Pagina 1 van 1
Accu kijkglas
Geplaatst: 01 jul 2010 15:56
door Renier
In ons Twingootje is 1,5 jaar terug een nieuwe accu gekomen.
Dat is er zo-een met een "kijkglas" voor de laadtoestand. Groen is vol.
Als de accu helemaal vol is dan is bij de Twingo het kijkglas echter niet (meer) groen. Viel me opeens op, weet niet hoe lang dat al zo is.
Hij blijft zwart, ook al geeft een aangesloten acculader aan dat hij helemaal vol is. Ja, als je heel goed kijkt zie je "in de diepte" wat groen.
Nu is de accu een paar weken terug volledig leeg geweest. Hij heeft daarna een nacht aan de acculader gehangen todat hij weer helemaal vol was. Kan die lege toestand er nog mee te maken hebben?
Moeten dit soort moderne accu's nog worden bijgevuld? Las ergens dat dit kijkglas ook een indicatie voor bijvullen is?
Ik vroeg me puur uit interesse verder af hoe dit kijkglas technisch werkt, misschien kan iemand me dat uitleggen.
Dit kijkglas bedoel ik dus (dus niet onze accu

)

Geplaatst: 01 jul 2010 18:36
door mechanic
Voor zover ik weet zijn deze accu's niet meer te vullen omdat de accu geheel is afgedicht. Als er nog vul openingen zitten aan de bovenkant kan dit uiteraard wel.
Maar als de accu het nog goed doet is er niks aan de hand toch? Zoiezo zit er op de meeste accu's 2jaar garantie, dus als die weigert of niet goed meer is meteen een nieuwe erin.
Als ik op de zaak accu's test waarvan de indicatie zwart is zijn deze ook heel vaak nog goed, dus het is echt een "indicatie". Bij twijfel even laten testen. En als de auto voor langere tijd stilstaat de minklem losmaken.
Geplaatst: 01 jul 2010 18:43
door Renier
Maak me ook geen zorgen, auto start als een trein
Was meer uit technische interesse hoe dat kijkglas nu precies werkt.
iemand anders vertelde me dat het een groen drijvertje is wat op het accuzuur drijft.
Een volle accu duwt het meer omhoog dan een lege.
Ik ga hem anders toch nog eens laten doormeten
Toch nog een vraag: wat is er nu waar/niet waar dat het schadelijk zou zijn dat een accu (1 nacht) helemaal leeg is geweest? Heb hem dus direct de volgende ochtend aan de lader gehangen, dus kan hooguit een paar uur zijn geweest

Geplaatst: 01 jul 2010 21:44
door DexterXL
Gewoon laten testen op startcapaciteit en staat van de accu, is echt een kleine meting waarmee ze de ampérage
kunnen meten, dat vergelijken ze met wat er op je accu staat, dan volgt vanzelf de conclusie....
al is 1,5 jaar niet oud voor een accu....of het moet een baggermerk zijn

Geplaatst: 01 jul 2010 22:12
door wesley015
Als het groen is, is de accu vol.
Als het zilver/crhome is dan is de accu leeg.
Waarneer er zwart te zien is dan is de accu dood.
Dit is eigenlijk de bedoeling van dat "oog"
Geplaatst: 01 jul 2010 22:15
door mechanic
Dat is de bedoeling, maar de praktijk laat vaak een heel ander beeld zien

Re: Accu kijkglas
Geplaatst: 07 sep 2010 22:12
door Rojo69
Accu's kunnen het van de 1ne op het andere moment begeven zonder een voorteken.
Accu die een nacht leeg is geweest zal niet meer de capaciteit kunnen geven als voor die tijd, ook al is ie weer vol opgeladen.
Dit heeft te maken met oxideren van de loodplaten en oxyde werkt als een isolator en daarbij de grootste boosdoener van een accu.
Met leegtrekken raakt het water aan de kook in de accu, niet zoals in een pannetje maar miniscuul tussen de platen en het zuur.(hele kleine belletjes kome dan omhoog langs de platen)
Hetzelfde verhaal (van oxyderen) gaat op met te lang met een te laag niveau, hier gaan de platen ook oxyderen met name het gedeelte wat bloot gesteld wordt aan zuurstof.
Niet dat ze dan over de huizen zijn maar de capaciteit neemt af.
Een volle accu, net van de lader moet minimaal 13,8 volt voor een hele langet ijd vast houden.
Zakt de spanning na een paar dagen naar onder de 13 volt, dan hebben de platen een oxydelaagje erop zitten.
Kan ie oud mee worden maar belast hem dan niet meer te lang en te zwaar.
Zakt de spanning kort na loshalen van de lader onder de 11,5 volt, dan is ie eigenlijk ter ziele.
Reden waarom:
Wanneer de spanning daalt en toch het vermogen moet leveren, dan gaat de amperage omhoog gevolg is warmte.(in de accu)
Platen worden sneller warm zeg meer heet, water in het zuur gaat dan naar het kookpunt, komt nog meer oxyde op de platen en de spiraal naar slechter worden is een feit.
Gevolg is dat de startmotor niet meer goed rond komt en verkouden klinkt.
Ook als tip, start niet langer dan 5 à 8 seconden achtereen, water in de accu kan daarna het kookpunt bereiken.
Bij vervangen van de accu, doe zeker geen te lichte accu en te zwaar kan ook averechts werken op de levensduur van de accu.
Kleine verduidelijking hoop ik.
Gr Johan