quickshift startprobleem
Geplaatst: 30 sep 2007 11:25
Hallo,
wij hebben een twingo quickshift met D7F motor gekocht (60pk, bouwjaar 2002) Hij heeft slechts 43000 km.
Als de motor koud heeft, dan begint de startmotor pas te draaien als je het contact een 10-tal seconden op de startstand gedraaid vasthoudt. Als de motor warmheeft (zelfs na 2 uur) stilstaan, hebben we dit probleem totaal niet.
Vroeger hadden we Clio quickshift (75pk) en daar was dit niet zo. Ik vermoed toch dat dit niet normaal is.
Ik heb de batterij uitgemeten, die geeft 12,2V in koude toestand, contact aan, dan gaat het naar 11,7V en met draaiende motor heb ik 14,4V
Een verschil met de Clio is dat, als je de deur opendoet, er bij de Clio onmiddellijk een zoemend geluid vanonder de motorkap kwam (ik heb al gehoord dat er druk opgebouwd wordt om de koppeling te ontkoppelen, maar hoe dit juist heet, weet ik niet). Bij onze Twingo komt dit zoemend geluid niet als we de deur opendoen. We horen dan enkel een geklik (relais?). Het zoemend geluid begint pas als we de sleutel omdraaien om te starten. Dit zou het tijdsverschil kunnen verklaren. Als er bij de Clio al druk opgebouwd wordt zodra je de deur opendoet, dan kan je direct starten. Als het bij de Twingo pas gebeurt als je het contact omdraait, dan heb je natuurlijk een vertraging in het starten. Hoe dan ook, ik denk dat het een elektrisch probleem is.
Heeft iemand hier al ervaring mee, of heeft iemand al hetzelfde geconstateerd?
Weet iemand wat dat zoemend geluid juist is?
Ik dank u bij voorbaat.
wij hebben een twingo quickshift met D7F motor gekocht (60pk, bouwjaar 2002) Hij heeft slechts 43000 km.
Als de motor koud heeft, dan begint de startmotor pas te draaien als je het contact een 10-tal seconden op de startstand gedraaid vasthoudt. Als de motor warmheeft (zelfs na 2 uur) stilstaan, hebben we dit probleem totaal niet.
Vroeger hadden we Clio quickshift (75pk) en daar was dit niet zo. Ik vermoed toch dat dit niet normaal is.
Ik heb de batterij uitgemeten, die geeft 12,2V in koude toestand, contact aan, dan gaat het naar 11,7V en met draaiende motor heb ik 14,4V
Een verschil met de Clio is dat, als je de deur opendoet, er bij de Clio onmiddellijk een zoemend geluid vanonder de motorkap kwam (ik heb al gehoord dat er druk opgebouwd wordt om de koppeling te ontkoppelen, maar hoe dit juist heet, weet ik niet). Bij onze Twingo komt dit zoemend geluid niet als we de deur opendoen. We horen dan enkel een geklik (relais?). Het zoemend geluid begint pas als we de sleutel omdraaien om te starten. Dit zou het tijdsverschil kunnen verklaren. Als er bij de Clio al druk opgebouwd wordt zodra je de deur opendoet, dan kan je direct starten. Als het bij de Twingo pas gebeurt als je het contact omdraait, dan heb je natuurlijk een vertraging in het starten. Hoe dan ook, ik denk dat het een elektrisch probleem is.
Heeft iemand hier al ervaring mee, of heeft iemand al hetzelfde geconstateerd?
Weet iemand wat dat zoemend geluid juist is?
Ik dank u bij voorbaat.