Henny,
Ook al is deze discussie al wat ouder, ik zag dat je nog steeds actief bent op dit forum, dus ik probeer toch deze discussie maar eens op te rakelen. Ik heb onlangs een Twingo uit 1999 gekocht, voor mijn dochter, die nu alleen nog even moet slagen voor haar rijexamen. Uit interesse ben ik daarna lid geworden van dit forum, maar ook het Twingo Forum, waar jij volgens mij ook aan bijdraagt.
Naast een op 0 springende snelheidsmeter, wat snel opgelost kon worden dank zij jouw uitgebreide oplossing (met foto’s, die uiterst verhelderend waren!) zijn er nog wat zaken die opgelost moeten worden. De meest in het oog springend is een RAMMEL, niet een rammeltje, voor. Ik dacht nog even aan een bahco losliggend in het dashboard, maar die heb ik nog niet gevonden. Mijn lokale vakgarage heeft de veren bekeken, en niet gezien dat die gebroken zijn. Ik blijf dus zoeken naar tips op de diverse fora.
Maar waar ik het nu over wil hebben is het aansluiten van een toerenteller. Ik had er nog een liggen uit een vorige auto. Ik kwam er al snel achter dat dat in een Twingo niet meer zo eenvoudig is. Op het Twingo Forum vond ik jouw link naar een Duitse website, met een mogelijke oplossing in de vorm van een Y-kabel met twee 10kOhm weerstanden. Ik heb die Y-kabel gemaakt en de hele handel aangesloten, maar het werkt niet. Ongeveer drie seconden lang geeft de toerenteller een geloofwaardige waarde aan, maar daarna zakt de naald naar ongeveer 400, en blijft daar onrustig schommelen. Gasgeven heeft tot gevolg dat de naald naar nul gaat, en niets meer doet. Ik begreep niet goed waarom, maar dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door mijn onvoldoende kennis van de electronica. Ik heb de twee armen van de Y-kabel op alle mogelijke manieren op de drie signaaldraden aangesloten (2-3, 2-4. 3-4) maar zonder resultaat.
Toen heb ik onderstaande post nog een keer bestudeerd, en het stukje over de pull-up weerstand bracht me aan het denken. Het idee suggereert dat een toerenteller een spanning van 12V nodig heeft, en de dipjes daarin telt (veroorzaakt door het aan aarde leggen van de schakeldraden door het monoblock). Ik denk dus nu dat door die 2 10kOhm weerstanden de spanning van de signaaldraad in elkaar zakt, en dat de toerenteller daar niet voldoende aan heeft. Ik heb nu de hele Y-kabel er tussenuit gehaald, en nu werkt de toerenteller, maar op de helft van het aantal rpm. Werkbaar, maar niet wat ik wilde.
Ik wil dus nu jouw optie met de pull-up weerstand en de twee diodes eens gaan proberen. De weerstand heb ik al (twee zelfs!) en op Conrad.nl eens gezocht naar diodes. Groot was mijn schrik toen ik zag dat er wel 8 soorten en nog veel meer maten van diodes zijn! Welke heb ik nodig voor jouw oplossing? Een gewone standaard diode, bedraad (bijvoorbeeld de Diode BY55050 5A 50V), of is dat te simpel en heb ik een suppressor diode, Schottky, capaciteits-, HF- of welke andere dan ook nodig? En hoeveel V en A??? Of zou een pull-up weerstand in combinatie met die Y-kabel met twee 10kOhm weerstanden ook kunnen werken? Misschien had ik toch beter op moeten letten bij de lessen electronica!
Ik hoop dat je me weer een stapje verder kunt helpen. En over de rest (die RAMMEL) kom ik later wel weer eens in de lucht (de binnenverlichting werkt ook niet, maar daar heb ik ook al een andere oplossing voor gezien met een schakelaartje). Nu eerst die toerenteller!
Voor de liefhebbers heb ik een vertaling van die Duitse oplossing bijgevoegd, maar goed, die heeft weinig waarde, want bij mij werkte het niet. Tenzij iemand er een foutje in ontdekt.
Ik hoor graag wat de gouden tip voor de oplossing is!
Groeten,
Max
Drehzahlmesseranschluss D4F und D7F Motor DU + NL.doc