Pagina 1 van 1

trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 09:02
door ericon
Onze TW 1.2 uit 94' begint behoorlijk te trillen op het stuurhuis boven de 110.
Nu heb ik een speling waargenomen op het bovenste fusee, wat ik wil gaan vervangen.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?, of moet ik nog ergens anders naar kijken?

De auto trilt niet bij remmen, en trekt ook niet naar een bepaalde kant.
Lijkt mij dus echt in de stuurinrichting te zitten?

Re: trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 11:11
door mechanic
De twingo heeft alleen een fuseekogel aan de "onderkant" ,welke speling kan geven. Groter dan 1mm is afkeur voor de apk.
Als de stuurkogels/fuseekogels vrij zijn van speling zal ik de trilling zoeken in de balancering van de wielen of mogelijk in een aandrijfas.
Speling van een fusee kogel geeft over het algemeen geen trilling af in de auto :wink:

Re: trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 11:22
door mechanic
Even een aanvulling:
Speling van fusee kogels/stuurkogels hoort officieel gectroleerd te worden als de auto op zijn wielen staat ivm belasting.
Als je bedoelt met bovenste fusee speling aan de bovenkant van de veer, dus op het veerpootlager, dat is normaal als de wielen uithangen. Normaal als de auto op de wielen staat kan deze speling niet plaatsvinden ivm gewicht.
Succes.

Re: trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 13:13
door ericon
Dank je mechanic, sorry ik bedoelde een lichte speling op de stuurkogel, maar ik kon mijn bericht niet meer wijzigen.
Zou dit het kunnen veroorzaken?
De wielen zijn al recent gebalanceerd omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Ik bestel iig een setje stuurkogels en vervang deze maar, hopen dat het daar aan ligt.

Re: trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 13:39
door mechanic
Het is natuurlijk zoiezo van belang dat de stuurinrichting spelingsvrij is, dus het is goed de kogels te vernieuwen. Let hierbij wel goed op dat je de buitenste kogel op dezelfde manier terugzet als de oude. Doe je dit niet staat het stuur scheef en kan de auto scheeftrekken.
Dus advies is om voordat je de oude kogel los maakt de afstand van de contramoer tot een vast punt van de binnenste kogel op te meten en de nieuwe kogel op dezelfde wijze terug te monteren. Staat hierna het stuur toch scheef kun je de binnenste kogels in/uit draaien. Daarvoor geldt dat als het stuur naar links staat je de wielen naar links moet stellen om het stuur recht te zetten. Dat doe je dan dus om de linker stuurkogel in te draaien en de rechter uit te draaien. Staat het stuur naar rechts natuurlijk net andersom.
Als de trilling niet opgelost is zal er verder gekeken moeten worden naar de staat van de aandrijfassen en de gehele voortrein.

Re: trillen stuur

Geplaatst: 25 sep 2011 16:50
door WillemS
En kontroleer meteen ook de binnenste stuurkogels die onder de stofhoes bij het stuurhuis zitten.
SUC6