Pagina 1 van 1

remdruk valt weg.

Geplaatst: 15 jul 2018 13:59
door groentje
Na een noodstop viel de remdruk weg.
Hoofdremcillinder vervangen, systeem ontlucht, rempedaal voelt hard aan. Tijdens proefrit valt remdruk weer weg.
Na meerdere malen het systeem te heben ontlucht (ook met remontluchtingstank) en het monteren van weer een nieuwe hoofdremcil. is het nog steeds niet goed.
Vorige week probleemloze rit gehad, vandaag zakte het pedaal weer bijna naar de bodem. Alleen helemaal onderin nog wat remwerking. Na een aantal keren pompen komt het pedaal weer hoger te zitten. Het kan zijn dat hij daarna goed blijft, maar de druk kan ook zo maar weer wegvallen.
Het valt op dat als de druk goed is en ik niet ga rijden, dat de druk dan goed blijft.
Dit is de derde nieuwe hoofdremcillinder, vrije slag is goed, remdrukbegrenzer is nieuw, leidingen en slangen zin nieuw. Ik kan het niet beredeneren, maar kan het zijn dat een v.d. remklauwen niet goed is?
Iemand een idee?

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 15 jul 2018 15:09
door de mon
Die onderdrukpot fit/lekt. Zelf meegemaakt in Frankrijk. Was wel een diesel die bij lang remmen minder en minder remkracht had.
Ik heb ook eens een defekte remslang gehad. Een spook in je auto. Tot ik met beide voeten op de rempedaal ging staan en met draaiende motor voor extra druk. Dus je bent al kwaad dan en dan pas sprong zo'n remslang. En er was niks te zien.
Maar heeft je auto geen lastafhankelijke remdrukregelaar(1 a 2) achteraan op de achteras ?
Zie het na, teveel speling op remschoenen tov remtrommel is ook een mogelijkheid.

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 15 jul 2018 21:21
door groentje
Hallo de mon,

Bedankt voor je reactie.
De r 8 heeft geen onderdrukpot , geen lastafhankelijke remdrukregelaar en teveel speling tussen remschoen en trommel is het ook niet, omdat de auto rondom voorzien is van schijfremmen. (dus zelfstellend)
De remdrukbegrenzer is al vernieuwd en ik heb geen lekkage van remvloeistof....

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 15 jul 2018 23:27
door de mon
Veel is er dan niet over, remslangen&klauwen: klauwen reviseren . Die o- ringen worden hard.
Remolie die hygroscopisch is kan ook wat doen roesten. En dan verlaagt ook je kookpunt van de remolie=>pedaal zakt weg.
Had die oorspronkelijk 4 schijfremmen? -Bij remtrommels achter blijft er steeds een kleine restdruk op achteraan=>de cupjes in de wielremcilinders blijven dan opgespannen staan zodat ze niet gaan lekken-bij veranderen naar remschijven kan die restdruk steeds lichtjes doen remmen wat ook je remolie doet koken.(is het wel de juiste masterpomp(restdruk) voor 4 schijven)

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 17 jul 2018 19:38
door groentje
Ja, de r8 heeft standaard rondom schijfremmen, en aan kokende remvloeistof kan het niet liggen omdat de druk soms al minder wordt na 100 m. rijden. En bovendien heb ik al zoveel (uiteraard nieuwe)l vloeistof bijgevuld tijdens het ontluchten......
Ik heb de remklauwen weggebracht om te laten reviseren. Als het meezit zijn ze over een week of twee klaar.
Ik kan me niet voorstellen dat daar de oorzaak in zit, maar kwaad kan het niet. Ze zijn tenslotte ook ruim 50 jaar oud....

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 17 jul 2018 22:03
door WillemS
Ik vermoed inwendige lekkage van de hoofdremcilinder, is deze wel goed afgesteld?

Re: remdruk valt weg.

Geplaatst: 17 jul 2018 22:18
door groentje
Inwendige lekkage lijkt logisch, maar na drie nieuwe \ revisie cilinders kan ik dat nu wel uitsluiten lijkt me.
De afstelling is goed, d.w.z. de cilinder komt helemaal terug in de beginstand zodat het compensatiegaatje open is.