Pagina 1 van 1

Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 03 sep 2011 11:59
door Renier
Er is mij verteld dat de oudere bouwjaren vd Twingo 1 (bijv. die uit 1999) een hydraulische stuurbekrachtiging hebben en de laatste serie, in ieder geval m'n huidige (2006) een elektronische stuurbekrachtiging.

Klopt dit?

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 04 sep 2011 20:13
door lagunaphIII
Elektrische, niet electronische...!

[ Posting via iPhone ] Afbeelding

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 04 sep 2011 20:32
door Renier
ook goed, maar m'n dealer noemde het "elektronisch"

Maar wat voor SB heeft de Twingo 1 in de loop der jaren nu gehad?
Mijn dealer beweert dat de oudere modellen (in ieder geval m'n vorige uit 1999) hydraulische SB hadden?

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 04 sep 2011 20:42
door Verwijderd7852
lagunaphIII schreef:Elektrische, niet electronische...!

[ Posting via iPhone ] Afbeelding
Perfectionist....

Ik zou het niet weten, ik wist eigenlijk niet eens dat een Twingo van die tijd stuurbekrachtiging had.....

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 17:41
door Rossy
Ik wet het wel.
De Twingo I heeft in de loop der jaren een 3-tal facelifts gehad, en hierdoor in 4 series geleverd.
1993-1996 1996-2001 2001-2004 2004-2008
Op de eerste 3 series is de stuurbekrachtiging hydraulisch uitgevoerd.
Op de laatste serie is de stuurbekrachtiging elektrisch.
Dit gebeurt dan door een elektromotor die op de stuurkolom is gemonteerd.
Deze stuurbekrachtiging is ook elektronisch geregeld en variabel.

Antonio.

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 18:25
door Renier
Bedankt voor je antwoord.

Weet jij zeker dat onze oude uit 1999 hydraulische SB had? :think:
Want op het Twingo forum geven ze aan dat alle bouwjaren vd Twingo 1 elektrische SB hadden.

Ik was met klachten over het stuurgedrag van m'n nieuwe Twingo (2006) naar m'n dealer gegaan.
Die gaf eerst aan wat jij ook zegt: ander type SB, dit is oorzaak van het andere stuurgedrag tov onze oude Twingo (1999)

Maar omdat ze op het Twingo forum zo overtuigd waren dat dit niet klopt heeft de dealer het in Dialogys uitgezocht.
Blijkt volgens hun toch in beide gevallen om elektrische SB te gaan :?

Dus wat is het nu, ik weet het niet meer..... :think: :( :(

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 21:02
door Rossy
In de Twingo van de tweede en derde serie gaat het om elektro-hydraulische stuurbekrachtiging.
Hierbij heb je een gewoon hydraulisch bekrachtigd stuurhuis maar wordt er een elektrische pomp gebruikt in plaats van een door een riem aangedreven pomp zoals bij jouw Laguna.

Antonio.

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 21:30
door BramvT
Rossy schreef:In de Twingo van de tweede en derde serie gaat het om elektro-hydraulische stuurbekrachtiging.
Hierbij heb je een gewoon hydraulisch bekrachtigd stuurhuis maar wordt er een elektrische pomp gebruikt in plaats van een door een riem aangedreven pomp zoals bij jouw Laguna.

Antonio.
Misschien offtopic....maar heeft een Kangoo uit 2001 ook zo'n elektro-hydraulische stuurbekrachtiging ? :oops:

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 21:37
door Renier
En stuurt zo'n elektro-hydraulische SB dan lichter dan een elektrische SB?

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 22:10
door WillemS
De echte reden voor een elektrischeSB is dat je veel minder vermogen van de motor gebruikt waardoor de motor gemakkelijker aan de milieu-eisen kan voldoen.
Nadeel is wel dat bij storingen vaak het gehele stuurhuis vervangen dient te worden.
Je heb eigenlijk paar een paar mogelijkheden;
1) geen
2) hydraulisch met een pomp
3) hydraulisch met pomp maar elektr(isch)onisch gestuurd door een snelheidssignaal
4) elektrisch aangedreven door een elektromotor in het stuurhuis. en geregeld door en stuurhoeksensor.
mvg
WillemS

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 22:24
door Renier
Maar klopt het dat bij een Twingo met elektr. SB het stuur na een bocht niet vanzelf terug in rechtuitstand komt?
Het stuur blijft grotendeels in gedraaide stand staan, je moet het echt met de hand terugdraaien.

Bij de Laguna glijdt het stuur vanzelf door m'n handen weer terug rechtuit

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 06 sep 2011 22:32
door Rossy
Bij een elektrische pomp hoeft de stuurbekrachtiging niet variabel te zijn, dat is het bij Renault niet.
Ook is het bij de oudere uitvoeringen vaak zo dat de pomp continu draait, vergelijkbaar met een conventionele pomp, dit is bij Renault het geval.

@BramvT: Dit is mogelijk maar hoeft niet, is afhankelijk van motor en uitrusting.

@Reinier: Een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging lijkt qua stuurgevoel heel veel op een conventionele hydraulische stuurbekrachtiging.
De elektrische stuurbekrachtiging voelt vaak heel licht bij lage snelheden maar geeft vaak veel meer gevoel bij hogere snelheden.
Een en ander afhankelijk van hoe de aansturing is.
Bij een Fiat is dat verschil heel duidelijk voelbaar met de City-knop.
Schakel je deze in, dan is de besturing heel licht dus de bekrachtiging heel sterk, helaas ook bij hogere snelheden.
Schakel je deze uit, dan is de besturing een stuk zwaarder, veel natuurlijker.
Normaal gesproken zou het stuur wel weer in de rechtuit stand moeten terugkeren.
Echter komt het wel eens voor dat dit niet helemaal lekker gaat.
Uitlijnen van de auto en opnieuw kalibreren van de stuurhoeksensor moet dit kunnen verhelpen.

De elektromotor kan in het stuurhuis worden ingebouwd maar ook in de stuurkolom.
Renault gebruikt het laatste.
Er is een Nederlands bedrijf dat elektrische stuurbekrachtigingen maakt voor achteraf inbouw, ook daar is de motor in de stuurkolom gemonteerd.
Dit bedrijf heet EZ Electric Powersteering, website: http://www.ezpowersteering.nl
Ik denk erover om dit ook in mijn 5 in te laten bouwen als hij gerestaureerd wordt.

Antonio.

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 08 sep 2011 21:38
door CPTR
Rossy schreef:Bij een Fiat is dat verschil heel duidelijk voelbaar met de City-knop.
Schakel je deze in, dan is de besturing heel licht dus de bekrachtiging heel sterk, helaas ook bij hogere snelheden.
Antonio.
In de boodschappenwagentjes die we reden en nog, een Punto van 2002 en de huidige 500 van 2009 zit ook zo'n city-knop.

De extra bekrachtiging valt uit bij ongeveer 40 km/h. Je voelt 't dan wegtrekken. Zou bij 120 km/h ook enorme uitslagen geven :doh: .

Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1

Geplaatst: 10 sep 2011 14:44
door BramvT
Rossy schreef:Bij een elektrische pomp hoeft de stuurbekrachtiging niet variabel te zijn, dat is het bij Renault niet.
Ook is het bij de oudere uitvoeringen vaak zo dat de pomp continu draait, vergelijkbaar met een conventionele pomp, dit is bij Renault het geval.


@BramvT: Dit is mogelijk maar hoeft niet, is afhankelijk van motor en uitrusting.
Mijn Kangoo is een 1.9 DTI uit 2001 :think: .....vorig jaar bleef de STB draaien (je hoorde een elektromotortje lopen), zelfs als de motor uitstond (maar contact nog aan), dat is toen bij Renault gerepareerd d.m.v. een nieuw relais of zoiets.

Ik ben altijd puur hydraulische STB gewend geweest (immers : BX met hydropneumatische vering)...ik had dus een pomp die zowel de vering (bollen) als de STB en ook nog de (dubbele) rembekrachtiging van druk voorzag.

Maar mijn Kangoo stuurt nu niet bepaald licht...de STB werkt, maar daar is ook alles mee gezegt. :think: