Pagina 1 van 1

Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 15:22
door EricR
Laatst met beurtje en distri/waterpomp vervangen, ook gelijk de multiriem laten vervangen. Die piepte soms even bij koude start en eerste meters.
Ding was denk ik 10jaar oud en 60dkm nooit vervangen. Maar piep zit er nog steeds. Waarschijnlijk de aandrukrol.
Is dat een doe-het-zelf klusje ? Wiel aan passagierskant eraf, wielkuip weg en je kunt er bij ?Tips?

Bij de onderdelenaanbieders noemen ze het Poly v-riem. Is dat hetzelfde als multi-riem. Poly is veel en multi is ook veel :think:
Dan zou het er zo uit moeten zien (airco model) ? Multiriem met 6 ribbels.

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 16:45
door mechanic
Deze rol hoort bij elke riemwissel gewoon vervangen te worden. Zit bij de dealer ook in de pakketprijs,interval 5jaar of 120dkm.
Het is zoals je zegt,wiel incl wielkuip weg. Met sleutel 16mm spanrol ontspannen,riem eraf,en dan met een 16mm dacht ik ook de montagebout van de spanner losmaken. Spanrol heeft uitaparing,past dus maar op 1 manier. Meteen de andere aangedreven 'organen' zonder riem laten draaien en controleren op speling etc.

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 17:23
door EricR
Enkel de rol of heel de unit zoals op het plaatje?

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 17:23
door EricR
Enkel de rol of heel de unit zoals op het plaatje?

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 18:18
door mechanic
De veerkracht zit hem in de spanner en niet in de rol. Is het puur slijtage van het lager volstaat enkel de rol. Eenvouduger,maar duurder is de complete spanrol te nemen.
Blijf het altijd typisch vinden dat garages dit niet meepakken. Bij de distributieriem wordt zowel de spanner als looprol meegenomen,deze laten veel garages voor wat het is 'omdat ie nog wel een rondje kan'.

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 20:01
door EricR
Enkel het rollertje € 16, compleet € 55 (+/-)

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 20:11
door mechanic
Inderdaad,de complete spanner kost wat. Daarom zijn goedkope aanbieders van vervanging distr.riem ook wat goedkoper. Regelmatig wordt niet alles vervangen.
Wil je de spanner uitsluiten best compleet te vervangen. Of eerst de riem demonteren en de spanner/rol goed controleren en daarna kiezen wat je wil vervangen.

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 10 dec 2016 22:22
door WillemS
Let op, de groeven van de aangedreven onderdelen kunnen ook verslijten, er is een tooltje van Gates waarmee je de groeven van de multiriem en ook die van de diverse poelies op slijtage kunt meten. De riem is nieuw maar de poelies zijn oud en dat kan mede een oorzaak zijn.
mvg WillemS

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 11 dec 2016 10:53
door kaleido 1
Precies Willems , het geluid wat je beschrijft van piepen komt vaker voor , schuur het rolletje waar de riem op loopt van de spanner maar eens een beetje ruw , als het weg is , is het oppervlak van het rolletje te glad geworden en gaat de snaar er op piepen.
Mijn advies is dan , compleet vervangen , het huis van de veer wil ook nog wel eens barsten.

Re: Multiriem spanner vervangen Modus 1.4 2006

Geplaatst: 11 dec 2016 11:28
door mechanic
Best is inderdaad compleet,maar dat had bij de riemwissel al gedaan moeten zijn.
De veer is vaak nog wel goed,het is net wat je wilt uitgeven.
De groeven zitten wel eens vol met riemresten,als deze schoon zijn veroorzaakt dit eigenlijk nooit een piep.
Speling op het lager vab de rol is het meest voorkomend.