Pagina 1 van 1

[spoed groeven in remschijven]

Geplaatst: 30 mei 2009 18:26
door SstennizZ
Op onze twingo van 1999 1.2 8v blok zitten 2 remschijven.
De schijven waar we hem mee kochten waren ongelijk afgesleten. Er zat een groef van ongeveer 1 cm breed en een halve mm diep.
Nu dacht ik dat dit slijtage was door vuil tussen de blokjes en de schijf.
Vandaag heb ik de schijven vervangen voor een nieuw setje, maar de blokjes laten zitten. Dit omdat deze nog ruimschoots dik zijn.

Tot mijn schrik zag ik net na een half uurtje rijden dat er nog geen krassen, maar wel kleurverschil in de schijven zit. Is het nu zo dat het remblokje door de nieuwe schijf weer netjes recht slijt en dat er geen beschadigingen aan de schijf meer komen, of is het misschien zo dat er iets van verhardingen ofzo in de blokken zitten, waardoor hij invreet op de schijf? Ik heb de blokken bekeken, maar zag niet echt vreemde dingen..

Ik hoop dat iemand me snel kan helpen, want weet dus niet of we er nou nog mee moeten rijden of niet.

Geplaatst: 30 mei 2009 19:08
door G12
die groeven gaan er weer inkomen als je de remblokken niet vervangt.
de blokken niet vervangen is verkeerde zuinigheid, blokken kunnen verharden, scheef wegslijten enz. en dit komt het remgedrag niet ten goede, dus nieuwe schijven ook nieuwe blokken. En zo duur zijn die echt niet.

Geplaatst: 30 mei 2009 19:18
door SstennizZ
Nee ging me ook niet om de kosten.. (Zeker niet bij die twingo..) Maar de blokken zijn nog zó dik.. Denk dat de vorige eigenaar er na het monteren een paar keer te vroeg vol mee in de ankers is gegaan dan ofzo..
De blokjes zijn besteld. Neem aan dat ik er nu nog wel een paar km (2 ofzo) mee kan rijden toch? Gewoon niet te hard remmen?

Geplaatst: 30 mei 2009 22:51
door Kubic
Inderdaad bij vervangen van de schijven de blokjes meteen mee vervangen, dan leven je nieuwe schijven waarschijnlijk langer.

je kan er best mee rijden, houd er alleen rekening mee dat hij nu alleen met het "nokje" (wat in het uitgesleten deel zat) remt.
hoe meer je remt hoe meer het inslijt zowel je schijf als het blokje.

Als je er op zou staan om het zo goedkoop mogelijk te houden dan kan je de blokjes ook proberen recht/plat te vijlen.
hoogstwaarschijnlijk zal het niet helemaal recht zitten, maar het effectieve oppervlak is in ieder geval wat groter waardoor er wat minder kans is op snel verkeerd inslijten
voor nood is het mogelijk, maar zeker voor permanent zou het niet mijn keus zijn.

Geplaatst: 10 jun 2009 14:24
door RvB
Afdraaien van de schijven was een betere oplossing geweest naar mijn mening. Het is goedkoper dan het vervangen van schijven en remblokken en zorgt er weer voor dat de remschijf zgan nieuw is en parallel staat met de as (als er op de auto wordt afgedraaid). Dit icm met nieuwe remblokken zorgt voor 2 gladde delen waardoor er beter contact gemaakt kan worden tussen remblok en schijf wat de remprestaties zal verbeteren. Misschien is dit voor de volgende keer een betere en goedkopere oplossing.

Mvg

Geplaatst: 10 jun 2009 18:52
door mechanic
Kleurverschil van de schijf komt wss door de beschermlaag die erop zit.
Je kan je blokken prima laten zitten! Met een beetje schuurpapier een laagje eraf schuren, en de zijkantjes iets schuin schuren. Levert helemaal geen problemen op. Tip voor de volgende keer als je schijven vervangt: maak ze goed schoon met remmenreiniger.