Pagina 1 van 1

Tijdelijk uitval kilometerteller, stuurbekrachtiging

Geplaatst: 12 dec 2006 09:10
door Roelof
Ik rij nu een paar maanden naar alle tevredenheid in een 6 jaar oude Twingo. Helaas treedt er nu een wat vreemde situatie op. Na ongeveer 5-10 minuten valt de kilometerteller uit, dwz. geeft 0 km/u aan. Het display blijft werken en er vindt geen reset van de kilometerteller plaats. Ook lijkt de stuurbekrachtiging uit te vallen (ik ben een auto gewent die met stuurbekrachtiging zwaarder stuurd dan de Twingo zonder, vandaar dat ik de uitval van deze stuurbekrachtiging niet goed voel). Verder gaat ook het airbag-lampje branden.
Na weer 5 a 10 minuten, komt alles weer tot leven en is er daarna geen vuiltje meer aan de lucht.
Dit gebeurt nu bij elke rit op het exact hetzelfde moment. lijkt het.
Ook het feit dat het zich daarna oplost, zonder terug te komen vind ik vreemd.
Heeft iemand dit misschien ook eens bij de hand gehad, en heeft dit kunnen oplossen?

Geplaatst: 12 dec 2006 21:05
door Rossy
Welk type stuurbekrachtiging heeft de Twingo?
Zit er ergens een reservoir voor stuurbekrachtigingsvloeistof onder het motorkapje?
Als dit niet het geval is, dan denk ik in de richting van een probleem met een massa aansluiting van de kabelboom van het dashboard.
Hoewel er dan ook meedere functies zouden kunnen uitvallen..
Het zou ook een probleem kunnen zijn met het opname element snelheid.
De stuurbekrachtiging heeft ook een snelheidssignaal nodig daar deze snelheidsafhankelijk is.
Wanneer dit signaal wegvalt, dan houdt de stuurbekrachtiging er ook mee op.
Trek de stekker eens van dit opname element en zie wat er dan gebeurt.
Als de storingen nu direct aanwezig zijn, dan zit hier het defect.
Dit opname element is te vinden aan de achterzijde van de versnellingsbak, in de buurt van de rechter aandrijfas.

Antonio.

Snelheidsmeter en stuurbekrachtiging weg gevolg accu

Geplaatst: 16 jul 2007 21:34
door MarijnZ
Hoi,

Eindelijk iemand met hetzelfde probleem gevonden.

Gegevens: Renault Twingo 1.2 Helios Jaar 2000

Enkele weken (7) geleden vliegt de km/h stand op 0. Dat was eenmalig. Dacht zelf aan een contactstoornis, in ieder geval een waarschuwing dat electronisch iets niet lekker zit en kan terugkomen. (sensor, kabelling, electronica zelf) Vaak kwam de km/h teller weer op gang nadat ik van een stoplicht vertrok.

Laatste 2 weken kwam het dus terug, meer frequent en treed op nadat er een kort stuk gereden is. Daarbij valt mijn stuurbekrachtiging ook weg.
Zaterdag 14 juli, rij ik naar huis. Na 5 km weer km/h op 0 en stuurbekrachtiging ook weg.
Ik parkeer hem bij de Liddl om iets te halen, binnen 5 minuten terug en met dat ik de auto start hoor ik hem zo uitblazen. Lampjes brandde ff allemaal zoals moet en toen was het over.
Beetje bij beetje kon ik nog wel mijn raam dichtkrijgen door elke keer opnieuw het kontakt om te draaien.

16 juli: Wat checks gedaan:
• Koelvloeistof bijgevuld die was eng laag, ( in 7 weken tijd ineens wel hard gegaan, was toen al iets min maar dacht nog dat er vloeistof in de slangen kon zitten van autorijden) Maar ja dat is een bijzaak, niets te maken met stroom uitval.
• Accu gemeten: ik kom op 10V max. Dus dat zou betekenen dat ik niet genoeg power heb om te kunnen starten. (Dynamo kapot? accu problemen)

ANWB 16 juli avond:
- Accu 10V
- Dynamo OK
- Accu laad niet goed op.
- lichten aan, verwarming aangezet ---> alles uit ineens.

Dus Toch maar de accu laten vervangen. dat kan nooit kwaad. Dus mijn auto rijdt weer.
Stukje gereden net: resultaat is dat de snelheidsmeter weer op 0 komt na 20 meter was dat al, stuurbekrachtig weg. Het is wat anders wat me niets verast, als het de accu zou zijn had ik nl problemen moeten krijgen met starten die heb ik nooit gehad verder.
Het enge nu is dat die kans groot is dat deze nieuwe accu een optater kan krijgen van die storing die ik ergens heb wat zonde zou zijn.

Wat het nog kan zijn is dat een elektronisch circuit verstoord kan zijn maar dat mag geen andere circuits storen of opblazen. Al doet me km/h teller het wel in het begin, dus er is niets qua hardware omgevallen. Maar er speelt iets waardoor een circuit geblokkeerd wordt.

Ik hoop dat we eruit komen, ik ga binnenkort naar een renault dealer en zal het jullie laten weten als het gevonden is.

TIP: Ik dacht dat probleem met die snelheidsmeter kan wel wachten (je kan wel gokken hoe hard je rijd en het zal wel een kleine beschadiging zijn, maar het kan dus wat schaden zoals ik had na zaterdag.

Geplaatst: 12 aug 2007 11:06
door blom
ook ik heb last van uitval van de kilometerteller. De teller blijft op 0 staan. De dagteller loopt ook niet door.
Hij valt willekeurig uit tijdens het rijden. Het gaat vanzelf weer over.
De garage (geen renault) heeft geen oplossing hiervoor. Alle stekkertjes e.d. zijn al een keer schoongemaakt.
Twingo uit 1999.

Geplaatst: 12 aug 2007 18:26
door Rossy
Vervang de snelheidssensor in de bak maar eens.

Antonio.

Vervolg

Geplaatst: 29 aug 2007 21:33
door MarijnZ
Hoi,

FF geleden schreef ik over mijn accu die kortsluiting gemaakt had en mijn snelheidssensor probleem.
Die accu kon niets anders zijn dan toeval op dat moment, al probeerde ik een rede te vinden waarom mijn accu verging terwijl ik ook al problemen had met mijn snelheidssensor en stuurbekrachtiging.
- Accu werkt goed overigens.
- Snelheidssensor ga ik binnenkort vervangen mbv iemand die wat auto-sleutel ervaring heeft. Dan denk ik dat alles opgelost is. Al moet ik nog wel denken aan het verhaal van het opname element aangezien bij mij de stuurbekrachtiging ook weg valt. Maar dacht dat dat normaal was aangezien ik me wel kan indenken dat met een bepaalde snelheid een bepaalde correctie wordt uitgevoerd door de stuurbekrachtiging. Maar weet niet wat de stuurbekrachtiging nodig heeft, als het opname element daar voor zorgt kan ik me voorstellen dat het inbouwen van een nieuwe snelheidssensor niet mijn probleem geheel zal verhelpen.

Ik zal het wel zien als het zover is.

Vraagje:
- In de oude vraagbaak van Renault las ik dat je de versnellingsbak olie moet leegtappen voordat je de snelheidssensor uitneemt ( zit dus niet voor niets een veerring). Lijkt me sowieso niet slecht me olie te verversen.
- collega: vertelde me op te passen met het kleine tandwiel van de versnellingsbak die niet te verliezen aangezien die geborgd zit met een ringetje die snel losspringt ??? klinkt vaag allemaal. Al weet ik wel wat ik kan doen als dat stuk valt en precies in een bak valt waar je niet bijkomt.

Waar moet ik op letten bij het vervangen van snelheidssensor?

Geplaatst: 30 aug 2007 21:59
door Rossy
Eehm, eigenlijk nergens op.
Gewoon eruit trekken en nieuwe monteren.
Bakolie vervangen was vroeger wel nodig omdat de tellerkabel onder het nivo van de vloeistof in de bak zat.
Tegenwoordig zit de tellerkabel en ook het opname element (zitten op dezelfde plek) boven in de bak gedrukt en loopt er geen vloeistof meer uit.

Dat het tellertandwiel wegspringt in de bak heb ik nog niet meegemaakt.
Als je er toch een beetje bang voor bent dat het gebeurt, monteer dan de nieuwe sensor voorzichtig, recht in het gat, zonder gelijk veel kracht te zetten.
Het eerste stuk moet de sensor redelijk makkelijk op zijn plek glijden, eventueel geholpen met wat smeermiddel (WD40 oid), pas wanneer de borging het huis ingaat moet het duidelijk zwaarder gaan.

De stuurbekrachtiging kan inderdaad wegvallen als er geen snelheidssignaal meer is.
Als ik het goed heb is de Twingo in 2000 al voorzien van electrische stuurbekrachtiging in de stuurkolom.
Deze heeft een snelheidssignaal nodig, anders doet die niets.

Antonio.

Geplaatst: 09 feb 2009 10:32
door Dutchgixxer
Bij mijn twingo het zelfde fenomeen. Wie kan mij vertellen wat een nieuwe opnemer kost ?

Geplaatst: 09 aug 2009 21:11
door eefje23
Rossy schreef:Eehm, eigenlijk nergens op.
Gewoon eruit trekken en nieuwe monteren.
Bakolie vervangen was vroeger wel nodig omdat de tellerkabel onder het nivo van de vloeistof in de bak zat.
Tegenwoordig zit de tellerkabel en ook het opname element (zitten op dezelfde plek) boven in de bak gedrukt en loopt er geen vloeistof meer uit.

Dat het tellertandwiel wegspringt in de bak heb ik nog niet meegemaakt.
Als je er toch een beetje bang voor bent dat het gebeurt, monteer dan de nieuwe sensor voorzichtig, recht in het gat, zonder gelijk veel kracht te zetten.
Het eerste stuk moet de sensor redelijk makkelijk op zijn plek glijden, eventueel geholpen met wat smeermiddel (WD40 oid), pas wanneer de borging het huis ingaat moet het duidelijk zwaarder gaan.

De stuurbekrachtiging kan inderdaad wegvallen als er geen snelheidssignaal meer is.
Als ik het goed heb is de Twingo in 2000 al voorzien van electrische stuurbekrachtiging in de stuurkolom.
Deze heeft een snelheidssignaal nodig, anders doet die niets.


Antonio.
Geld dat ook voor een twingo uit 1999??????

Re: Tijdelijk uitval kilometerteller, stuurbekrachtiging

Geplaatst: 10 jan 2019 16:46
door Arjan90
Beste
Ik heb al een poosje een probleem met mijn Twingo van 2011 elke keer valt mijn elektrische stuurbekrachteging uit gaat er een rood stuurtje branden mijn teller werkt wel gewoon Als ik de auto een week laat staan doet alles het weer. Kan ik er weer week of langer probleem loos mee rijden. En kan het zo onder het rijden uit vallen nu geeft mijn auto de volgende storings aan c1620 rijsnelheidsingnaal
En c1621 motor roerentalsignaal plus/jaarafsluiting of onbreking
Waar zit mijn toerental censor en mijn rijsnelheid censor of is dit 1 mijn teller werkt wel gewoon. Wat te doen