Pagina 1 van 1
Vervangen van kachel radiator
Geplaatst: 12 dec 2006 11:28
door rudolf
Hallo,
Ik heb vermoedelijk een verstopte kachel radiator. Ik heb hem al een keer
schoon gespoeld maar dat heeft niets geholpen. Ook heb ik het kachelbedienings
mechanisme (kabeltje met draaiknop) gesmeerd en dat is nu verder ook OK.
Volgens mij heeft de Twingo geen kraan die de kachel afsluit van het hoofd koelsysteem dus
dan blijft een verstopte kachel radiator over.
De vraag luidt nu: Is het een groot karwei om deze radiator te vervangen?
Moet het hele dashboard eruit of bestaat er een makkelijker foefje?
Groeten,
Rudolf
Geplaatst: 12 dec 2006 21:09
door Rossy
Het dashboard zou eventueel niet in zijn geheel gedemonteerd hoeven te worden.
Het moet wel bijna geheel los.
En dan houd je een heel kleine ruimte over om de kachelradiateur eruit te prutsen.
Makkelijker is om hem helemaal eruit te halen.
Antonio.
Re: kachel vervangen
Geplaatst: 13 dec 2006 13:25
door rudolf
Rossy schreef:Het dashboard zou eventueel niet in zijn geheel gedemonteerd hoeven te worden.
Het moet wel bijna geheel los.
En dan houd je een heel kleine ruimte over om de kachelradiateur eruit te prutsen.
Makkelijker is om hem helemaal eruit te halen.
Antonio.
Oke! Dan zal ik het hele dashboard eruit halen. Bedankt voor je reactie
Rudolf
Geplaatst: 18 dec 2006 12:00
door Nodri
Hallo daar, zal me even voorstellen. Ik ben Richard, 30 jaar en woonachtig in een klein dorpje onder de rook van Franeker. We hebben hetzelfde probleem met mijn vrouw haar Twingo uit 94. Ik heb gehoord dat spoelen wel eens werkt, dus zal dat eerst eens proberen.
Mocht het dashoard moeten worden uitgebouwd is dat veel werk en hoe moet dat precies. Is het lukraak alle schroefjes losdraaien waarmee het dashbord vastzit en dit dan vervolgens van zijn plek trekken of is er een betere methode?
Mocht ik het bij de dealer laten dan dan zijn we 400 euro lichter, vind ik wel erg duur aangezien December ook al zo'n lekkere maand is!
Alvast bedankt voor jullie tips trucs en advies,
Richard
Dashboard losdraaien
Geplaatst: 18 dec 2006 12:35
door rudolf
Dag Richard,
Met Rudolf hier. Het spoelen van de kachel hebben we al tot 2 keer toe geprobeerd. 1ste keer met tuinslang water er doorheen pompen. 2de keer met speciale ontstopper (bij brezan gekocht) Dit alles heeft bij ons niets geholpen.
Ik weet zelf niet direct hoe je het dashboard los moet halen omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan. Maar ik ben wel van plan om gewoon alle boutjes los te draaien waarvan ik denk dat ze los moeten. Zolang je alles een beetje geordend los draait, kan er volgens mij niets gebeuren.
Geplaatst: 19 dec 2006 17:10
door Nodri
Ja daar komt het dan wel op neer he. Nou dan gaan we dat maar proberen. Laat me weten hoe het gegaan is, dat zal ik ook doen!! Succes
Werkwijze voor vervangen van kachelradiateur
Geplaatst: 23 dec 2006 16:31
door rudolf
Werkwijze voor vervangen van kachelradiateur
tip van flip: begin met een rol ductape.
1 Verwijder de kachelbediening (achter asbak zitten ook 4 schroefjes)
Pas op met asbak vergrendeling, deze knapt zo kapot
Kachelbediening "touwtjes": de klipjes verwijderen waar de buitenste ommanteling van
de draden in vast geklept zitten eraf schuiven, dan kun je zo het kabeltje eraf draaien
door deze een kwartslag te draaien
Nu komt de ductape van pas: Wikkel alle schroefjes om de tape en plak het aan het
paneeltje.
2 Radio d'r uit halen als die aanwezig is.
3 Stuurtje verwijderen.
4 bediening achter stuur verwijderen en de ductape weer te voorschijn halen.
5 grote paneel bij raam achter dashboard verwijderen met 3 boutjes.
6 km teller display los koppelen (als dit stekkertje is losgehaald. is de kabelboom
straks veel makkelijker te bewegen, omdat deze over de kachel hangt
7 voorste luidspreker stekkertjes loskoppelen. of hele speakertjes d'r uit schroeven.
8 Dashboard kan nu d'r afgeschroeft worden.
A Alle schroefjes verwijderen bovenop dashboard (deze zaten verscholen onder paneel4)
B 2 schroefjes onder middenconsole verwijderen.
C 2 schroefjes achter kachelbediening
D 2 dikke schroeven aan de buitenkant van dashboard
Nu zou het dashboard los moeten zitten. Deze kan nu omhoog gedrukt worden, en in zijn geheel
verwijderd worden.
9 Kabelboom bovenop kachelbox verwijderen.
10 rechts de ventilator kooi los koppelen Zit met 2 boutjes aan de kachelbehuizing, 1 moer M13
en onder motorkap links met 1 boutje.
Nu zou deze in zijn geheel eraf gehaald kunnen worden. De klipjes hoeven er dus niet allemaal
af. Dit geldt trouwens ook voor de radiateurbox.
11 Nu de radiateurbox losdraaien met 2 M13 moeren.
13 radiateur water d'r uithalen: Tip van flip: Haal de slang los die naar het watervulvaatje gaat
ter hoogte van de grote radiateur. Nu een leeg vaatje pakken en de overloopslang hierin stoppen.
Wel even een vinger op de radiateur houden. Als je de dop van het vulvaatje nu losschroeft, loopt
Het hele vaatje leeg. Druk nu de slang weer op de radiateur.
Draai nu het ontluchtingsdopje van dunne slang richting kachel los. spuit er nu in met
een hogedrukspuit. Het overloopvaatje zal nu weer volstromen met water.
Deze kan weer geleegt worden.
Herhaal dit een paar keer totdat voldoende water uit het circuit is. Je hebt dan zo'n 2 liter
afgetapt.
12 Onder motorkap de luchtfilter verwijderen, en beide waterslangen van de kachel halen die nu
zichtbaar zijn. Tevens een moertje tussen de slangen verwijderen.
13 Nu zou je de complete kachelbox d'r uit moeten kunnen halen.
14 Schroefjes aan zijkant van box d'r loshalen. Nu is er een dekseltje verwijderbaar waarachter
de kachelradiateur verstopt zit.
15 Alles er even weer inbouwen en de boel zou weer moeten werken. Het dasboard is in 3 uur incl. radiateur
wel te verwijderen.
SUCCES!!!!
Geplaatst: 04 jan 2007 14:56
door Nodri
We gaan zaterdag aan de rit, dan hoor je wel hoe het gegaan is!!!
Geplaatst: 30 jan 2007 20:35
door Nodri
Zo nou dat is gelukt! Sorry voor het late berichtje.
Ik had bij een automaterialenzaak een kachelradiateur bestel (valeo) maar na demontage bleek dat we een beer (behr of zoiets) nodig hadden. Die hebben we op de sloop gehaald. Het was een behoorlijke klus maar moeilijk is het absoluut niet!! We zijn met de inbouw en uitbouw volgens bovenstaande methode 4 uurtjes bezig geweest. 35 euro lichter.
Bij de dealer kost dit 400 euro!!
Bedankt rudolf!! Toppertje!