Pagina 1 van 1

Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 26 jul 2016 20:41
door VelSatis_23
Hallo,

Een aantal jaren geleden kon ik een Vel Satis 3,5 V6 kopen met gereviseerde automaat :D
Ik heb er al behoorlijk wat kilometers in gereden en elke dag bevalt hij beter eigenlijk, tot vorige zomer.... Eerst liep de accu telkens leeg. Dynamo naar een revisie-bedrijf opgestuurd, die hebben, na testen, alleen de lagertjes moeten vervangen. Verder top. ok, nu verder zoeken...

Mijn eigen garage kwam tot bij de dynamo met de pc. Er kwam een melding; storing D- pool... maar de dynamo was net weg geweest en was verder prima. Zelf gezocht op internet en ik kwam er snel achter dat ook de stelmotor van de rechter Halogeenkoplamp voor dit probleem kon zorgen. Goed, die heb ik er zelf voorzichtig uitgehaald.. Hiervoor én hierna geregeld de accu moeten opladen. Hoewel, de accu na dit ingrijpen langer vol bleef. (en de auto overigens beter startte).

Inmiddels had ik em al geschorst en reed ik met de auto van mn vrouw naar t werk, Toyota corolla 1.6 vtti (oid). rijd prima... maar wel wat klein...

Vandaag de stoute schoenen opnieuw aangetrokken en de accu's opgeladen, hulp-accu en gewone accu. Zowel in serie als in parallel geeft de auto hetzelfde geluid met starten. Tik-tik-tik-tik..... (hoewel in serie er wel sneller getikt wordt) en stil is alles... Boordverlichting uit, enz. Natuurlijk zou het de startmotor kunnen zijn, hoewel deze het eerder wel gewoon deed. Bovendien geeft dit geen oorzaak voor de lekstroom in het verleden lijkt mij.(?)

Zelf heb ik het hele zekeringkastje uit uitgeplozen. Ook die onder de motorkap. Relais heb ik niet gecontrolleerd, gebrek aan kennis. XD

De auto staat op de oprit, dus kan daar nog prima een tijdje staan. Treurig is het wel, want ik zou em zo graag weer aan de praat krijgen en ombouwen naar een luxe pick-up. (scheelt € 600,- wegenbelasting per jaar) ((en we zijn toch maar met z'n 2en)).

Mijn eigen garage is geen specifieke Renault-specialist, wel een storingsanalist. Probleem is dat ik 'ergens' wel het werkplaatshandboek heb kunnen downloaden, maar daar staan niet de tekeningen van het elektrisch systeem in.. (2e vraag ;) ). Dus kan hin alleen 'op de gok' gaan zoeken. Nu weet ik, via iemand van de ANWB, dat er relatief dichtbij een Renault-specialist zit, die voor zichzelf is begonnen... alleen..... Ik krijg em niet aan de praat, dus kan ik hem ook niet bezoeken....

Ik hoop dat ik hier iemand tref die mij van de nodige informatie kan voorzien en/ of zijn brein er eens over wil breken...

Ik hoor graag van jullie,

Mvg,
Floris

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 28 jul 2016 09:38
door Renault47
hierbij enkele opmerkingen:
-ratelende relais bij het starten duiden op onvoldoende accuspanning (bij een accuspanning <12,3 v kan niet gestart worden); heb zelf een Vel Satis en vanwege een kapotte accucel was de spanning 9,6 volt en kreeg ik hetzelfde effect
-ik zou niet met twee accu's werken, niet parallel en zeker niet in serie;
-bij lopende motor moet de accuspanning minimaal 13,5 v en maximaal 14,8 v zijn;
-wanneer je met draaiende motor grote stroomverbruikers inschakelt (achterruitverwarming, alle verlichting) mag de spanning niet onder de 13,5 v komen.

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 28 jul 2016 11:29
door VelSatis_23
Ok, thnxs. Ik ga verder op onderzoek uit. De laatste meting gaf nog voldoende spanning weer van de accu, verder heb ik alle grote stroomverbruikers uit staan. De tweede accu zal ik achterwege laten, bedankt voor de tip ;-).
Twee jaar geleden bleek inderdaad een accucel kapot te zijn, dus de huidige accu is nog geen twee jaar oud. Maar goed, misschien een maandagmorgen-accu.. Ik zal em laten testen.

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 28 jul 2016 14:30
door DHL
Heb je de starter zelf al eens bekeken?

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 28 jul 2016 21:54
door WillemS
Heb je startkabels?
Ja, neem dan de zwarte en zet een kant op de minpool van de accu en de andere kant op een metalen onderdeel van de motor.
Start de wagen dan wel? ja, dan is er ergens een slechte massaverbinding.
Succes mvg WillemS

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 28 jul 2016 22:28
door VelSatis_23
@DHL, euh... Ik heb de starter vast wel eens bekeken, maar vast niet zoals jij t bedoelt. XD
Ik heb weinig kennis van motorvoertuigentechniek e.a. Ik geef wiskunde op t vmbo... Dus analyseren kan ik wel, onderzoeken door uitproberen lukt ook prima. Ik ga uitzoeken hoe ik de starter kan bekijken en hoe ik t relais kan testen. Thnxs voor de tip!

@WillemS ik heb startkabels idd (daardoor kon ik de accu's ook parallel en in serie schakelen XD). Ik ga je tip uitproberen, thnxs.

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 29 jul 2016 10:52
door WillemS
Ik lees dat je de accu's ook in SERIE geschakeld hebt gehad. Dit betekend dat er 24 volt op het systeem heeft gestaan, toch!?
Nou dan vermoed ik dat er veel meer defekt is geraakt, het hele elektrische syteem is gemaakt voor 12 volt.

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 30 jul 2016 16:25
door VelSatis_23
Yep, heb t door... Ff niet goed nagedacht. Er klikt nu iets 'achter' de kaartsleuf. Ook als
ik de kaart eruit haal. Moet de accupolen los maken om t te doen stoppen.. Zal een relais zijn denk ik.. Dus die hoek ook maar los gaan halen...

Dus de andere tip om te testen of er een slechte massa verbinding zit, moet nog even wachten.

Is er iemand op dit forum die een bedradingsschema heeft van de Vel Satis? Het werkplaatshandboek heb ik al, maar daar staat t niet in, althans... Dat heb ik nog niet kunnen vinden...

Thnxs voor de tips voor zover.
Grtz,
Floris

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 31 jul 2016 16:59
door kaleido 1
Serie schakeling is 24v , is dodelijk voor de elektronika , laat hem eerst uitlezen bij de dealer op defecten van de diverse componenten , scheelt een hoop gezoek en twijfel over wat er wel en niet defect is.

Re: Vel Satis wil niet starten

Geplaatst: 05 aug 2016 17:30
door VelSatis_23
Haha.... Laten uitlezen... Tja, dás nu t probleem.... Dan moet ik em wel van de oprit afkrijgen denk ik.... En volgens mij kan ik de automaat niet in z'n vrij zetten zonder de motor aan de praat te krijgen. Daarnaast werk de handrem electrisch, geen idee hoe ik die zonder spanning er af kan krijgen...

(Wel bedankt voor je bericht trouwens ;-) )