Pagina 1 van 1

Mijn kachel radiateur wordt niet goed warm...

Geplaatst: 10 nov 2004 22:16
door aad
Hallo,

Als berijder van een twingo heb ik het volgende euvel. Volgens de garage is het enorm veel werk om de kachelradiateur te vervangen omdat ie helemaal onder het dashboard weggebouwd zou zijn.

Leuk en aardig maar het wordt kouder buiten en binnen in de twingo steeds minder warm

Weet iemand een doeltreffend paardemiddel om de kalk ( want dat zou het probleem zijn in de radiateur ) te verwijderen?

Ik hoor heel graag!

gr
Aad :(

Geplaatst: 11 nov 2004 13:53
door Mathijs
Wat bij de grote broer van de twingo, de R25, nog wel eens wilt helpen, is om in het motorcompartiment de slangen op te zoeken die naar de kachelradiateur lopen, deze los te maken en daar een tijdelijke verlenging op te zetten.

Vervolgens wordt de verwarmingsknop vol open gezet, en wat warm water met antikalk door deze slangen heen gespoten. (gewoon tuinslang op warmwater kraan)

Half uur laten staan, en behandeling herhalen.

Daarna alles goed doorspuiten met koud water (ach, mag volgens mij ook warm zijn), en de slangen weer vastzetten op het motorblok.

Wel belangrijk om daarna wat onverdunde antivries toe te voegen aan je koelsysteem, en de motor stationair op temperatuur te laten komen zodat alles zich goed gaat mengen.

Het is wat gepruts, maar het lijkt te werken.

Uitbouwen van de verwarming (wat ik dus deed) had niet echt voordelen t.o.v. deze behandeling.

Geplaatst: 11 nov 2004 21:52
door aad
Hartelijk dank voor de reactie, we gaan het proberen! :?

Geplaatst: 11 nov 2004 21:56
door Mathijs
Ik hoop dat het lukt, ik weet dat het werkt, maar het is best wel een ge-emmer met het één en ander.
In elk geval wel beter dan die radiateur uitbouwen... :lol:

Geplaatst: 12 nov 2004 07:32
door jasper11turbo
en die kachelradiateur is helemaal niet veel werk ........................

Geplaatst: 12 nov 2004 18:26
door Jan
Bij een R25 TX 30-45 min, en dan ben je klaar. Maar Jasper weet ongetwijfeld of dat bij een twingo ook zo opgaat, via het dashboardkastje-methode. De kachelradiateur was wel weer wat duurder (ca 120 euro ex), maar ik heb nu wel zeer hete lucht, tov matig warme lucht vroeger.

Geplaatst: 12 nov 2004 18:43
door Mathijs
Ja, okay, maar in hoeverre geldt dit voor de topicstarter ?
Is daar de convertor ook via dat R25 trukje te verwijderen ?
Vandaar mijn advies, omdat deze praktisch voor elke auto werkt, ongeacht merk of type.

Geplaatst: 12 nov 2004 19:02
door Jan
Dat vroeg ik me dus even hardop af, als Jasper het heeft over niet veel werk....ga ik eruit vanuit dat ie het heeft over de kachelradiateur van de twingo, en niet over die van een R25.

Geplaatst: 12 nov 2004 21:11
door jasper11turbo
De topic gaat over een twingo , niet over een 25 .
Voor de kachelradiateur van een twingo moet het gehele dashboard verwijderd worden .

tis een simpel dashboard ....