Pagina 1 van 1
Twingo I handbak vervangen door een vol-automaat
Geplaatst: 02 jul 2025 22:23
door murena3.0
L.S,
Ik heb een twingo I uit 2007 (lpg G3) met een slippende koppeling, is die handbak "eenvoudig" te vervangen door een volautomaat uit een "'98-er?
( die heb ik nog kompleet staan maar daar zit (te)veel laswerk aan ).
wat zijn de grootste uitdagingen die tegen kom al sik het zou proberen? iemand?
Ben een Twingo I fetisj aan het ontwikkelen
Jaap
Re: Twingo I handbak vervangen door een vol-automaat
Geplaatst: 12 sep 2025 00:31
door murena3.0
L.S,
Inmiddels, niet gehinderd door enige kennis, begonnen om de motor met automaat om te wisselen.
Ik blijf nog wel met een vraag zitten op de automaat computer zit een stekker met vier aansluitingen "genummerd" A,B,C en F
volgens mij zijn A en B voor de achteruitrijlichten (geel en bruin) en C voor het inkomende? snelheidsignaal (groen)
weet iemand waar F voor is? (geel/grijs).
alvast bedankt,
Jaap
het gaat om een twingo1 BVA3-automaat uit 1999
Re: Twingo I handbak vervangen door een vol-automaat
Geplaatst: 13 okt 2025 20:45
door murena3.0
Op een renault 21 forum een workshop repair manual voor de MB1 -> BVA3 kunnen vinden, ben er inmiddels uit. de mijne is een nieuwer type en daarom zijn de aansluitingen D en E niet meer nodig. ( D is kickdown en E is aarding)
A is 12 volt voeding voor de "achteruit rij schakelaar" 5A gezekerd en B is de voedign naar de achteruirijhlichten
C is vrijgave van de start motor als de bak in P of N staat.
en F is de voeding voor de bak 1,5A gezekerd.
Alles zit erin en werkt ik moet alleen de load belasting en het motortoerental nog van de injectie computer aansluiten om het helemaal mooi te laten samen werken. niet aangesloten word de load 50% veronderdsteld en het motortoerental genegeerd

. Mocht iemand toevallig die gegevens hebben houd ik me aanbevolen. merkwaardig is ook dat de kleurcode veranderd van de bedrading ook tweemaal oranje is verwarrend maar alles went
