomen is:
De auto gaat in de noodloop en geeft storing: injectie inspuiting en eps aan, vooral wanneer ik bijv. een auto snel wil inhalen
maar ook na een boodschap in de super startte de wagen en ging daarna direct in de noodloop.
M.a.w. je kan er geen touw aan vast knopen.
Conclusie v/d garage was: storing in de bedrading (stekker) van computer naar gasklephuis.
Eerst is de stekker vervangen, helaas de storing was niet verholpen, daarna de gehele bedrading vervangen.
De auto heeft 3 dagen goed gelopen maar helaas weer een melding van injectie inspuiting en eps en weer in de noodloop.
Ik heb geen vertrouwen meer in mijn garage en de wagen want de rekening wordt maar steeds hoger en ze komen er maar niet uit.
Ik loop nu al 3 weken zonder resultaat naar de garage.
Mijn laatste hoop is gevestigd op een echte (storings)kenner/liefhebber die mij uit de brand kan helpen.
Ik wacht uw reactie af.

Vriendelijke groet,
J. de Jong.
Eventueel <edit>.

Brandstof :

Re: storing in het gaskleppenhuis

Geplaatst: 04 okt 2011 16:30
door WillemS
Welke fout-code's zijn er gelezen?

Re: storing in het gaskleppenhuis

Geplaatst: 09 okt 2011 19:51
door Renault47
ik heb ook een Vel Satis 2.0 uit 2002 en in het voorjaar dezelfde storingen gehad. Motor in noodloop, de dag daarop niet meer, maar daarna toch weer in noodloop met ESP-storing en storing inspuiting naar de Renault-dealer. Stekker is toen niet vervangen maar schoongemaakt en storingen gewist. De dealer zei dat zodra de storing weer terugkwam, er een nieuw gasklephuis op moet. Omdat ik redelijk veel dingen aan de auto zelf doe heb ik enkele dagen daarna het gasklephuis losgemaakt, inwending goed schoongemaakt en teruggeplaatst. Was best wel vuil van binnen, ik denk ook vanwege de carterventilatie. Inmiddels al weer 6000 km zonder storing gereden. Mocht de storing weer optreden dan overweeg ik het gasklephuis op te sturen naar ecu repair centre in Helmond. Ik heb daar positive verhalen over gelezen en een revisie kost zo'n €160 (nieuw gasklephuis incl. montage volgende de dealer rond de €800). Misschien heb je iets aan deze info.

Re: storing in het gaskleppenhuis

Geplaatst: 05 dec 2011 22:46
door marco538
Hallo,


Ik ben eigenaar van een Renault Laguna II en die heeft vergelijkbare (ontwerp)-fouten. Een paar jaar geleden reden we naar Zuid Frankrijk en deden zich inderdaad problemen met het gasklephuis (corps de papillon). Deze problemen had ik ook al eens eerder in Nederland had gehad, waarbij toen gewoon het gasklephuis goed is gereinigd door de zwarte aanslag goed te verwijderen en daarna een tijd lang geen problemen meer gehad .... tot inderdaad Zuid Frankrijk. De problemen treden eerder op bij een warme buitentemperatuur omdat er kennelijk verschillende metalen gebruikt zijn hetgeen tot gevolg heeft dat de klep op een gegeven moment 'blijft steken' doordat deze meer uitzet dan het huis waarin deze zich beweegt. Een storing in het kleppenhuis treedt dus met name op als buiten erg warm is en het kleppenhuis al enige tijd (zeg een jaar of 30.000 km) niet is gereinigd.

Het demonteren en reinigen als preventieve maatregel kost niet veel bij een goede garage en het voorkomt dit soort problemen.

Ik kon toen in Zuid Frankrijk helaas de garage er niet van overtuigen om het apparaat schoon te maken en er weer op te zetten. Maar dat had meer te maken met het feit dat die k....Fransen niets wilde verstaan van hetgeen ik te vertellen had en ze gewoon een nieuw gasklephuis gemonteerd hebben voor veel te veel geld. Ik heb er nog wat van af kunnen praten, maar het was een dure reparatie ... die eigenlijk nergens voor nodig was. Ik heb nu nog een gasklephuis in huis liggen ... mijn oude.

Vr. groet,
Marco