Pagina 1 van 1

vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 22 mar 2017 23:37
door wajime
Bij mijn Twingo 3(90pk versie) van mei 2016 heb ik een vreemd probleem.
Heb in mei 2016 een roadtrip met de auto gemaakt naar Noord Spanje, Andorra en Frankrijk bij lange stukken rijden (ongeveer na 90 minuten) werkte de airco niet (goed)meer, er kwam geen greintje koude lucht meer uit de roosters. Dus van ellende met de ramen open rijden om in ieder geval wat rijwind naar binnen te krijgen. Bij kortere afstanden werkt de airco perfect en als hij een half uurtje stil had gestaan deed de airco het ook weer zolang je maar niet te lang achter elkaar rijd. In Frankrijk was ik het zo zat dat ik tijdens het rijden een paar keer de airco in en weer uit geschakeld heb, na 2 keer uit- en weer inschakelen kwam er plotseling uit de roosters een mistgordijn(mijn vrouw dacht het rook was) maar het was puur condens hetzelfde wat je bij luchtbevochtigers ziet maar dan 10x zoveel. Na de vakantie bij de dealer langs geweest maar die kon niets vinden, wat redelijk logisch is omdat bij korte stukken de airco prima werkt en ik ook wel begrijp dat ze geen 90 minuten gaan rijden, hun antwoord was dat als het weer voorkwam ik maar bij een dealer onderweg langs moest gaan zodat die zou kunnen constateren wat er aan de hand is, leuke suggestie maar niet echt praktisch als je op vakantie bent en aan een Fransman moet gaan uit leggen wat er aan de hand is en daarbij moet de dealer/garage ook nog open zijn.
Mijn vraag is zijn er meer Twingo 3 rijders die dit probleem hebben gehad? Mijn dealer had er nog nooit eerder van gehoord. In mei ga ik weer met de auto op vakantie en ben er niet gerust op. Mocht het dan weer gebeuren dan zal ik maar eens een e-mail naar Renault Nederland sturen. Want het wordt echt behoorlijk warm in de auto ook omdat de motor natuurlijk achterin zit onder de laadvloer.

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 23 mar 2017 08:43
door RichTrip
Dit lijkt op een probleem met de temperatuur/druksensor. Deze sensor moet er voor zorgen dat de verdamper niet bevriest. Want dat is er wat er zeer waarschijnlijk gebeurd. Je verdamper bevriest en daardoor stopt op een gegeven moment de airco met werken.
De rook welke je ziet zijn ijskristallen die vanuit de verdamper naar binnen worden geblazen.
Ik zou geen genoegen nemen met de uitleg van de dealer. Dit probleem zal weer optreden als je lang rijdt in een warme omgeving.

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 23 mar 2017 09:50
door WillemS
Kan ook een slecht/defekt expansieventiel zijn.
Er is toch nog garantie op de wagen !?
succes

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 24 mar 2017 17:39
door wajime
Bedankt voor de reacties daar kan ik wat mee richting de dealer.
Overigens herinnerde ik me ook weer dat als de airco niet meer werkte ook de blower bijna geen lucht meer de auto in blies, zelfs op de hoogste stand kwam er amper lucht uit de roosters.

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 24 mar 2017 22:45
door WillemS
Dan is de verdamper geheel verstopt met ijs tussen de lamellen.

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 20 apr 2017 20:41
door wajime
Vandaag is het ontlastventiel vervangen! Volgens mijn dealer(na overleg met Renault Nederland) zou dat de oorzaak kunnen zijn, ze zijn er niet 100% zeker van omdat volgens de dealer dit probleem nog niet eerder is voorgekomen. Ik hoop nu maar dat het verholpen is want over 2 weken ga ik weer met de auto op vakantie en als de airco dan weer stopt met koelen wordt ik er niet echt vrolijk van. Weet iemand overigens waar de verdamper zich bevind en kun je de verdamper "makkelijk" bekijken (voor het eventueel maken van een foto als het weer gebeurd.)

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 20 apr 2017 21:58
door mechanic
Over het algemeen kom je daar niet zomaar aan zonder demontage werk.

Re: vreemd probleem airco Twingo 3

Geplaatst: 21 apr 2017 21:23
door kaleido 1
Zit in je kachelhuis onder je dashbord , je zou met een endoscoop er bij kunnen komen en dan een foto maken van het beeldscherm.
Maar hebben ze de antirijpsensor/verdampersensor wel gecontroleerd op juiste waarde dan ?
Koudemiddelvulling is wel goed geweest , als er te weinig koudemiddel in zat krijg je dit verschijnsel ook , verdampingstemperatuur wordt veel te laag.