Algemeen Dagblad (copyright) schreef:
De 5000-euro-auto bestaat écht!
Door onze correspondent Arjan Paans
Alleen maar rijden met een auto is ouderwets. Een auto is een concept, een lifestyle. Jammer dat het zo veel moet kosten.
Dacia Logan, auto met een kleine prijs voor een groot gezin.
Vanaf volgend jaar verandert dat. Dan komt de Logan. Ontworpen door Renault, gebouwd in de fabrieken van Dacia in Roemenië.
Waarom noem je een auto Logan? Fans van Johnny Logan, die drie keer het Eurovisie songfestival won en gisteravond een kerstconcert gaf in de Johannes de Doperkerk in Beveren?
Nou nee. ,,Omdat het lekker modern klinkt'', zegt Jean Christophe Nougaret van Renault. ,,Een beetje als log-in''.
De Roemenen waren aanvankelijk niet zo blij met de vondst, bedacht door een gespecialiseerd namenbureau. Zij hadden liever een Roemeens klinkende naam gewild voor het exportsucces in wording. Iets als Dacia, de historische naam voor het land van Dracula voordat de Romeinen kwamen. Maar ja, de SuperNova en de Solenza (de twee voorlopers van de Logan) waren ook al niet zo Roemeens.
Wie met de auto door Roemenië rijdt, valt twee dingen op. Ten eerste valt het met de kwaliteit van de wegen reuze mee. En ten tweede: je hebt er drie soorten vervoermiddelen: patserbakken, paard en wagen en Dacia's.
De Dacia is het troetelkind van de Roemeen. Het bekendste model is de Dacia 1300, een kopie van de Renault 12, die vanaf 1969 werd geproduceerd en zo simpel in elkaar zat dat volgens het spreekwoord 'elke Roemeense baby bij de geboorte een gebruiksaanwijzing van de Dacia meekreeg'. Van de auto liepen er dan ook bijna 2 miljoen van de band.
De reden dat het merendeel van het Roemeense autopark nog altijd uit Dacia's bestaat, is dat het de beste en goedkoopste auto was en bovendien eenvoudig te onderhouden. Precies aan die voorwaarden moest ook de '6000 dollar car' beantwoorden, waarvan Renault in 1998 het concept lanceerde.
De doelgroep: de 80 procent van de wereldbevolking die zich nooit een nieuwe auto zou kunnen veroorloven. Behalve dan als hij voor niet meer dan 6000 dollar zou worden verkocht, een bedrag dat in de autobranche voor onmogelijk werd gehouden.
Nougaret: ,,Het was de eerste keer dat er een auto werd ontworpen die als belangrijkste doel de prijs had. Kijk, het is natuurlijk heel gemakkelijk een dure auto te bouwen. Een goedkope, daar had nog nooit iemand bij stil gestaan.''
De auto moest geschikt zijn voor de stoffige wegen in arme landen (Roemenië heeft maar 115 kilometer snelweg) en relatief eenvoudig zijn te onderhouden. Belangrijke voorwaarden voor de lage prijs waren dat er geen nieuwe motor zou worden gebruikt en een simpele vormgeving. Zo heeft de Logan geen klein achterzijraampje, maar één groot.
Om de ontwikkelingskosten laag te houden, speelt de Logan leentjebuur bij andere modellen van het Renault-concern: de achteras is dezelfde als die van de Nissan Micra, de vooras komt van de Renault Clio, de bodemplaat is van de Renault Mégane en de versnellingsbak komt van de Laguna. In de Dacia-fabrieken zetten arbeiders met een gemiddeld maandloon van nog geen 200 euro al die onderdelen in elkaar.
Om die reden is het ook goedkoper mensen in te zetten in plaats van dure Japanse robots. Daarvan is er in de Dacia-fabrieken dan ook maar één aan het werk. Met zijn zwiepende hoofd plaatst hij onafgebroken voorruiten op de voorkant van Logans.
De kosten zijn ook beperkt doordat het model vrijwel uitsluitend is ontwikkeld op de computer en dure prototypes achterwege bleven. Ook is de levensduur van de Logan vastgesteld op 10 jaar, terwijl voor Renaults gewoonlijk na zeven jaar een ander model wordt ontworpen.
Door gebruik te maken van een bestaand dealernetwerk (dat van Renault) wordt zoveel geld bespaard, dat de conclusie moet zijn: de 6000-dollar-car is toch mogelijk.
Dat de auto in West-Europa toch pas vanaf 7500 euro verkrijgbaar zal zijn, heeft te maken met extra's als standaard ABS, airbags en betere banden. Of is de échte reden dat Renault de Logan op de West-Europese markt ook weer niet te gunstig wil maken? Wat als het merk straks andere Renault-modellen uit de markt drukt?
Volgens Jean Christophe Nougaret zal dat meevallen. ,,De doelgroep van bij voorbeeld de Twingo is een heel andere dan die van de Logan. De eerste is een typisch stadsautootje, de Logan is een flinke middenklasser voor het gezin. Als er al een risico is, dan is dat voor tweedehands Méganes van de eerste generatie. Daarmee kan de Logan goed concurreren.''
Terwijl West-Europa nog tot volgend jaar zomer moet wachten op de Logan, is de auto in Roemenië al een doorslaand succes. Sinds de introductie in september zijn er al 25.000 exemplaren verkocht, nog eens 11.000 zijn in bestelling. Getallen waarvan fabrikanten van andere merken alleen kunnen dromen.
En dat is nog maar het begin. Volgend jaar begint de productie van Logans in fabrieken in Rusland, Iran, China en Colombia. Pijnlijk detail voor de trotse Roemeense autobouwers: in deze landen heet de Logan ineens Renault. Nougaret: ,,Door de auto Renault te noemen, hopen we dat mensen de Logan zien als instapmodel en later gemakkelijker op een duurder model overstappen.''
Op de snelweg van Boekarest naar Pitesti gedraagt de Logan zich prima. De paar gaten in de weg worden met gemak genomen. Met enige moeite bereikt de 1,4 liter benzinemotor een snelheid van 160 km/u.
Dat de motor volgens recensies in sommige autobladen dan wel veel herrie maakt, is volgens Nougaret niet vreemd. ,,In de landen waarvoor de auto voor is bedoeld, heb je meestal toch geen snelwegen. Honderd kilometer per uur is dan een mooie snelheid.''