Pagina 1 van 1

Koelvloeistof

Geplaatst: 23 dec 2006 12:30
door leoclio
Hallo wat voor koelvloeistof kan ik in een Twingo van 1995 doen, b.v. groen of rood. Het expansievat is nu rood dus denk ik dat er rood inzit. Maar wat hoort er in en hoeveel ltr., de samenstelling is denk ik ook belangrijk voor de koppakking?

Geplaatst: 23 dec 2006 13:28
door Mathijs
autoweek forum schreef: Over het algemeen heb je drie soorten koelvloeistof verdeeld in drie kleuren. Groen, blauw en rood.

- Groen is echt oud, en wordt bijna niet meer gebruikt.
- Blauw komt veel voor, in de auto's voor 2000. Vanaf zo ongeveer 2000 schakelen de meesten al over op rood.
- Rood, dit is het overbekende G12, die erg goed beschermt tegen hitte, maar ABSOLUUT NIET gemengd mag worden met de andere 2. Dit levert een chemische reactie op, die niet goed is voor je rubbers en slangen en dergelijke. Blauw en groen kunnen wel doorelkaar.

Kijk dus naar de kleur van je vloeistof, en gooi die kleur erbij. Elk merk, type, maakt niet uit. Zolang het dezelfde kleur heeft. En voorkom onder alle voorwaarden dat er water in gegooid wordt!!! Je blok komt vol met kalk, je waterpomp loopt vast, want die wordt veel slechter gesmeerd (tevens een functie van de koelvloeistof) etc etc......
(lees vooral de bron: Autoweek forum , niet iedereen is het eens met de kleuren, en er worden nog wat dingen gezegd over gebruik van gewoon kraanwater.)

Aangezien er nu rood inzit, en er al een tijdje ingezeten heeft, zou ik er wederom rood in doen om een chemische reactie uit te sluiten.

Origineel zal er groen of blauw ingezeten hebben, maar het zal ongetwijfeld een keer tijdens een servicebeurt vervangen (en niet bijgevuld hopelijk) zijn met de rode variant.

Geplaatst: 23 dec 2006 14:24
door wlaguna
Mathijs schreef:
- Groen is echt oud, en wordt bijna niet meer gebruikt.

klopt niet want in mijn laguna zit groene koelvloeistof en die wordt orgineel geleverd bij mijn garage er zit zelfs een etiket op van renault.

Geplaatst: 23 dec 2006 14:41
door Mathijs
Klopt, als je het artikel (even klikken op bron) verder leest, is daar ook iemand die zegt dat groen helemaal niet oud is, maar gewoon de kleur die een bepaalde leverancier heeft gekozen.
Kwam daar ook pas wat later achter

Ik had wat beter moeten quoten, zal het bericht een beetje aanpassen.

Geplaatst: 23 dec 2006 14:54
door wlaguna
kan gebeuren maar ik dacht meld ,t even.
en ik heb ,t artikel ook pas net gelezen maar ik reageerde al voordat ik ,t gelezen had omdat ik wist van de groene koelvloeistof.

Geplaatst: 23 dec 2006 15:05
door Mathijs
bedenk mij ineens, ik heb ook groen :lol:
(nou ja, en loop het met blauw op peil te houden 8) )

Geplaatst: 23 dec 2006 15:14
door wlaguna
dat is niet goed volgens jasper want dat bijt mekaar vandaar dat ik een kannetje groen heb gekocht om ,t op peil te houden.

Geplaatst: 23 dec 2006 20:24
door leoclio
Oke bedankt voor jullie reakties , als ik het systeem doorspoel wat kan er dan het beste indoen. En hoeveel ltr. gaat er in een Twingo?

Geplaatst: 24 dec 2006 13:22
door Mathijs
Hoeveel liter er ingaat zal afhangen van wat voor een motor er in zit, denk ik zo.
Doorgaans toch wel een litertje of 5 à 6 gok ik.

Waarom wil je doorspoelen ?

Als het om de kachelradiateur zou zijn, dan zou ik doorspoelen met water, dat kleine beetje water wat dan vermengd gaat raken met koelvloeistof zal niet veel verschil gaan uitmaken op het vriespunt of kookpunt van de koelvloeistof.
Chemische middelen (zoals ontkalker of soda) zou ik proberen te vermijden als ik niet zeker weet van welk materiaal één en ander is, en gootsteen-ontstoppers (zelfs de allerlichtste variant) zou ik überhaupt afraden.

Wanneer het hele blok moet worden doorgespoeld, dan denk ik dat ik hem ook met gewoon water zou vullen, een tijdje laten draaien, en vervolgens alles weer aftappen.
Tevens kijken hoe het water eruit komt qua kleur.

Daarna proces herhalen, en als het water er al een stuk schoner uitkomt, zou ik er vervolgens mee stoppen en dan wanneer zoveel mogelijk water er uit is, het systeem vullen met de koelvloeistof.
Vervolgens zou ik de motor weer goed warm laten worden en een stukje gaan rijden, zodat de koelvloeistof goed door het blok en kachelradiateur heen gepompt word, en vermeng geraakt met eventueel achtergebleven water.

Maar goed, zo zou ik het doen, of dat de meest wijze of praktische oplossing is, weet ik niet.
Iemand anders een suggestie ?

En over welke kleur er in moet, tsja...
Daar ben ik ook inmiddels niet meer zeker van, Renault verkoopt groen spul, en ik heb mij ooit eens laten vertellen dat dit hele goede is.
Maar of het beter is dan de rode weet ik niet.
Wlaguna weet het mischien ?

Geplaatst: 24 dec 2006 14:29
door wlaguna
voor mijn laguna word de groene aangeraden maar de blauwe daarentegen beschermt het systeem tot -35 en de groene beschermt tot -25 als ik ,t goed had.
maar als ik jouw was zou ik de groene gebruiken voor je twingo.

Geplaatst: 29 dec 2006 23:05
door Rossy
Een radiateur (kachel of gewone) kan heel goed gereinigd worden met een gootsteenontstopper, ontkalker of een ander reinigingsmiddel.
De radiateuren zijn gemaakt met koperen leidingen. dus kunnen ze de chemische troep wel aan.
De slangen zou ik niet zo snel met dergelijke middelen dooorspoelen, dit is slechts rubber.

Antonio.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 17:27
door silvanoo1992
hallo kan de roden koelvloeistof kwaad van de action? weet iemand dat

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 17:39
door mechanic
Die kvs gebruik ik ook van de action. In een leeg/gespoeld systeem is dat prima. Interval voor verversen is 4jaar/120.000km.
Tijdiger verversen kost een paar euro en houdt het systeem schoon.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 18:52
door silvanoo1992
ok wand zit nu roden in zeg maar. maar kan ik deze gewoon bij gooie dan of moet ik hem helemaal leeg maken en dan vullen?

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 19:39
door mechanic
Wanneer is het systeem voor het laatst ververst?
Bijvullen kan,indien geen historie is verversen aan te raden.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 19:48
door silvanoo1992
zou ik niet weten waarneer dat voor het laast is gedaan heb de auto een week en kan dat nergens terug vinden op de onderhouds bonnetjes. en weet u ook meschien hoe het zit met de moter oli als goed is moet er 5w30 in zitten maar weetniet welk merk kan k hem dan voor de cekeheid beter verversen? en andere olie in doen en die voortaan aan houden?

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 27 sep 2017 21:19
door mechanic
Een twingo uit 95,de motor met ketting of distributieriem?
Best 5w40 of 10w40 met juiste acea specificatie. Geen historie is best verversen incl filter.
Zoiezo slim de auto eens goed na te zien,wellicht is er meer nodig.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 28 sep 2017 09:02
door silvanoo1992
hallo k heb een renault laguna grandtour uit 2003. op onderhouds bon staat dat er 5w30 in is gegaan..

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 28 sep 2017 10:24
door mechanic
Geldt eigenlijk hetzelfde.
Kijk eens op de site van kroonoil voor olie advies. Geen historie best gelijk alles verversen en auto goed (laten) nazien.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 28 sep 2017 19:53
door silvanoo1992
ok en alles bedoel je ook de koelvloeistof helemaal verversen?

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 28 sep 2017 20:42
door nikk
Silvano,

Eeerlijkgezegd zou ik gewoon de olie en KVS doen. Begin je weer vers en weet je waar je staat met je net aangeschafte auto. Kost allemaal ook niet teveel. Elke auto heeft uiteindelijk onderhoud nodig en de historie van je Laguna is niet duidelijk dus mi gewoon doen.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 28 sep 2017 22:23
door mechanic
Wanneer is bijv de distributieriem vervangen?
Als die aan de beurt is kun je deze vervangen incl waterpomp. Dan ververs je de kvs ook.
Bedoel maar,mogelijk is er meer onderhoud nodig.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 29 sep 2017 16:50
door silvanoo1992
ok en hoe kan ik het beste de kvs verschonen? distributieriem kan nog 50.00km mee

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 29 sep 2017 16:55
door mechanic
En hoeveel jaar? 5jaar/120.000km